Sida 1 av 2

Lämna bort vattenkylningen??

Postat: mån aug 01, 2005 3:10 pm
av TurboToffi
Jag undrar om man kan använda en vattenkyld turbo och bara plugga igen hålen till vattenmanteln och "köra den torr"??? :shock:

Tacksam för svar!!! :D

Postat: mån aug 01, 2005 4:00 pm
av caterpillar
ja det går bra,men levetiden på lagringen forsæmres :oops:

Postat: mån aug 01, 2005 6:23 pm
av larsat
är det vattenkylt avgashus du pratar om? eller vattenkylt lagerhus? lät nästan som avgashus när du skrev mantel..

Postat: tis aug 02, 2005 3:38 pm
av TurboToffi
är det vattenkylt avgashus du pratar om? eller vattenkylt lagerhus? lät nästan som avgashus när du skrev mantel..
Tänkte nog på lagerhuset!!!! :shock:

Re: Lämna bort vattenkylningen??

Postat: tis aug 02, 2005 4:52 pm
av peppe
TurboToffi skrev:Jag undrar om man kan använda en vattenkyld turbo och bara plugga igen hålen till vattenmanteln och "köra den torr"??? :shock:

Tacksam för svar!!! :D
Går att strunta i det. Men hur nyttigt det är igentligen får något forskare berätta om :)

Postat: tis aug 02, 2005 4:54 pm
av emil
jag har provat utan och det blev då ingen katastrof.. men plugga inte utan låt det vara öppet.. iaf ett litet hål så det inte kan bli nåt övertryck ifall du har vatten kvar i ellernåt

Postat: tis aug 02, 2005 8:57 pm
av TurboToffi
Går att strunta i det. Men hur nyttigt det är igentligen får något forskare berätta om

Nyttigt är det knappast,men det är lite värre att hitta kylvatten i en luftkyld motor!!!! :wink:

Tänkte använda den i min bubbla!!!! :D

Postat: ons aug 03, 2005 8:55 pm
av larsat
alltså det är inte jättemånga stora lastbilsagg som är vattenkylda, visst det är säkert väldigt skonsamt & ja vet inte om det är samma sak att strunta i det som att köra med ett agg utan kylningen... men det borde ju rent teoretiskt vara samma sak om det inte skiljer i uppbyggnad/lager osv.. det kan jag inte svara på tyvärr...
men kör du utan, tänk bara på att inte stänga av motorn om turbon är jättevarm utan lugnkör en stund eller låt stå annars blire det lätt överhettat, de lär funka fint iaf, snurrar ju rätt länge i en lastbil ;)

Postat: ons aug 03, 2005 9:23 pm
av Tox
Hmmm ... nu har jag inte tittat i 2 lagerhus av likadan turbo typ en vattenkyld T3 contra en endast olja. Men jag tror att en som endast har olja, rymmer mer olja så att oljan kyler.
Vad är det för turbo ... ett ej vattenkylt lagerhus brukar inte kosta så mycket. Men annars så prova och kör utan vatten rasar det så köp ett lagerhus med endast olja.

Postat: ons aug 03, 2005 9:29 pm
av peppe
Tox skrev:Hmmm ... nu har jag inte tittat i 2 lagerhus av likadan turbo typ en vattenkyld T3 contra en endast olja. Men jag tror att en som endast har olja, rymmer mer olja så att oljan kyler.
Vad är det för turbo ... ett ej vattenkylt lagerhus brukar inte kosta så mycket. Men annars så prova och kör utan vatten rasar det så köp ett lagerhus med endast olja.
Jag tror på det du säger, men byta lagerhus är ju jobbigt. Jag kommer åka utan, och det finns väll ett par här på forumet som gör desamma.

Postat: ons aug 03, 2005 9:30 pm
av peppe
larsat skrev:alltså det är inte jättemånga stora lastbilsagg som är vattenkylda, visst det är säkert väldigt skonsamt & ja vet inte om det är samma sak att strunta i det som att köra med ett agg utan kylningen... men det borde ju rent teoretiskt vara samma sak om det inte skiljer i uppbyggnad/lager osv.. det kan jag inte svara på tyvärr...
men kör du utan, tänk bara på att inte stänga av motorn om turbon är jättevarm utan lugnkör en stund eller låt stå annars blire det lätt överhettat, de lär funka fint iaf, snurrar ju rätt länge i en lastbil ;)
Där jag jobbar, och vad jag jobbar med så törs jag påstå att 99% av alla diesel aggregat vi har här är vattenkylda.

Postat: ons aug 03, 2005 9:48 pm
av larsat
jag har en holset h2c hemma, det är samma mått som i peters 02 bmw fast den har avgashus storlek 25 istället för 22, den är inte vattenkyld
sedan har jag en stor KKK turbo antagligen en K31a det sitter ingen nummerskylt på den, men ja skruvade själv bort den så överdrivet gammal lär den inte vara den är inte heller vattenkyld... men visst nu för tiden kanske dom är vattenkylda jag är ingen lastbilsmek som du kanske är? hade även en K27a som jag sålde nyligen den var inte heller vattenkyld... just de har en K26a oxå som ligger den är ny, den är nog inte heller vattekyld, så nog finns det om någon behöver en

Postat: tor aug 04, 2005 12:00 am
av q7even
Om man använder olja som kylning.
Alltså kopplar in olja som kylning istället för vatten :shock:

Postat: tor aug 04, 2005 12:22 am
av peppe
larsat skrev:jag har en holset h2c hemma, det är samma mått som i peters 02 bmw fast den har avgashus storlek 25 istället för 22, den är inte vattenkyld
sedan har jag en stor KKK turbo antagligen en K31a det sitter ingen nummerskylt på den, men ja skruvade själv bort den så överdrivet gammal lär den inte vara den är inte heller vattenkyld... men visst nu för tiden kanske dom är vattenkylda jag är ingen lastbilsmek som du kanske är? hade även en K27a som jag sålde nyligen den var inte heller vattenkyld... just de har en K26a oxå som ligger den är ny, den är nog inte heller vattekyld, så nog finns det om någon behöver en
Jag jobbar som maskinförare, men då man jobbar på ett litet företag så får man skruva mycket själv.

Där jag jobbar nu har vi dock mekaniker och ~ 40 olika maskiner och vad jag har set så har nästan alla vatten kylning förutom gammla asen som är reserv maskiner :)

Re: Lämna bort vattenkylningen??

Postat: tor aug 04, 2005 7:52 pm
av Jens Gustavsson
TurboToffi skrev:Jag undrar om man kan använda en vattenkyld turbo och bara plugga igen hålen till vattenmanteln och "köra den torr"??? :shock:

Tacksam för svar!!! :D
det går bra att köra utan vattenkylning på lagren. jag har offta kört 402m repor och slagit av motorn vid mål linien för att kolla stift, utan att få minsta lilla avlagring i turbon. oljerna är så mycket bättre i dag än på 70-80talet.