Bmw 535 Turbo !TILL SALU 40.000:-!
Postat: tor feb 25, 2010 9:33 pm
Lägger upp mitt projekt här med då. Detta ska bli en Bmw 535 turbo som ska vara lite utav en allätare. Kommer gå både på stripp, bana och förmodligen en hel del brett med

Först lite om uppbyggnaden av det hela:
M30b35= Rak 6a på 3,5 liter
12 ventiler
Nya blocket 2011:[/b]
Oklart. Blir troligtvis samma block i början, för att sedan byta till ett som tål mera laddtryck.
2010:
Motor/Transmission/motorstyrning/bränsle
Original M30B35 block
borr/slag: 92mm / 86mm
komp. 9,0:1
Original b35 topp
Standarventiler insug/avgas: 47mm / 38mm
Garrett Gt40 58/65 in/ut, A/R 1.18
Hks wastegate kopia
Strypventil (laddtrycksstyrning)
Grenrör T4 fläns
3" downpipe och system
4" luftfilter
KL-racing intercooler (450*300*76mm)
JBR 25mm hybrid dump
Egentillverkat aluminium insug
M5 filterhållare med påsvetsade AN-kopplingar
Getrag 260/6
Plant 240mm svänghjul
4-puck sinterlamell
Sachs 765 tryckplatta
525 kardan
Svets diffad 525 klump tills vidare
535/m5 bakvagn ska på under 2011
Megasquirt 1 v3,57
Innovate LC-1 bredbandslambdasond
Bosch 044 pump
Blyfri 95oktan bränsle
Volvo 740 Turbo bränslefilter
Original fuelrail
40l fuelcell
Siemens deka 630cc högohm
9mm hydralrör bränsleledningar
Chassi/kaross:
Bmw e34 kaross som är lättad ca 300kg, med bland annat bortkapade krockbalkar, insidor av dörrar, golvmattor, värmepaket mm..
Momo "1000 lakes" racestol med srs 6-p bälte.
Fram: Kapade fjädrar, standar fjädrar.
Bak: 40mm sänkningsfjädrar, 20%hårdare dämpare.
Nya bussningar i fram- och bakvagn.
Jag bygger min bil av 3 olika
Bil nr 1.. e34 535. Köptes 2008 februari. Ner slaktad. Sålde en del saker. nu har jag kvar bland annat motor, kaross detaljer osv, sånt som kan gå åt på ett sånt här bygge.
Köpte bilen för 8000:-, har fått tillbaks nästan 9000:- + delar

Bil nr 2.. e34 535 "turbo". Köptes augusti 2008. Påbörjad turbokonvertering. Fick med turbo (hx 50), wastegate, stora stridare (630cc), intercooler, tryckrör, grenrör.
Sålder lite saker, och började bygga om den en del.
Precis när jag köpte den.


Utgångsläget.

Började med att bygga om grenröret lite. Blev helt okej. (är lindat i nuläget med)

Efter några månader såg det ut så här.
Nyinköpt gt40 turbo, 3" downpip, ombyggt insug, bland annat.


Wastegate utblås.

Här har det hänt lite till.

Och sedan motorn som jag bygger ihop parallet med bilen. Denna motor kommer hinkas i till sommaren och ska då tåla lite med laddtryck än original.

Viktade kolvar och stakar, 1mm avsvarvad kolvtopp, blästrade kolvar.

Bil nr 3.. e34 525. Utan motor och låda. Andy_b:s förra kaross. Fick ett riktigt bra pris på denna så kunde inte motstå. Den är lättad ca 300 kg, vilket inte är helt fel på en e34!

Här hoppar motorn glatt över i sitt nya hem

Så här ser den ut i dagens läge..





Först lite om uppbyggnaden av det hela:
M30b35= Rak 6a på 3,5 liter
12 ventiler
Nya blocket 2011:[/b]
Oklart. Blir troligtvis samma block i början, för att sedan byta till ett som tål mera laddtryck.
2010:
Motor/Transmission/motorstyrning/bränsle
Original M30B35 block
borr/slag: 92mm / 86mm
komp. 9,0:1
Original b35 topp
Standarventiler insug/avgas: 47mm / 38mm
Garrett Gt40 58/65 in/ut, A/R 1.18
Hks wastegate kopia
Strypventil (laddtrycksstyrning)
Grenrör T4 fläns
3" downpipe och system
4" luftfilter
KL-racing intercooler (450*300*76mm)
JBR 25mm hybrid dump
Egentillverkat aluminium insug
M5 filterhållare med påsvetsade AN-kopplingar
Getrag 260/6
Plant 240mm svänghjul
4-puck sinterlamell
Sachs 765 tryckplatta
525 kardan
Svets diffad 525 klump tills vidare
535/m5 bakvagn ska på under 2011
Megasquirt 1 v3,57
Innovate LC-1 bredbandslambdasond
Bosch 044 pump
Blyfri 95oktan bränsle
Volvo 740 Turbo bränslefilter
Original fuelrail
40l fuelcell
Siemens deka 630cc högohm
9mm hydralrör bränsleledningar
Chassi/kaross:
Bmw e34 kaross som är lättad ca 300kg, med bland annat bortkapade krockbalkar, insidor av dörrar, golvmattor, värmepaket mm..
Momo "1000 lakes" racestol med srs 6-p bälte.
Fram: Kapade fjädrar, standar fjädrar.
Bak: 40mm sänkningsfjädrar, 20%hårdare dämpare.
Nya bussningar i fram- och bakvagn.
Jag bygger min bil av 3 olika

Bil nr 1.. e34 535. Köptes 2008 februari. Ner slaktad. Sålde en del saker. nu har jag kvar bland annat motor, kaross detaljer osv, sånt som kan gå åt på ett sånt här bygge.

Köpte bilen för 8000:-, har fått tillbaks nästan 9000:- + delar


Bil nr 2.. e34 535 "turbo". Köptes augusti 2008. Påbörjad turbokonvertering. Fick med turbo (hx 50), wastegate, stora stridare (630cc), intercooler, tryckrör, grenrör.
Sålder lite saker, och började bygga om den en del.
Precis när jag köpte den.


Utgångsläget.

Började med att bygga om grenröret lite. Blev helt okej. (är lindat i nuläget med)

Efter några månader såg det ut så här.
Nyinköpt gt40 turbo, 3" downpip, ombyggt insug, bland annat.


Wastegate utblås.

Här har det hänt lite till.

Och sedan motorn som jag bygger ihop parallet med bilen. Denna motor kommer hinkas i till sommaren och ska då tåla lite med laddtryck än original.

Viktade kolvar och stakar, 1mm avsvarvad kolvtopp, blästrade kolvar.

Bil nr 3.. e34 525. Utan motor och låda. Andy_b:s förra kaross. Fick ett riktigt bra pris på denna så kunde inte motstå. Den är lättad ca 300 kg, vilket inte är helt fel på en e34!

Här hoppar motorn glatt över i sitt nya hem


Så här ser den ut i dagens läge..


