Jag funderar på att eventuellt köpa en bmw 325 e36 icke vanos att ha och skruva lite på till sommaren, därför tänkte jag höra här ifall någon vet något bra recept för att uppnå ca 4-500hk? Har sökt runt lite på detta forum och fått en ungefärlig bild av vad som krävs men skulle vilja fråga så att jag har bättre koll innan jag börjar.
Hx35 snurra
Vems motorstyrning, han gjorde ett adapterkablage så han har kvar orig kabelhärva
3,5mm stålpackning för att sänka kompet
ett kit med grenrör, ic, tryckrör från ebay
större spridare
oljekylare
han har precis fått ordning på allt så han har inte kört så mycket eller bänkat än, men 400hk borde grejerna hålla för
det sägs ju att växellådan håller för runt 400 sen får man byta mot m3/diesel
Det är också populärt att ta vevaxel från 328 så man får 2,8 liter
3.5mm mls
arp bult
chip, ppf eller fezken
porche lmm om man använder ppf chip
Grenrör å turbo, kan inte rekomendera ebay kiten.
Annars finns det en som har en m50 i en volvo 240 på ppfs forum:
Har åker med 100% standard motor som är renoverad med standardkomp
Bänkade runt 460 rwhp har jag för mig på e85 med vipec sprut. Den har gått hela sommaren utan något problem alls.
Mikko här på forumet bromsade nyligen en helt standard orenoverad m50b25 till 380whp på e75 och då var det väll ventil fjädrarna som sa stopp för mer laddtryck(slitna)
så en helt org renoverad m50 med oringat och 12,9 borde väll vara hur driftsäkert som hällst
personligen tycker jag inte man ska ha kompan i packningen(mls) men det verkar juh funka....
mvh
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Stämmer bra laddade 1.4bar med den orginal men mappat av en yrkesman. 12,9 drar nog mindre än orginal sträckbult. Orginal eller arp skulle jag säga. Har 12.9 bult tillsalu med pma i så fal..
Nä klart det inte går att säga exakt. Bara det att jag aldrig stött på den diskussionen om att det ska vara ett problem med slitna ventilfjädrar på en M50 maskin. Sitter dubbla orginal i alla fall och saker bli slitna är inga konstigheter.
Och att säga att detta inte tillför diskussionen är konstigt? Är väl väldigt trevligt för den som vill uppnå dessa effektern att veta om det är ett problem som är vanligt eller inte
Mikael, självklart är det intressant. Menade mer att mitt inlägg inte tillförde så mycket då jag inte vet något om varken Mickes eller den andra motor och kan svara på hur slitna grejorna är.
Men hela grejen är ju helt klart en bra goo to know!
Sikko kanske kan svara på vad fjädrarna mätte för tryck mot för fräscha original ?
Jag tycker inte att spekulationer hör hemma här.. det ska mycket till innan man får problem med ventil-flyt men nog kan det hända.
Vad har M50 för insugs-ventiler? 33 mm? Om jag räknar rätt är det i värsta fall 8-9 kg per 1 bar laddtryck, i de situationer då tryck-differensen verkligen spelar roll.
Vid 1.4 bar finns det annat som måste stämma 100% om motorn ska fungera bra också.. svårt att se skogen för alla träd beroende av tidigare erfarenheter.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Åker man med vanos motorn har man enkla ventilfjädrar, icke vanosen har dubbla original som brukar orka med lite mera laddtryck.
Kompisen bänkade sin 525a vanos hos ppf och dem fick nöja sig med 6500rpm och 1.1 bars ladd då var det just ventilflyt som stoppade. Tror dock den bara gav 331rwhp.