Recept för 4-500hk i m50b25

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
ogge_h
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jan 08, 2007 7:14 pm

Recept för 4-500hk i m50b25

Inlägg av ogge_h »

Jag funderar på att eventuellt köpa en bmw 325 e36 icke vanos att ha och skruva lite på till sommaren, därför tänkte jag höra här ifall någon vet något bra recept för att uppnå ca 4-500hk? Har sökt runt lite på detta forum och fått en ungefärlig bild av vad som krävs men skulle vilja fråga så att jag har bättre koll innan jag börjar.

Hoppas att någon här kan svara på min fråga :)

Mvh Oskar
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av JoeyJ »

en polare har trimmat sin 325

Hx35 snurra
Vems motorstyrning, han gjorde ett adapterkablage så han har kvar orig kabelhärva
3,5mm stålpackning för att sänka kompet
ett kit med grenrör, ic, tryckrör från ebay
större spridare
oljekylare

han har precis fått ordning på allt så han har inte kört så mycket eller bänkat än, men 400hk borde grejerna hålla för

det sägs ju att växellådan håller för runt 400 sen får man byta mot m3/diesel
Det är också populärt att ta vevaxel från 328 så man får 2,8 liter
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
daniel86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jan 01, 2010 6:45 am
Ort: Hedemora

Inlägg av daniel86 »

För 400hk så kan man köra på mkt standard.

3.5mm mls
arp bult
chip, ppf eller fezken
porche lmm om man använder ppf chip


Grenrör å turbo, kan inte rekomendera ebay kiten.

Annars finns det en som har en m50 i en volvo 240 på ppfs forum:

Har åker med 100% standard motor som är renoverad med standardkomp
Bänkade runt 460 rwhp har jag för mig på e85 med vipec sprut. Den har gått hela sommaren utan något problem alls.
Daniel Carlsson

M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

Mikko här på forumet bromsade nyligen en helt standard orenoverad m50b25 till 380whp på e75 och då var det väll ventil fjädrarna som sa stopp för mer laddtryck(slitna)
så en helt org renoverad m50 med oringat och 12,9 borde väll vara hur driftsäkert som hällst :thumbright:

personligen tycker jag inte man ska ha kompan i packningen(mls) men det verkar juh funka....

mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Stämmer bra laddade 1.4bar med den orginal men mappat av en yrkesman. 12,9 drar nog mindre än orginal sträckbult. Orginal eller arp skulle jag säga. Har 12.9 bult tillsalu med pma i så fal..
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

egut skrev:]då var det väll ventil fjädrarna som sa stopp för mer laddtryck(slitna)
Detta kan väl endå inte stämma? FLP här på forumet kör ju nära 2bar i ladd med orginalfjädrar?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mikael, han skriver ju att fjädrarna var slitna vilket dom blir mao inte en omöjlighet.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

När kan en ventilfjäder tänkas bli sliten då?

Hur långt har FLP:s motor gått? Hur långt har Mikkos gått?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hur långt är ett snöre?

Har inga uppgifter på varken Mickes motor eller den andra, jag säger bara att möjligheten finns, eller ja att dom blir slitna med tiden.

Det här tillför dock inte disskussionen så mycket.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nä klart det inte går att säga exakt. Bara det att jag aldrig stött på den diskussionen om att det ska vara ett problem med slitna ventilfjädrar på en M50 maskin. Sitter dubbla orginal i alla fall och saker bli slitna är inga konstigheter.

Och att säga att detta inte tillför diskussionen är konstigt? Är väl väldigt trevligt för den som vill uppnå dessa effektern att veta om det är ett problem som är vanligt eller inte
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Inlägg av trympa »

Viktigt att holda mottrycket på et vettigt nivå.

Høgt mottryck hjälper inte på org. fjädrarnas innspenningstrykk på eksosventilarna.
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

1,4bar på en motor med 9,? i kompa och ett antal mil på nacken, tycker ivf jag är bra gjort :thumbright:

micke har väll gått den långa vägen med vanoskolvar mm?

beror väll helt på vilken nivå man ska lägga sig men 400hp skulle jag nog bara renovera org och låta en yrkesman sköta spakarna vid bromsning :thumbright:
mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mikael, självklart är det intressant. Menade mer att mitt inlägg inte tillförde så mycket då jag inte vet något om varken Mickes eller den andra motor och kan svara på hur slitna grejorna är.

Men hela grejen är ju helt klart en bra goo to know!

Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Sikko kanske kan svara på vad fjädrarna mätte för tryck mot för fräscha original ?
Jag tycker inte att spekulationer hör hemma här.. det ska mycket till innan man får problem med ventil-flyt men nog kan det hända.
Vad har M50 för insugs-ventiler? 33 mm? Om jag räknar rätt är det i värsta fall 8-9 kg per 1 bar laddtryck, i de situationer då tryck-differensen verkligen spelar roll.
Vid 1.4 bar finns det annat som måste stämma 100% om motorn ska fungera bra också.. svårt att se skogen för alla träd beroende av tidigare erfarenheter.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
daniel86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jan 01, 2010 6:45 am
Ort: Hedemora

Inlägg av daniel86 »

Åker man med vanos motorn har man enkla ventilfjädrar, icke vanosen har dubbla original som brukar orka med lite mera laddtryck.

Kompisen bänkade sin 525a vanos hos ppf och dem fick nöja sig med 6500rpm och 1.1 bars ladd då var det just ventilflyt som stoppade. Tror dock den bara gav 331rwhp.
Daniel Carlsson

M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
Skriv svar