Lämna bort vattenkylningen??
Postat: mån aug 01, 2005 3:10 pm
Jag undrar om man kan använda en vattenkyld turbo och bara plugga igen hålen till vattenmanteln och "köra den torr"???
Tacksam för svar!!!

Tacksam för svar!!!

Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
Tänkte nog på lagerhuset!!!!är det vattenkylt avgashus du pratar om? eller vattenkylt lagerhus? lät nästan som avgashus när du skrev mantel..
Går att strunta i det. Men hur nyttigt det är igentligen får något forskare berätta omTurboToffi skrev:Jag undrar om man kan använda en vattenkyld turbo och bara plugga igen hålen till vattenmanteln och "köra den torr"???![]()
Tacksam för svar!!!
Går att strunta i det. Men hur nyttigt det är igentligen får något forskare berätta om
Jag tror på det du säger, men byta lagerhus är ju jobbigt. Jag kommer åka utan, och det finns väll ett par här på forumet som gör desamma.Tox skrev:Hmmm ... nu har jag inte tittat i 2 lagerhus av likadan turbo typ en vattenkyld T3 contra en endast olja. Men jag tror att en som endast har olja, rymmer mer olja så att oljan kyler.
Vad är det för turbo ... ett ej vattenkylt lagerhus brukar inte kosta så mycket. Men annars så prova och kör utan vatten rasar det så köp ett lagerhus med endast olja.
Där jag jobbar, och vad jag jobbar med så törs jag påstå att 99% av alla diesel aggregat vi har här är vattenkylda.larsat skrev:alltså det är inte jättemånga stora lastbilsagg som är vattenkylda, visst det är säkert väldigt skonsamt & ja vet inte om det är samma sak att strunta i det som att köra med ett agg utan kylningen... men det borde ju rent teoretiskt vara samma sak om det inte skiljer i uppbyggnad/lager osv.. det kan jag inte svara på tyvärr...
men kör du utan, tänk bara på att inte stänga av motorn om turbon är jättevarm utan lugnkör en stund eller låt stå annars blire det lätt överhettat, de lär funka fint iaf, snurrar ju rätt länge i en lastbil
Jag jobbar som maskinförare, men då man jobbar på ett litet företag så får man skruva mycket själv.larsat skrev:jag har en holset h2c hemma, det är samma mått som i peters 02 bmw fast den har avgashus storlek 25 istället för 22, den är inte vattenkyld
sedan har jag en stor KKK turbo antagligen en K31a det sitter ingen nummerskylt på den, men ja skruvade själv bort den så överdrivet gammal lär den inte vara den är inte heller vattenkyld... men visst nu för tiden kanske dom är vattenkylda jag är ingen lastbilsmek som du kanske är? hade även en K27a som jag sålde nyligen den var inte heller vattenkyld... just de har en K26a oxå som ligger den är ny, den är nog inte heller vattekyld, så nog finns det om någon behöver en
det går bra att köra utan vattenkylning på lagren. jag har offta kört 402m repor och slagit av motorn vid mål linien för att kolla stift, utan att få minsta lilla avlagring i turbon. oljerna är så mycket bättre i dag än på 70-80talet.TurboToffi skrev:Jag undrar om man kan använda en vattenkyld turbo och bara plugga igen hålen till vattenmanteln och "köra den torr"??? :shock:
Tacksam för svar!!! :D