Sida 1 av 2
Manuell vxl och koppling till Cheva?
Postat: tor jan 28, 2010 1:15 am
av Lepsyl
Vad är det man bör satsa på om man ska ha en relativt stadig låda?
Jag har en munchi m20 idag, vet ej modell men tänkte upgrader innan man kör sönder den. har även problem med den att det vibrerar och det är förmodligen ingående axeln som är krökt.
Kanske går att renovera och preppa den?
Annars så finns det ju Borg Warner lådor men vet inte om det var dom jag hörde något om att dom hade någon svag länk?
Finns ju också feta lådor som sitter i cheva pickisarna som jag ej vet vad dom heter, något att ha?
Den ska inte behöva hålla för några extrema hästkrafter men runt 500+hk/nm.
Och vad bör man sedan ha för koppling till detta som ska vara körbar på gata men endå greppa bra?
Postat: tor jan 28, 2010 7:44 pm
av stocken
kan kanske inte hjälpa så jätte mycket, men polarn hade en 66nova med 383 o borgwarner t5 har jag för mig att lådan hette, o jag vet att han körde sönder sin låda ett par månader efter han köpt bilen, sen om det var lådan det var fel på eller om det var förarna som vart lite för hårdhänta med den vet jag inte, vill minnas att han hade runt 500hästar i den.
Annars har jag bara hört gott om tko600, sett att de är en massa folk som åker med sånna, och dem finns med sprängkåpa för cheva smalblock
Postat: fre jan 29, 2010 5:40 am
av v8anders
BW T5 är inte stark. Har en sån i min sen den kom från fabriken. Den håller om man inte leker. Men växelföraren kan man tom böja om man försöker kicka i växlarna för hårt. Den har problem vid höga farter på femmans växel då den blir instabil i ena lagersidan på den axeln osv.
World Class T5 är hållbarare men forfarande bara något du bör titta på om du har en standard/lätt trimmad 305:a... Om du ska ha kletiga däck, köp en TKO.
/Anders
Postat: fre jan 29, 2010 9:55 am
av THE SHOP
om du inte måste ha en 5 pet, så kör med M20 dom håller för mycket stryk.
annars har Fredde här en JERICO 5vxl till salu.
Postat: fre jan 29, 2010 10:03 am
av Jens Gustavsson
jag skulle prova nån modärn BMW låda, de håller nog bättre än de flesta gammla raggar lådor och är billigare.
de kräver dock lite mer jobb att få dit men det går rätt bra om man är lite händig.
Postat: fre jan 29, 2010 10:58 am
av Peter L
Ska man ha en modern bmw-låda så köp en från 540: n eller någon av v12orna. Det är grymt stadiga lådor, 540 har i princip samma låda som supran som dem kör 8or med i usa.
Postat: fre jan 29, 2010 12:49 pm
av Lepsyl
Tack för svaren. Sökte lite fort på Tko och dom verkar dyra och lite mer än jag behöver.
fem pet är inte nödvändigt och jag trivs med lådan jag har men är tveksam på om den kommer hålla så länge sen behöver den en renovering eftersom det är obalans någonstans men är det någon som vet om det går att preppa m20 på något sätt?
Postat: fre jan 29, 2010 9:55 pm
av Driddler
Dom här är suveräna att ha att göra med.
http://www.thegearbox.org/Muncie.html
Postat: lör jan 30, 2010 1:12 am
av Lepsyl
Tack för tipset Driddler
Såg någon drevsats där som kostade 539 dollar eller något liknande men är det värt att lägga ner dom pengarna på en munchi?
Postat: lör jan 30, 2010 9:29 am
av Driddler
Jag tror att det räcker länge med en frisk Muncie.
Skicka honom ett mail annars och fråga. Kanske bara är en axel eller ett drev som behöver bytas för att få lådan betydligt starkare.
Vad jag har hört är att det är varven som knäcker dom. Inte kraften.
Postat: lör jan 30, 2010 10:16 am
av David Herbertsson
Jens Gustavsson skrev:jag skulle prova nån modärn BMW låda, de håller nog bättre än de flesta gammla raggar lådor och är billigare.
de kräver dock lite mer jobb att få dit men det går rätt bra om man är lite händig.
Den tanken har jag också tänkt men, hur hållbara är dom moderna BMW lådorna? Vad kan man räkna med att dom klarar i vrid?
/David
Postat: lör jan 30, 2010 4:40 pm
av Lepsyl
Driddler skrev:Jag tror att det räcker länge med en frisk Muncie.
Skicka honom ett mail annars och fråga. Kanske bara är en axel eller ett drev som behöver bytas för att få lådan betydligt starkare.
Vad jag har hört är att det är varven som knäcker dom. Inte kraften.
Okej. Jo det är väl sant att man kanske skulle forska i mer var dom brister.
Skulle ju gärna ha kvar lådan eftersom jag gillar den skarpt och det är en viss känsla med dom lådorna

Det ska ju vina och låta lite, Det försvinner ju med en modern tex bmw låda

Postat: lör jan 30, 2010 5:54 pm
av Jens Gustavsson
Custom skrev:Jens Gustavsson skrev:jag skulle prova nån modärn BMW låda, de håller nog bättre än de flesta gammla raggar lådor och är billigare.
de kräver dock lite mer jobb att få dit men det går rätt bra om man är lite händig.
Den tanken har jag också tänkt men, hur hållbara är dom moderna BMW lådorna? Vad kan man räkna med att dom klarar i vrid?
/David
många Bmw med turbo har över 7-800nm och då håller det skapligt bra, börjar man nosa mot 1000nm så är hålbarheten kanse inte evig.
det hänger mycket i att ha "rätt" slir i kopplig så den inte snärtar sönder drivlinan.
Postat: sön jan 31, 2010 11:54 am
av David Herbertsson
Jens Gustavsson skrev:Custom skrev:
Den tanken har jag också tänkt men, hur hållbara är dom moderna BMW lådorna? Vad kan man räkna med att dom klarar i vrid?
/David
många Bmw med turbo har över 7-800nm och då håller det skapligt bra, börjar man nosa mot 1000nm så är hålbarheten kanse inte evig.
det hänger mycket i att ha "rätt" slir i kopplig så den inte snärtar sönder drivlinan.
Okej. Då skulle man ju kunna åka BMW låda på en lätttrycks V8

Med "rätt" slir i kopplingen menar du att man ska undvika flerskiviga kopplingar och sinterkopplingar? Blir det fortfarande en "gatvänlig" koppling?
/David
Postat: mån feb 01, 2010 11:05 pm
av Christoffersson
Driddler skrev:
Vad jag har hört är att det är varven som knäcker dom. Inte kraften.
jo med för höga varv så totalskär dessa lådor men på en gatbil borde de går bra
nu är jag så dålig på konstiga namn men dreven blir för tunga på höga varv så oljefilmen klarar inte att smörja lagrena så dom totalskär och de blir tvärstopp
de heter nå om de kallas viskositet eller vad de är
i alla fall en av luleås bästa växellådsbyggare körde med chevas lådor i isracing och dom höll bara några varv så blev de tvärstopp och han skulle renovera en av dom första lådorna men inte ens när han pressade 60 ton på drevet ville de släppa från den skurna lagret på axeln
men som sagt på en gatbil borde de funka om man inte ska ligga på 8000 varv på autoban i en mil
