Sida 1 av 16

Bmw 535 Turbo !TILL SALU 40.000:-!

Postat: tor feb 25, 2010 9:33 pm
av RickardP
Lägger upp mitt projekt här med då. Detta ska bli en Bmw 535 turbo som ska vara lite utav en allätare. Kommer gå både på stripp, bana och förmodligen en hel del brett med :twisted:

Bild


Först lite om uppbyggnaden av det hela:

M30b35= Rak 6a på 3,5 liter
12 ventiler
Nya blocket 2011:[/b]
Oklart. Blir troligtvis samma block i början, för att sedan byta till ett som tål mera laddtryck.

2010:

Motor/Transmission/motorstyrning/bränsle
Original M30B35 block
borr/slag: 92mm / 86mm
komp. 9,0:1
Original b35 topp
Standarventiler insug/avgas: 47mm / 38mm
Garrett Gt40 58/65 in/ut, A/R 1.18
Hks wastegate kopia
Strypventil (laddtrycksstyrning)
Grenrör T4 fläns
3" downpipe och system
4" luftfilter
KL-racing intercooler (450*300*76mm)
JBR 25mm hybrid dump
Egentillverkat aluminium insug
M5 filterhållare med påsvetsade AN-kopplingar

Getrag 260/6
Plant 240mm svänghjul
4-puck sinterlamell
Sachs 765 tryckplatta
525 kardan
Svets diffad 525 klump tills vidare
535/m5 bakvagn ska på under 2011

Megasquirt 1 v3,57
Innovate LC-1 bredbandslambdasond
Bosch 044 pump
Blyfri 95oktan bränsle
Volvo 740 Turbo bränslefilter
Original fuelrail
40l fuelcell
Siemens deka 630cc högohm
9mm hydralrör bränsleledningar

Chassi/kaross:
Bmw e34 kaross som är lättad ca 300kg, med bland annat bortkapade krockbalkar, insidor av dörrar, golvmattor, värmepaket mm..

Momo "1000 lakes" racestol med srs 6-p bälte.

Fram: Kapade fjädrar, standar fjädrar.
Bak: 40mm sänkningsfjädrar, 20%hårdare dämpare.
Nya bussningar i fram- och bakvagn.

Jag bygger min bil av 3 olika :D

Bil nr 1.. e34 535. Köptes 2008 februari. Ner slaktad. Sålde en del saker. nu har jag kvar bland annat motor, kaross detaljer osv, sånt som kan gå åt på ett sånt här bygge. :)
Köpte bilen för 8000:-, har fått tillbaks nästan 9000:- + delar :D

Bild

Bil nr 2.. e34 535 "turbo". Köptes augusti 2008. Påbörjad turbokonvertering. Fick med turbo (hx 50), wastegate, stora stridare (630cc), intercooler, tryckrör, grenrör.
Sålder lite saker, och började bygga om den en del.

Precis när jag köpte den.
Bild

Bild

Utgångsläget.

Bild

Började med att bygga om grenröret lite. Blev helt okej. (är lindat i nuläget med)

Bild

Efter några månader såg det ut så här.
Nyinköpt gt40 turbo, 3" downpip, ombyggt insug, bland annat.

Bild

Bild

Wastegate utblås.

Bild

Här har det hänt lite till.

Bild

Och sedan motorn som jag bygger ihop parallet med bilen. Denna motor kommer hinkas i till sommaren och ska då tåla lite med laddtryck än original.

Bild

Viktade kolvar och stakar, 1mm avsvarvad kolvtopp, blästrade kolvar.

Bild



Bil nr 3.. e34 525. Utan motor och låda. Andy_b:s förra kaross. Fick ett riktigt bra pris på denna så kunde inte motstå. Den är lättad ca 300 kg, vilket inte är helt fel på en e34!

Bild

Här hoppar motorn glatt över i sitt nya hem :D

Bild

Så här ser den ut i dagens läge..

Bild

Bild

Bild

Postat: fre feb 26, 2010 9:08 am
av Da_Snake
Trevligt med fler Norabor, ser ut som att det blir en kul beemer.

Postat: fre feb 26, 2010 9:25 am
av Turbokoftan
Jaså det var du som köpte andyb's gamla kaross =)

Blir nog trevligt bygge detta!

Mvh
Cristofer

Postat: fre feb 26, 2010 12:10 pm
av RoGGaH
Ser fint ut E34 är grymma konstigt att inte fler bygger på dem.

Men du har inte funderat på att svetsa fast en böj innan spjället ist för slangen? inte så kul om du skjuter den. Blir ju som fullgas då hehe

Postat: fre feb 26, 2010 1:53 pm
av robban
RoGGaH skrev:Men du har inte funderat på att svetsa fast en böj innan spjället ist för slangen? inte så kul om du skjuter den. Blir ju som fullgas då hehe
Fast ändå inte tps:en kommer indikera annat. Värre om man kör förgasare och spjället rallar lös :)

Postat: fre feb 26, 2010 4:15 pm
av RickardP
Da_Snake skrev:Trevligt med fler Norabor, ser ut som att det blir en kul beemer.
Ja jag hoppas den blir kul :)

Turbokoftan skrev:Jaså det var du som köpte andyb's gamla kaross =)

Blir nog trevligt bygge detta!

Mvh
Cristofer
Jepp , ska bara i en bur också så är väll karossen så gott som klar.

RoGGaH skrev:Ser fint ut E34 är grymma konstigt att inte fler bygger på dem.

Men du har inte funderat på att svetsa fast en böj innan spjället ist för slangen? inte så kul om du skjuter den. Blir ju som fullgas då hehe
robban skrev:
Fast ändå inte tps:en kommer indikera annat. Värre om man kör förgasare och spjället rallar lös :)
Ändå problemet jag märkt är att slangen suger ihop sig lite när den sitter bakom spjället, så kmr nog köpa en aluböj och fästa med 2 mindre siliconslangstumpar.

Postat: fre feb 26, 2010 4:15 pm
av ergu
känner igen grenröret :) bror min har byggt det från början, skulle sitta i en e28 med holset hx55

//erik

Postat: fre feb 26, 2010 4:37 pm
av RickardP
ergu skrev:känner igen grenröret :) bror min har byggt det från början, skulle sitta i en e28 med holset hx55

//erik
Haha, fan va ballt! Ok har för mig killen jag köpte bilen av sa att det var byggt till en e28 så det stämmer nog bra. :D

Postat: fre feb 26, 2010 5:24 pm
av RoGGaH
Jo den kommer ju inte få soppa så den orkar nått iaf och blir ju inget laddtryck heller. Men kändes ändå lite skumt :P

Postat: fre feb 26, 2010 5:45 pm
av andy_b
kul att du lägger upp bilen även här

lycka till nu

Postat: fre feb 26, 2010 6:41 pm
av Mikael S
robban skrev:
RoGGaH skrev:Men du har inte funderat på att svetsa fast en böj innan spjället ist för slangen? inte så kul om du skjuter den. Blir ju som fullgas då hehe
Fast ändå inte tps:en kommer indikera annat. Värre om man kör förgasare och spjället rallar lös :)
Fast det spelar ingen roll, går att köra en motor utan spjällägesgivare

Postat: fre feb 26, 2010 8:43 pm
av Moggemx
Precis! Bara att prova rycka ur nån vaccumslang i insuget så skenar ju varven, iofs är det ju ingen effekt att tala om men kan nog bli otrevligt ändå!

Postat: lör feb 27, 2010 11:44 am
av robban
Heh ja men är skillnad på en vacumslang på 4-5mm och en 3" slang, skulle den där slangen lossna skulle motorn få förmycket lyft och stanna.

Ja visst går det att köra utan tps och bara köra mot map sensorn men så lär man inte gå tillväga om man väl har tps inkopplad, nu vet jag inte vilket sprut som de kommer att köras med men man behöver inte vara orolig att skjuten slang där betyder skenande bil för så blir det inte.

Nackdelen är att om man inte har en riktigt styv slang kommer den sugas ihop vid gassläpp.

Postat: lör feb 27, 2010 5:06 pm
av RickardP
Kul med lite synpunkter :D

Jag kommer köra med megasquirt till en början iaf. Får jag det att fungera bra kommer jag givetvis köra vidare på det.
Lägger upp en lista nu längt upp så ni ser lite spec på den .

Postat: lör feb 27, 2010 6:04 pm
av Mikael S
robban skrev:Heh ja men är skillnad på en vacumslang på 4-5mm och en 3" slang, skulle den där slangen lossna skulle motorn få förmycket lyft och stanna.

Ja visst går det att köra utan tps och bara köra mot map sensorn men så lär man inte gå tillväga om man väl har tps inkopplad, nu vet jag inte vilket sprut som de kommer att köras med men man behöver inte vara orolig att skjuten slang där betyder skenande bil för så blir det inte.

Nackdelen är att om man inte har en riktigt styv slang kommer den sugas ihop vid gassläpp.
Alltså du har fel, tappar man slangen blir det precis som att det är fullgas. Megasquirt som han ska köra med är helt tps och varvbaserat. Så skjuter man bort slangen blir det fullgas. Dock utan laddtryck men endå