Volvo 242 -75 //subw000fer
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Det ska ju inte vara några problem vad jag vet, att regbes en bil med bur, o om du sätter o bur och stagar upp A-stolparna i buren och som du skrev, ambulansstag, fjäderbensstag osv, så borde du får bygga igen torpeden med vanlig plåt sen tycker jag.
Men du kan ju ringa bilprovningens tekniska kontor innan så du får lite tips, dom är rätt vettiga att prata med ibland!
Men du kan ju ringa bilprovningens tekniska kontor innan så du får lite tips, dom är rätt vettiga att prata med ibland!
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Jag blir alldeles matt av att se all denna rostlagning... Själv är jag mest uttråkad av att mina baljor är rostiga (borta) och ett litet hål i framskärmen.
Så jag beundrar att du orkar! Synd att du inte var hemma när jag var förbi, hade vart spännande att kika in bygget!
Så jag beundrar att du orkar! Synd att du inte var hemma när jag var förbi, hade vart spännande att kika in bygget!
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Hur löser du bromsservon då`?
Ser ut att bli en aning trångt här.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Edvard: Precis Jag jobbar på för fullt=)
larsat: Okej, det låter ju hoppfullt iaf, men som sagt för att veta får man väl ringa till dem. Brukar vara en rolig telefonkö att sitta i ett tag iaf.
G.Nauta: Haha! Ja det var ju dålig tajming, men har du vägarna förbi kan du ju kolla om jag är i garaget om du är nyfiken
Plump: Det hamnar längre bak, in i kupén Kommer få hela pedalstället minst 15cm längre bak, så det är bara kompensera med stolen längre bak= ännu bättre viktfördelning
larsat: Okej, det låter ju hoppfullt iaf, men som sagt för att veta får man väl ringa till dem. Brukar vara en rolig telefonkö att sitta i ett tag iaf.
G.Nauta: Haha! Ja det var ju dålig tajming, men har du vägarna förbi kan du ju kolla om jag är i garaget om du är nyfiken
Plump: Det hamnar längre bak, in i kupén Kommer få hela pedalstället minst 15cm längre bak, så det är bara kompensera med stolen längre bak= ännu bättre viktfördelning
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Kapat ur lite under rutan så nu finns det plats! Tänkt lägga igen med 2mm plåt som jag kan fästa bur/stag i som jag nämnt förut.
Vettig höjd här tror jag
Bygger motorfäste, 6mm plattjärn. b21 motorkuddar blir det på båda sidorna, var bra mått och 70kr/st på biltema Är man fattig student blir det ingen lyxkudde från Esska för 275kr/st som den med de måtten jag ville ha kostade
Hoppas de inte är för mjuka, då får det bli momentstag eller byte av dem senare.
Tror ni det håller?
Andra sidan
Ska bli "boxad" som det andra motorfästet.
Nu ska jag ut i garaget igen =)
Vettig höjd här tror jag
Bygger motorfäste, 6mm plattjärn. b21 motorkuddar blir det på båda sidorna, var bra mått och 70kr/st på biltema Är man fattig student blir det ingen lyxkudde från Esska för 275kr/st som den med de måtten jag ville ha kostade
Hoppas de inte är för mjuka, då får det bli momentstag eller byte av dem senare.
Tror ni det håller?
Andra sidan
Ska bli "boxad" som det andra motorfästet.
Nu ska jag ut i garaget igen =)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Ett tips ang motorkuddarna, det finns växellådskuddar på biltema som har precis samma mått men som är dubbelt så hårda, för t.ex. M40-M45, de är bättre att använda som motorkuddar då de är hårdare, motorn blir betydligt stummare men det tar ändå bort alla små vibrationer in i karossen.
Ser bra ut, var håller du hus nånstans, i Motala?
Ser bra ut, var håller du hus nånstans, i Motala?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Aha, då vet jag vad jag kan byta till sen om dessa är för mjuka sen, tack för tipset.
Jag håller till i Borensberg
Jag håller till i Borensberg
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Det andra fästet klart!
Bygger mig en växellådsbalk, blir rätt smidigt
Fäster växellådsfästet med "öron" på rambalken och en bult igenom sen, service friendly!
Detta ska bli öronen och fästbultar. M14.
Här är en dålig bild på höger motorfäste och man ser hur jag pallat motorn för lagom frigång mot balken
Bygger mig en växellådsbalk, blir rätt smidigt
Fäster växellådsfästet med "öron" på rambalken och en bult igenom sen, service friendly!
Detta ska bli öronen och fästbultar. M14.
Här är en dålig bild på höger motorfäste och man ser hur jag pallat motorn för lagom frigång mot balken
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Friskt kapat
Ser ut att bli bra!
Varför tog du inte bmwns motorkuddar?
Dom är betydligt hårdare än volvos.
Ser ut att bli bra!
Varför tog du inte bmwns motorkuddar?
Dom är betydligt hårdare än volvos.
Patrik Lindgren
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Volvo 242 -75 //subw000fer
Kuddarna från min BMW var kassa, men får se hur det blir med de här, får byta om det inte funkar
Tack
Tack
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Ser utmärkt ut!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
- Ort: örsjö
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
OOOOOOps sorry att jag inte kollat på ett tag .
men ett riktigt bra tips ska du få nu aldeles för sent.
du vet orginal kuddarna på volvo sitter vinklade innåt bakåt anledningen till det är att man aldrig ska montera motorkuddar/växellådskuddar vågrätt eller vertikalt detta på grund av att krafterna till slut blir för stora för kuddarna till exempel vid en riktigt hård inbromsning tillsammans med en skarp böj/kurva och efterföljt av duktigt pådrag så sliter det duktigt på kuddarna. till detta har vi om du skulle fronta och det blir stopp snabbt så kan ju kuddarna slitas av (tung motor) och åka ur bilen detta gillar inte bilprovningen (dock ser dom inte ofta detta).
och gällande torpedplåt bygg så likt orginal du kan å pröva regga går ju alltid att sfro besikta om det inte går igenom.
appråpå ambulansstag så sitter dom under bilen fästa i framvagnsbalkens mitt typ och ut i inre/bakre bärarmsinfästning. vill man ha ett betydligt bättre stag så gör man en triangel på ungefär samma sätt men sätter ytterligare ett stag (bygger ett stort som sitter helt ihop) mellan bakre bärarmsinfästningar.
dom stagen uppe skulle sitta från bakre fjäderbensfäste (du bör svetsa dit en förstyvningsring på hela övre delen av fjäderbenet) till den övre plåten som du skar väck sist och ungefär där dom svarta pluggarna satt) samt stag rätt över. detta gör helt otroligt mkt för väghållningen speciellt med lite tyngre motor.
följer detta med stort nöje.
om du vill bli av med b21an och lådan så tar jag gärna det igen hehe.
men ett riktigt bra tips ska du få nu aldeles för sent.
du vet orginal kuddarna på volvo sitter vinklade innåt bakåt anledningen till det är att man aldrig ska montera motorkuddar/växellådskuddar vågrätt eller vertikalt detta på grund av att krafterna till slut blir för stora för kuddarna till exempel vid en riktigt hård inbromsning tillsammans med en skarp böj/kurva och efterföljt av duktigt pådrag så sliter det duktigt på kuddarna. till detta har vi om du skulle fronta och det blir stopp snabbt så kan ju kuddarna slitas av (tung motor) och åka ur bilen detta gillar inte bilprovningen (dock ser dom inte ofta detta).
och gällande torpedplåt bygg så likt orginal du kan å pröva regga går ju alltid att sfro besikta om det inte går igenom.
appråpå ambulansstag så sitter dom under bilen fästa i framvagnsbalkens mitt typ och ut i inre/bakre bärarmsinfästning. vill man ha ett betydligt bättre stag så gör man en triangel på ungefär samma sätt men sätter ytterligare ett stag (bygger ett stort som sitter helt ihop) mellan bakre bärarmsinfästningar.
dom stagen uppe skulle sitta från bakre fjäderbensfäste (du bör svetsa dit en förstyvningsring på hela övre delen av fjäderbenet) till den övre plåten som du skar väck sist och ungefär där dom svarta pluggarna satt) samt stag rätt över. detta gör helt otroligt mkt för väghållningen speciellt med lite tyngre motor.
följer detta med stort nöje.
om du vill bli av med b21an och lådan så tar jag gärna det igen hehe.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:58 am
- Ort: Årsunda
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
Johnny: Tack!
crillevolvo: Stort tack för tipsen! Det är jättebra att få råd såhär. Ang motorkuddarna så har jag inte tänkt alls på att de borde monteras snett framåt Förstår helt klart poängen med det. Dock tror jag inte att jag orkar bygga om fästena nu :/
Bra där om stagen, precis så jag tänkt med det övre. Funderar på hur mkt plats det finns för ett under motorn.. hm..
saabmickey: Kul att höra!
crillevolvo: Stort tack för tipsen! Det är jättebra att få råd såhär. Ang motorkuddarna så har jag inte tänkt alls på att de borde monteras snett framåt Förstår helt klart poängen med det. Dock tror jag inte att jag orkar bygga om fästena nu :/
Bra där om stagen, precis så jag tänkt med det övre. Funderar på hur mkt plats det finns för ett under motorn.. hm..
saabmickey: Kul att höra!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Volvo 242 -75 //subw000fer
så jävla nice mannen =) jag håller också på för fulllt med min 244 m50 turbo!! kolla gärna
ska den komma igång i sommar?, ska den reggas med turbo =)?
ska den komma igång i sommar?, ska den reggas med turbo =)?
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016
Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck