passat tdi-97 svårstartad och slö under 3000rpm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
passat tdi-97 svårstartad och slö under 3000rpm
Hej, jag har kraftiga problem med min passat just nu!
det hela började för några veckor sedan när jag dumt nog startade bilen i minus 30 grader.
sedan den dagen så har den blivit jävligt knepig att få igång. man måste nöta på nyckeln i ca 30 sek innan de händer nått.
den är helt död, lovar inget, åsså plötsligt pang startar den, detta gäller även varm motor!!
den beter sig även jävligt skummt vid körning, motorn knackar lite mer än normalt, går slött, känns som att den inte får något laddtryck föräns vid 3000 varv men då går den med normal effekt.
min första tanke var ju att kamremmen hoppat ett kugg eller så, men jag kollade idag och allt står rätt till med den.
nån som har nå tipps på detta elände?
det hela började för några veckor sedan när jag dumt nog startade bilen i minus 30 grader.
sedan den dagen så har den blivit jävligt knepig att få igång. man måste nöta på nyckeln i ca 30 sek innan de händer nått.
den är helt död, lovar inget, åsså plötsligt pang startar den, detta gäller även varm motor!!
den beter sig även jävligt skummt vid körning, motorn knackar lite mer än normalt, går slött, känns som att den inte får något laddtryck föräns vid 3000 varv men då går den med normal effekt.
min första tanke var ju att kamremmen hoppat ett kugg eller så, men jag kollade idag och allt står rätt till med den.
nån som har nå tipps på detta elände?
Senast redigerad av Mattias wikberg den tis feb 16, 2010 12:19 am, redigerad totalt 1 gånger.
Den varvar inte till när den startar?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
hallå Matte länge sen sist
är bilen slö och beter sig konstigt skulle jag tippa på luftmassemätaren
har varit me dom flera med liknande symtom och sen kan den gå som en kula på höga varv
de sjuka med detta är att offtast syns de inte på datorn om luftmassemätaren är trasig av någon anledning
lyser motorlampan eller liknande
den ska känna av ifall pumpen står fel de gör den då på min audi i alla fall
och frågan n1
har du tankat på macken eller bakom hörnet och fått nå skitbränsle
kolla även packboxen på baksidan av pumpen på pumpaxeln väldigt vanligt att den är trasig
är bilen slö och beter sig konstigt skulle jag tippa på luftmassemätaren
har varit me dom flera med liknande symtom och sen kan den gå som en kula på höga varv
de sjuka med detta är att offtast syns de inte på datorn om luftmassemätaren är trasig av någon anledning
lyser motorlampan eller liknande
den ska känna av ifall pumpen står fel de gör den då på min audi i alla fall
och frågan n1
har du tankat på macken eller bakom hörnet och fått nå skitbränsle
kolla även packboxen på baksidan av pumpen på pumpaxeln väldigt vanligt att den är trasig
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
tjenare, jo de var ett tag sen..
det är macksoppa som gått i denna bil, men jag har svårt att tro att det ska vara nått filter eller så som är tätt då den gick klockrent innan kallstarten i minus 30.
då kan jag hellre tro på att nån packbox spruckit sönder eller liknande.
ja ska se om jag får låna lmm ur grannens bil och prova, så då kan man ju utesluta den om de skulle vara så.
Fy fan vad jag hatar såna här fel, bruksbilen ska ju bara gå och gå tycker man. ska kolla upp mer i morrn så kanske man får ta in roligare grejjer i garaget sen
det är macksoppa som gått i denna bil, men jag har svårt att tro att det ska vara nått filter eller så som är tätt då den gick klockrent innan kallstarten i minus 30.
då kan jag hellre tro på att nån packbox spruckit sönder eller liknande.
ja ska se om jag får låna lmm ur grannens bil och prova, så då kan man ju utesluta den om de skulle vara så.
Fy fan vad jag hatar såna här fel, bruksbilen ska ju bara gå och gå tycker man. ska kolla upp mer i morrn så kanske man får ta in roligare grejjer i garaget sen
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
ja ta nu för fan och börja med volvon
ja men kolla om pumpen är blöt på baksidan annars skulle jag ha provbytt luftmassemäteren den brukar ge dessa symtom
har inte palle dator på jobbet de skadar ju inte att felsöka den vem vet vad den säger men dagens skitbilar kan ju fan allt gå sönder och minsta givare kuka ut och hela bilen blir knäpp
har du haft problem med svänghjulet också såg jag någerst
ja men kolla om pumpen är blöt på baksidan annars skulle jag ha provbytt luftmassemäteren den brukar ge dessa symtom
har inte palle dator på jobbet de skadar ju inte att felsöka den vem vet vad den säger men dagens skitbilar kan ju fan allt gå sönder och minsta givare kuka ut och hela bilen blir knäpp
har du haft problem med svänghjulet också såg jag någerst
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
jo nog har jag det, råkade dumpa kopplingen lite hårt och bilfan sluta driva.Christoffersson skrev:har du haft problem med svänghjulet också såg jag någerst
tog ner lådan och plötsligt faller tryckplattan å halva svänghjulet ut på golvet. sitter ju nått dubbelmassehjul på dom som inte verkar tåla så mycket skoj. blev ett beggat från skroten så de är då i alla fall fixat nu.
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
hahaha oj dåMattias wikberg skrev:jo nog har jag det, råkade dumpa kopplingen lite hårt och bilfan sluta driva.Christoffersson skrev:har du haft problem med svänghjulet också såg jag någerst
tog ner lådan och plötsligt faller tryckplattan å halva svänghjulet ut på golvet. sitter ju nått dubbelmassehjul på dom som inte verkar tåla så mycket skoj. blev ett beggat från skroten så de är då i alla fall fixat nu.
jag har ju dubbelmassesvänghul på min a6 quattron också
och när man ger fullt i typ 100 så börjar de vibrera som fan och man måste släppa av lite
tydligen håller inte dubbelmassesvänghjulen emot vridet när man chippat
risken om man förtsätter hålla stumt är ju att de kan knäcka vevaxeln eller slå sönder svänghjulet och lådan
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Det är inte vanligt med trasig luftmassemätare 97 (är det en 3A eller 3B passat? båda fanns 97), de som brukar gå sönder kom inte förrens 99, el. ev. senare 98 har jag för mig.
Dessutom brukar luftmassemätaren märkas mest över 2500 varv.
Om den varvar till vid start tyder det på bränsleavstängningsventil (på pumpen)
Tempgivaren har jag för mig sitter i vattenstussen i bakkant på toppen.
Men innan man ger sig på en massa gissningar känns det ju lämpligt att läsa felminnen och lite mätvärden.
Dessutom brukar luftmassemätaren märkas mest över 2500 varv.
Om den varvar till vid start tyder det på bränsleavstängningsventil (på pumpen)
Tempgivaren har jag för mig sitter i vattenstussen i bakkant på toppen.
Men innan man ger sig på en massa gissningar känns det ju lämpligt att läsa felminnen och lite mätvärden.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
han har nyare karossen
jag har då bytt fler luftmassemätre på dessa passater
när är de bytt kamrem och vem har gjort jobbet
de är inte så att vevaxeldrevet har börja ändra sig på vevaxeln
då kan bilen bli tokig
de hände en kompis och körde man typ i 70 och släppte gasen så gav den avgasknallar som en bomb
ett hagelgevär lät inte i närheten av smällarna den gav ifrån sig
den började gå konstigt i början och var svårstartad som fan och efter ett tag började den smälla som fan och den gav inte ens felkoder på detta så dom renoverade pumpen men felet var fortfarande kvar och till slut märkte började dom riva kamdrivningen och då hade krysskilen på veven förstört spåret och glappade väldigt mycke och de är ju inge bra
jag har då bytt fler luftmassemätre på dessa passater
när är de bytt kamrem och vem har gjort jobbet
de är inte så att vevaxeldrevet har börja ändra sig på vevaxeln
då kan bilen bli tokig
de hände en kompis och körde man typ i 70 och släppte gasen så gav den avgasknallar som en bomb
ett hagelgevär lät inte i närheten av smällarna den gav ifrån sig
den började gå konstigt i början och var svårstartad som fan och efter ett tag började den smälla som fan och den gav inte ens felkoder på detta så dom renoverade pumpen men felet var fortfarande kvar och till slut märkte började dom riva kamdrivningen och då hade krysskilen på veven förstört spåret och glappade väldigt mycke och de är ju inge bra
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
jag tror inte på gud längre!
har varit i garaget och kollat över div givare å kontakter, backar ut bilen kliver ur för att stänga garageporten, hör ett krach, bilen stannar.
tro fan att bilhelvete står och skär på tomgången. har plockat lös toppen och allt är helt där. provat dra runt den med dragskaft på vevaxelbulten men den är dö pall åt båda håll.
blir att byta ut hela motorn, fy fan så less man kan bli
har varit i garaget och kollat över div givare å kontakter, backar ut bilen kliver ur för att stänga garageporten, hör ett krach, bilen stannar.
tro fan att bilhelvete står och skär på tomgången. har plockat lös toppen och allt är helt där. provat dra runt den med dragskaft på vevaxelbulten men den är dö pall åt båda håll.
blir att byta ut hela motorn, fy fan så less man kan bli
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
kolla vevaxeldrevet var de kanske de som lossnade helt och hållet nu
fan du har otur du
släng på nå isdäck på volvon och kör med volvon i stället
fan du har otur du
släng på nå isdäck på volvon och kör med volvon i stället
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Lär väl knappast vara vevaxeldrevet om det inte går att dra runt motorn utan topp..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836