BMW M3 rallycross - Team Tiger Motorsport
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
BMW M3 rallycross - Team Tiger Motorsport
Det verkar ju finnas lite intresse för rallycross här så jag tänkte lägga upp bilen som vi i teamet har konstruerat och byggt.
Det är en BMW E36 coupe med en S50 på 3,3l, Hewland sexväxlad låda, tre länk med en volvo 1031 axel med med SF diff och förstärkta banjorör och avlastade sviktståls drivaxlar, Öhlins fjädring.
Vi kör också en del långnabb
Bilen började som en 325iA coupe med taklucka.
Först kapades kardantunneln ur och ersattes med en större för mera utrymme kring motor och låda.
Sedan kapades bakpartiet ur.
Större hjulhus för den längre nedfjädringen krävs samt att dom är framflyttade max enligt reglementet.
Det blev rätt så rejäla hjulhus.
Nya ramben konstruerades.
Bakdelen kläddes sedan igen. Här syns infästningen för den ganska höga mittrelänken (vi hade dock inte samma syn som SBF teknikerna på varifrån man skulle mäta max 20cm över golv, ville mäta från baksätesgolvet men det var visst den lägsta golvpunkten som gällde ) men problem är ju till för att lösas så jag vände det övre staget bakåt så det är infäst i bagaget numera
Fick smala av kardantunneln då stolen inte rymdes
Sedan började arbetet med buren.
Taket byttes till ett utan lucka.
Ungefär mitt i började vi göra pluggar till formar på nya skärmar.
Massa spackel och slipande blev det
Men det blev rätt så bra i slutändan ändå
Hämtar karossen efter den fått lite färg hos Uffes Lack & Design.
På plats i det nya garaget vi hade då.
Motorn på plats, den blev upprätad till nästan vertikalt.
Två puffror redo får att visa färg i bromsbänken.
Vi hann inte provköra något utan det blev skarpt läge direkt för Fredrik i isracing SM, första tävlingen slutade med vinst sedan hittade dock första barnsjukdomen fram, kardanen slog i ett stag vid full nedfjädring så den blev krokig och började vibrera som tusan. Tävlingen efter gick vevaxeln av
Sommar säsongen började med vinst i Parallellracet i Strängnäs. I rallycross SM blev det tre andra platser och en första, i finalen stannade motorn på grund av ett jordfel så det blev bara C-final och en tredje plats i SM totalt.
Iår så blev det dock tre första platser och två andra platser och ett totalt SM guld
Det är en BMW E36 coupe med en S50 på 3,3l, Hewland sexväxlad låda, tre länk med en volvo 1031 axel med med SF diff och förstärkta banjorör och avlastade sviktståls drivaxlar, Öhlins fjädring.
Vi kör också en del långnabb
Bilen började som en 325iA coupe med taklucka.
Först kapades kardantunneln ur och ersattes med en större för mera utrymme kring motor och låda.
Sedan kapades bakpartiet ur.
Större hjulhus för den längre nedfjädringen krävs samt att dom är framflyttade max enligt reglementet.
Det blev rätt så rejäla hjulhus.
Nya ramben konstruerades.
Bakdelen kläddes sedan igen. Här syns infästningen för den ganska höga mittrelänken (vi hade dock inte samma syn som SBF teknikerna på varifrån man skulle mäta max 20cm över golv, ville mäta från baksätesgolvet men det var visst den lägsta golvpunkten som gällde ) men problem är ju till för att lösas så jag vände det övre staget bakåt så det är infäst i bagaget numera
Fick smala av kardantunneln då stolen inte rymdes
Sedan började arbetet med buren.
Taket byttes till ett utan lucka.
Ungefär mitt i började vi göra pluggar till formar på nya skärmar.
Massa spackel och slipande blev det
Men det blev rätt så bra i slutändan ändå
Hämtar karossen efter den fått lite färg hos Uffes Lack & Design.
På plats i det nya garaget vi hade då.
Motorn på plats, den blev upprätad till nästan vertikalt.
Två puffror redo får att visa färg i bromsbänken.
Vi hann inte provköra något utan det blev skarpt läge direkt för Fredrik i isracing SM, första tävlingen slutade med vinst sedan hittade dock första barnsjukdomen fram, kardanen slog i ett stag vid full nedfjädring så den blev krokig och började vibrera som tusan. Tävlingen efter gick vevaxeln av
Sommar säsongen började med vinst i Parallellracet i Strängnäs. I rallycross SM blev det tre andra platser och en första, i finalen stannade motorn på grund av ett jordfel så det blev bara C-final och en tredje plats i SM totalt.
Iår så blev det dock tre första platser och två andra platser och ett totalt SM guld
Senast redigerad av Niklas Sandström den tis dec 09, 2014 11:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
trevligt! den är för rå bilen, har alltid varit lika kul att se men framförallt och höra!!
mumma http://www.youtube.com/watch?v=-uCUtE6ANbM
mumma http://www.youtube.com/watch?v=-uCUtE6ANbM
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Nu var det ju den gamla compacten på filmen och då var motorn på 3,2ljiiim skrev:trevligt! den är för rå bilen, har alltid varit lika kul att se men framförallt och höra!!
mumma http://www.youtube.com/watch?v=-uCUtE6ANbM
Du kan vara lugn det kommer meraHenrik Braun skrev:Absolut skinfränt! Men du får inte bara sluta sådär!! Det kommer väl mer bilder på låda, maskin osv?
Rallycrossens absolut fränaste bil enligt mig
fy fan ljudet i den här bilen är nått alldeles speciellt va på semester i piteå i somras då stog man med tältpinne i byxan å va helt i en annan värld glömde nästan dricka pilsner
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
kul att ni har hittat hit har jue sett er pü Rallycross i strängnäs
tror dock det var gamla compakten men, wow vad gott det lät när ni var ute och gasade pü banan
tror dock det var gamla compakten men, wow vad gott det lät när ni var ute och gasade pü banan
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Jo det var en offsetslipad originalvev som gick av, troligtvis var det vibrationerna från den krokiga kardanen som gjorde att den gick av mitt i sexans vevlagerläge (den gick fortfarande att köra men knackade lite väl mycket, han körde nog två varv med veven av ) för det hade blivit sprickor i några drev i lådan också.norrback skrev:Mycket intressant.
Vad har ni för effekt och vrid och på vilka varvtal, alltid intressant med sugmotorer. Antar att ni hade orginal vevaxel den som gick av?
/Andre'
Här är papper på den senaste bromsningen hos Tomas Egmark i Älvsbyn, hans rulle visar lite snålt men kurvan syns ju iaf. Min lilla motor är också med men den kan ni bortse ifrån
Här sitter den i motorbänken hos Unitek & ST nått år tidigare, här gav den 470hk men det är i överkant istället.
Jag har fått en hdkrasch så jag har inte så många fler bilder på bakvagnen men ska försöka ta lite nya.Rasmus Annander skrev:har du några mer bilder på 3 länken..??
är lite nyfiken på hur de fungerar gentemot 4 länk?
den borde bli bra mycket mer följsam i baken va?
fina byggen
Det är alltså en trelänk med wattlänk där propellern är infäst i karossen för att ha stabilt rollcenter i karosshöjd då den fjädrar ganska mycket.
Den är mycket följsam och med mycket bra sidofäste speciellt på gruspartier.
Lite motorbilder.
Ett block borras till 87mm
Toppen som Stefan på Unitek har grävt lite i
Ihopmontering av spisen
Lådan en Hewland SGT sexväxlad med H-mönster
Vi köpte den begagnad och den har nog varit med om en del. klackarna som håller lagren vad borta så vi har fått fixa en egen låsning
Isärplockad
Byter lite drev
Ihopplockad med ny stegning och färdig för montering i huset
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Bromsning hos Höghedens Biltest och Motorsport i Älvsbyn
http://www.youtube.com/watch?v=Mx5OaX_1FfM
Han kör på fel växel i första repan därav det lite för snabba accet
http://www.youtube.com/watch?v=Mx5OaX_1FfM
Han kör på fel växel i första repan därav det lite för snabba accet