B18 Turbo - Startproblem - AKUT!!! Det roliga tog slut...

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

B18 Turbo - Startproblem - AKUT!!! Det roliga tog slut...

Inlägg av elajl »

Idag var det då dax för start försök.
Allt satt där det ska....men bilfan startar inte!!!
Är som så att jag har ju en el pump från 240 med insprut under bilen, sen den till en Malpassi tryckregulator. Från regulatorn till förgasarn. Från regulatorn går också en retur till tanken och från insuget laddtryck/vacum till regulatorn.
När man kör soppan igenom regulatorn så går pumpen väldigt lätt, precis som den skulle stå å jobba torr. Men när man istället kopplar förbi regulatorn så låter pumpen som att den verkligen får jobba. Lossar man slangen från förgasran och kör pumpen så kommer det soppa på bägge sätten. Men när jag har kört på starten med regulatorn inkopplad så är stiften helt torra, och förbi kopplat så blir dom ´fuktiga.
Det är fin gnista och den har hoppat igång en gång på startgas.
Vad fan kan vara felet???
Kan fan inte komma på nått speciellt. Ska felsöka å försöka imorrn (idag lördag) får se vad som händer. JAG VILL HA DEN GÅ!!!

Om nån har nått tips eller nån idé om vad som kan vara fel så skicka ivög ett PM till mig eller svara i tråden, eller 0736550891...hade ju tänkt ha bilen upp till Rättvik på söndag så har en dag på mig nu...Att man alltid ska vara ute i sista sekund.
Har morron dagen på mig att få igång den...
Senast redigerad av elajl den fre aug 12, 2005 7:24 pm, redigerad totalt 2 gång.
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Varför har du en retur från förgasaren också :?:
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Har ingen retur ifrån förgasarn...Det går:
Soppa -> regulator -> förgasarn
regulator -> retur till tank
insug -> över/under tryck till regulatorn
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Plockade den tryckboxen nyss...Det var sjö av soppa i den...testade då mata på pumpen utanboxen å soppan sprutar rätt ut bara...det kommer ur detta ålet:
Bild

Vad kan man göra??? Är det bara pluga det eller??? Eller varför kommer det där???
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

elajl skrev:Har ingen retur ifrån förgasarn...Det går:
Soppa -> regulator -> förgasarn
regulator -> retur till tank
insug -> över/under tryck till regulatorn
Jag läste fel, trodde du hade retur från flottör huset. - Jag är trött var en hård natt.

- Ang. hålet på nedre bilden, den skall vara tätt.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jo jag testade att gänga i en skruv i hålet och nu funkar det...inge soppa sprut och det rinner tillbaka fint i returen till tanken...

Tack ändå Peppe!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

elajl skrev:Jo jag testade att gänga i en skruv i hålet och nu funkar det...inge soppa sprut och det rinner tillbaka fint i returen till tanken...

Tack ändå Peppe!
Ingenfara, då kanske du får börja ladda på lite :)
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Snart så...jag har fixat ett hå i tryckboxen och dona lite (mest surra med polarna som är här) och farsan håller på att sy ihop avgassystemet.
Får se hure det går...ska testa dra igång den utan boxen först så man ser att det verkligen inte sprutar nått..sen på med den, varmköra, efterdra, LADDA!!!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

ja du Jimmy d bir inge rättvik med den där den läckte ju fast du plugga förgasarn.den går ju bara på startgas.Nej du har en riktig bil (242an) använd den :D
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Rikard???
Din fule faan...Nu går den ju finnemang när jag tätat lite bättre...
Heheh... Nu ska det bytas olja å efterdras sen ska generatorn fixas..den laddar inget...Sen ska tryckbox på å det ska börja laddas...Stackars grannar..men vad gör man???
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Nu är toppen efterdragen. Tändningen små justerad och jag ska ut å prov lada lite.... *Håller tummarna*
Får se vad som händer...Kan tänka mig att det kommer krävas en del justering av soppa tryck och vidare smått innan det går som det ska men det ser ljust ut just nu. Om jag inte hinner justera in allt så tar vi bilen på trailer till Rättvik och gör det sista där...Nu är det för nära...
Kvällens händelser är väl att jag fått bilen att gå hyffsat utan ladd, dock så kollade jag oljestickan och efter gårdagens startförsök med soppa läck och så så hade mängden i tråget dubblas...det hade alltså blivit fullt med soppa i cylinder loppen som hade runnit ner under natten...det bidrog till att oljan blev blaskig och det läckte kraftigt vid bakre vevaxel tätningen. Hällde i nya olja och det är nu tätt.
Nä..nu ska det ut och ställas ventiler sen ska det provas.
Stackars grannar...den låter rätt bra...hehe..
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Det verkar mörkt nu igen...Genaratorn laddade ingenting så det har felsökts där å donat lite..å nu är klockan för mycke för at t hålla på att starta...Ska upp tidigt och fixa och ställa in och försöka få det att lira. I värsta fall om det blir som så att jag får bilen att gå hyffsat och det är lite små inställningar kvar så trailas bilen upp och det sista görs på plats. Är mäkta sugen på att köra back tävlingen.
Får se hur det går när jag vaknar.
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Det sket sig det här...*suck*
Nu får jag åka 242 upp till Rättvik å jag får inte köra nå backe...Men men...så äre...
Får åka upp å ha kul å festa en vecka å sen komm ahem å ta nya tag med 142an...för gå det ska den...eller det gör den väl nu med men den orkar inte upp på gas. Är massa justering med soppa mm...
Bild
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

surt.. ser fräckt ut iaf, anände du ny regulator? tänkte om trycket var så lågt ställt från fabrik dom ska ju inte ha så mycke soppa, är du säker på att den får övertryck som den ska då ger den ju mer :roll:
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

haha kjell d vart 242an.ut och skruva nu så d blir nåt :D
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Skriv svar