Sida 1 av 15

Hahlin Engineering "Svetsar chassie"

Postat: tis feb 23, 2010 6:54 pm
av Mattias Hahlin
Nytt från 2015-01-06:

Jag har bytt namn på tråden från Hahlins Hjärna till Hahlin Engineering då jag numer är färdigutbildad och kan skryta med det.. :)

Nu har det gått några år och mycket har hänt. Jag kommer försöka lägga upp lite bilder och text eftersom jag bygger på mina projekt! Jag är dock inte så duktig på att jobba med datorn utan försöker lägga min lediga tid i garaget.. Jag har också en sida på Facebook https://www.facebook.com/hahlinengineering , samt ett Instgramkonto


Min gamla text
Tänkte också lägga upp en garagetråd men eftersom jag inte har eget garage utan arbetar där det finns plats och det mesta arbetet görs i skallen så får ni ta del av min Hjärna!

Jag heter Mattias Hahlin och gillar det mesta inom motorhobbyn men framförallt kommer denna tråd att handla om Chassien, hjulupphängningar och motor. Det kommer säkert synas fälgar, lack och kanske lite snickerier också med men det får ni tåla.
Jag har läst Bilsystemingenjör i Luleå i tre år och nu fortsätter jag två år till med Civilingenjör maskininriktning, mest för att det inte finns några jobb inom bilindustrin men också för att det är roligt att plugga många gånger. Jag har tre deltidsjobb också för att slippa studielånen. Personlig assistent i Umeå, receptionist på STIL sporcenter i Luleå och som studentambassadör på LTU.

Som några kanske vet så är jag en i klanen Hahlin som bygger på en Super seven http://www.hahlin7.se och är ute och kör stripp, bana och gata, i sommar tänkte vi prova drifting också! Men den bilen kommer fortsätta ha en egen tråd här på forumet! :D

Postat: tis feb 23, 2010 7:01 pm
av Mattias Hahlin
Först tänkte jag lägga upp lite bilder på gamla projekt.

Min första bil: volvo 142 -72, köpte -93, sålde 2002 och köpte tillbaka 2006, nu planeras ombygge igen!

Bild

Bild


Volvo 880 -03, fd rallycross, isracing men som amatörregistrerades. Är för övrigt till salu!

Bild

Bild


Skoda pickup -98, såldes 2003

Bild


Golf TD, byttes mot min gamla 142a

Bild


Yamaha WR400f -99, fanns inte så många med supermotardkit år 2000, såldes då också.

Bild

Bild


Volvo 164 -72 med 940 TD motor, Såldes till en trevlig snubbe i Stöcksjö! 2007

Bild

Bild


Gorilla med Teflonmats motor

Bild

Bild

Postat: tis feb 23, 2010 7:35 pm
av K_Nilsson
Om du vill så kan du pma lite info runt svartvolvon samt ett pris så ska vi se... :wink:

Postat: tis feb 23, 2010 8:17 pm
av bmw02touring
Skit i PM och lägg upp infon här istället. Den såg ju brutal ut. :thumbright:

Postat: tis feb 23, 2010 8:32 pm
av Scrazher
intressant med fler bilintresserade på campus!

Skulle du få akut mekar-sug så är det bara att hänga med till xpm för lite terapiarbete ;D

Mvh //Emil

Postat: tis feb 23, 2010 9:43 pm
av Nicklas
pssst: Stöcksjö, inte stöcke =)

Postat: tis feb 23, 2010 10:48 pm
av icklas
BRUTAL 850 :shock: :thumbright:

Postat: tis feb 23, 2010 10:52 pm
av Mattias Hahlin
Nicklas skrev:pssst: Stöcksjö, inte stöcke =)
Haha nu är det ändrat! kan ju inte ha fel på såna viktiga detaljer!

Emil: Har ingen bil häruppe men jag grejar på ganska friskt ändå, kommer lite mer om det senare!

Volvo 880

Postat: tis feb 23, 2010 11:33 pm
av Mattias Hahlin
Kort historia och fakta om bilen:
Bilen byggdes ursprungligen av Kent Andersson i Hörnefors som isracing/rallycrossbil, jag köpte bilen 2002 och besiktade den 2003 som amatörbygge. Den hade en cheva 355 på ca 450hk, manuell låda och Frankland quickchange bakaxel och rörram med plastkaross modell M3 E30. Jag körde en sväng på mittsverigebanan, några blackrace och en sväng på Goldtown DR i skellefteå. Som snabbast 7.63s 201m och 12.23 402m.

Lite bilder från somrarna 2003/04

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Så här ser den ut just nu:

Bild


Det finns alltså inga hjulupphängningar, motor och drivlina till den, men rörram med tak och dörrar i plåt, 850 plastbakskärmar och lyktor, alla plastrutor utombakruta, delar till framvagn (styrväxel ”kort 240”, spindlar och leder), fyrlänkplattor, vindrutetorkare och värmepaket samt en del el . Papper och regplåtar.

Priser tänker jag inte diskutera här då jag inte vill att det ska vara en säljtråd, så har ni frågor så skicka bara PM.
Jag kommer docka vara bortrest i nästan två veckor så en riktig säljtråd kanske kommer senare.

Postat: tis feb 23, 2010 11:38 pm
av Tobias Fridberg
fin 140 å riktigt grym 164 :thumbright:

Minnen

Postat: ons feb 24, 2010 9:20 am
av Lyrre
Tyckte väl att jag kände igen 880in! =) Kom ihåg första gången man såg den på Goldtown! =) Riktigt grymt bygge!

Postat: ons feb 24, 2010 2:22 pm
av Scrazher
Mattias Hahlin skrev:
Nicklas skrev:pssst: Stöcksjö, inte stöcke =)
Haha nu är det ändrat! kan ju inte ha fel på såna viktiga detaljer!

Emil: Har ingen bil häruppe men jag grejar på ganska friskt ändå, kommer lite mer om det senare!
Okej, jag har två som behöver ständigt underhåll så det går säkert ordna ;)

Skämt åsido så är det en intressant samling bilar du arbetat på, ser fram emot vad du har att erbjuda här :)

Postat: ons feb 24, 2010 4:21 pm
av David_Stridsberg
minns när du lackade 164an såg ju hur jävla rå ut som hellst

Postat: ons feb 24, 2010 4:29 pm
av bmw02touring
Riktigt grym 880, hoppas någon tar hand om den och ger den ett nytt liv på gatan.

Postat: sön feb 28, 2010 2:42 pm
av Mattias Hahlin
Tack för kommentarerna! :thumbright:
Kommer fler förhoppningsvis intressanta projekt framöver!

Nu är jag i södra Sverige på väg ner till Monaco med vår projektbil på LTU, www.baldos.se som jag tänkte berätta om senare, men för nu så kan den intresserade läsa på hemsidan. :D