Kvalitetsskillnad på Lager

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Kvalitetsskillnad på Lager

Inlägg av Awdr »

Tänkte köpa nya vev och ram lager till motorn när jag håller på att renovera den. Är det någon kvalitetsskillnad mot Volvo original, KG Trimning? Priset skilljer iaf. Motorn är en b230ft.
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Intressant fråga. Köpte mina b21 vevlager på reapris från folkraceshoppen för 100kr.
Utgående modell pga att klackarna skulle vara för små. Är dom skit?
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Kglager har jag åkt med innan. Har funkat fint.

Tyvärr så tycker jag inte att man ska köpa lager från
SPM. Sist vi beställde lager så var det fula märken/hack
på dom. Och han ansåg att det gick att köra med och
fick inte några nya. Han är duktigt på tt skicka fel
saker också.

/ Mvh
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

De lager jag köpt från KG är uteslutande Vandervell och Glyco, vad jag vet är det samma tillverkare som Volvo´s orginallager.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

dsimila skrev:Intressant fråga. Köpte mina b21 vevlager på reapris från folkraceshoppen för 100kr.
Utgående modell pga att klackarna skulle vara för små. Är dom skit?
Dom har en tendens att följa med runt om friktionen är för stor. Ska du bygga något seriöst turbo bygge eller dylikt så skulle jag råda dig att byta till Glyco eller något annat kvalitets märke.
Chevelle SS -65
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Nja, tror inte dom följer med runt om dom inte skär först. Och då är det ju kört hur som helst.
Är bara ett oseriöst turbobygge. :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Folkraceshoppen skrev:På grund av en del klagomål på dessa lager har jag beslutat att även sälja Glycos lager.

En del får dessa att fungera bra, andra inte. Det finns en risk att den lilla försänkningen i lagerhalvan är för liten. Lagret kan då följa med runt, om det blir för stor friktion.
Har hänt för en hel del folkraceåkare och kompisar som gjort lite mindre seriösa snikbyggen där friktionen blivit för hög.
Chevelle SS -65
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

nu har jag inte sett bild på dina lager men klacken på lagrena är ju till för att först centrer lagret på rätt ställe och sen hindra de från att snurra

är den klocken för liten så skulle jag inte använt lagrena alls
lager är ju som bland de viktigase i en motor då fel lager kan rasera en motor på 10 sek

att sen någon köpt lager från spm som var dåliga är ju ingen nyhet tyvär
de mesta därifrån ser ju ut som man har huggit de ur stenblock med yxa och hammare =kvalite 0
och att han sen tycker man kan köra med lagrena och man får inge nya ja de säger väl de mesta
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Skriv svar