
Det jag gett mig in på är att bygga om min hyffsat nyinköpta Audi 200 TQ från slutet av 1988 till att styras av ett modernt Megasquirt istället för ett 30 kilos mekaniskt K-jet. Målet är att få en drifssäker bil med ungefär dubbla motoreffekten, till att börja med iaf

Finns flera trådar om samma sak, men alla har vi olika lösningar och ideér

Snabbfakta
Kaross: Helt orginal förrutom nån rostfläck här å där 40 000 mil
Chassie: Sänkningssats med tillhörande stötdämpare
Däck/fälg: Plåt med dubbdäck
Motor: Orörd 2,2 MC1 10V 40 000 mil
Övrigt: Fet dragkrok[/b]
Har tyvärr ingen vettig bild på bilen, men alla vet väl hur en sänkt 200 som är svart ser ut!
Jag har som i alla matlagningsprogram hunnit förbereda lite, så jag inhandlat ett ihoplött MS2 V3 av en på blocket, plus en bredbandslambda bland annat. har även tryckt in vagnen i garaget å börjat riva


Har precis öppnat huven.

Och pallat upp

Varför lackar man en ventilkåpa äckelvit?

Trångt och skitigt

Slut på kväve, detta skall åtgärdas på ett eller annat sätt också

Glykolkladd, hittade ingen avtappning (?)

Dess innehåll skall ersättas med ett rör

Gott om plats utan front

Lagom slapp kamrem


Glappfri och fräsh K26 men skitig.

ett antal kilo lättare bil, plus mer plats under huven


Gott om plats där nu, fast ändå tog de 2 timmar att lossa 4 muttrar till downpipen. Här skall byggas om tror jag

Slarvigt byggd downpipe (ej av mig), skall göras om så småningom

Det tar sig

Dragen med 450Nm, här behövs specialverktyg

Så jag gjorde mig ett. Jonas hjälpte till med CNC fräsen också

De blir nog bra de här tillslut

Glömde fotta under arbetets gång, men nu är den lös. Tungt att lyfta toppen komplett med grenrör å insug å turbo.
Fortsättning följer, innan dess skall jag till Sälen å avverka några mil på skoter!!![/b]