Sida 1 av 1
Besikta en "Gasser"
Postat: tis jan 26, 2010 4:45 pm
av 392HEMI
Har funderat om det går att besikta en "straigt axle" gasser ? Givetvis då som ombyggt fordon då det blir så mycket ombyggt. Har lurat lite på en cheva55 som skulle kunna handlas till sommarn/hösten....
Postat: tis jan 26, 2010 6:58 pm
av Bassek
Var det inte någon tidning för några år sen som hade ett repotage om en ombyggd pv som också fått stel framaxel. tror det var wheels.(cabbad pv i hotrod stil) tror dom fick den besiktigad så

/Basse
Postat: tis jan 26, 2010 10:01 pm
av therealpinto
Det finns inget "förbud" mot att bygga om till stel framaxel eller bygga i gasserstuk men bilen ska ha vettiga köregenskaper för väg. Bilen får inte heller ha försämrats för mycket i förhållande till original så bygger man gasser av en BMW M5 är kraven högre än för en Cheva -55
Det betyder ändå att även om man bygger på en gammal bil så kanske man inte kan anamma de vildaste idéerna.
/Gustaf
Postat: tis jan 26, 2010 10:49 pm
av 392HEMI
therealpinto skrev:Det finns inget "förbud" mot att bygga om till stel framaxel eller bygga i gasserstuk men bilen ska ha vettiga köregenskaper för väg. Bilen får inte heller ha försämrats för mycket i förhållande till original så bygger man gasser av en BMW M5 är kraven högre än för en Cheva -55
Det betyder ändå att även om man bygger på en gammal bil så kanske man inte kan anamma de vildaste idéerna.
/Gustaf
Jo det är ju sant, fetmackorna och motorn kommer ju få bytas varje besiktning (blunda Gustav) men om vägegenskaperna är bra så är det bara fritt fram då

Får väl se om jag får mod till att dra igång ett gasser projekt men som vanligt är det plånboken som sätter sina stopp men i sommar/höst så skall det allt finnas en bra grund

Postat: ons jan 27, 2010 8:33 am
av Jerry Lundgren
Hmmmm....
Har alltid undrat över vad tanken med det där var från från början. Alltså att sätta en stel axel på en bil som inte har det från början. Nuförtiden antar jag att man gör det just för att få "gasser"-stuk, men finns det någon för länge sedan bortglömd anledning.
///Jerry Lundgren
Postat: ons jan 27, 2010 9:24 am
av THE SHOP
Det fanns inte slicks som greppade då, för att få bättre grepp så ändrar man tyngd punkten, hög fram tyngdpunkten flyttas bakåt.
stel axel funkar otroligt bra, ända gången den är sämre (dålig) är när det är typ pott hål, lr väldigt ojämy på ena sidan!