BMW M3 rallycross - Team Tiger Motorsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

BMW M3 rallycross - Team Tiger Motorsport

Inlägg av Niklas Sandström »

Det verkar ju finnas lite intresse för rallycross här så jag tänkte lägga upp bilen som vi i teamet har konstruerat och byggt.

Det är en BMW E36 coupe med en S50 på 3,3l, Hewland sexväxlad låda, tre länk med en volvo 1031 axel med med SF diff och förstärkta banjorör och avlastade sviktståls drivaxlar, Öhlins fjädring.


Bild

Vi kör också en del långnabb :D
Bild

Bilen började som en 325iA coupe med taklucka.
Bild

Först kapades kardantunneln ur och ersattes med en större för mera utrymme kring motor och låda.
Bild

Sedan kapades bakpartiet ur.
Bild

Större hjulhus för den längre nedfjädringen krävs samt att dom är framflyttade max enligt reglementet.
Bild

Det blev rätt så rejäla hjulhus.
Bild

Nya ramben konstruerades.
Bild

Bakdelen kläddes sedan igen. Här syns infästningen för den ganska höga mittrelänken (vi hade dock inte samma syn som SBF teknikerna på varifrån man skulle mäta max 20cm över golv, ville mäta från baksätesgolvet men det var visst den lägsta golvpunkten som gällde :( ) men problem är ju till för att lösas så jag vände det övre staget bakåt så det är infäst i bagaget numera :thumbright:
Bild

Fick smala av kardantunneln då stolen inte rymdes :doh:
Bild

Sedan började arbetet med buren.
Bild
Bild

Taket byttes till ett utan lucka.
Bild

Ungefär mitt i började vi göra pluggar till formar på nya skärmar.
Bild

Massa spackel och slipande blev det :doh:
Bild

Men det blev rätt så bra i slutändan ändå :D
Bild

Hämtar karossen efter den fått lite färg hos Uffes Lack & Design.
Bild

På plats i det nya garaget vi hade då.
Bild

Motorn på plats, den blev upprätad till nästan vertikalt.
Bild

Två puffror redo får att visa färg i bromsbänken.
Bild

Vi hann inte provköra något utan det blev skarpt läge direkt för Fredrik i isracing SM, första tävlingen slutade med vinst :shock: sedan hittade dock första barnsjukdomen fram, kardanen slog i ett stag vid full nedfjädring så den blev krokig och började vibrera som tusan. Tävlingen efter gick vevaxeln av :doh:

Sommar säsongen började med vinst i Parallellracet i Strängnäs. I rallycross SM blev det tre andra platser och en första, i finalen stannade motorn på grund av ett jordfel så det blev bara C-final och en tredje plats i SM totalt.

Iår så blev det dock tre första platser och två andra platser och ett totalt SM guld :D
Senast redigerad av Niklas Sandström den tis dec 09, 2014 11:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jiiim
För mycket laddtryck
Inlägg: 410
Blev medlem: sön okt 21, 2007 1:14 pm
Ort: Boden

Inlägg av jiiim »

trevligt! den är för rå bilen, har alltid varit lika kul att se men framförallt och höra!!


mumma http://www.youtube.com/watch?v=-uCUtE6ANbM
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Absolut skinfränt! :hihi: Men du får inte bara sluta sådär!! Det kommer väl mer bilder på låda, maskin osv? :?

Rallycrossens absolut fränaste bil enligt mig :twisted: :twisted:
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

jiiim skrev:trevligt! den är för rå bilen, har alltid varit lika kul att se men framförallt och höra!!


mumma http://www.youtube.com/watch?v=-uCUtE6ANbM
Nu var det ju den gamla compacten på filmen och då var motorn på 3,2l
Henrik Braun skrev:Absolut skinfränt! :hihi: Men du får inte bara sluta sådär!! Det kommer väl mer bilder på låda, maskin osv? :?

Rallycrossens absolut fränaste bil enligt mig :twisted: :twisted:
Du kan vara lugn det kommer mera :)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Mycket intressant.

Vad har ni för effekt och vrid och på vilka varvtal, alltid intressant med sugmotorer. Antar att ni hade orginal vevaxel den som gick av?

/Andre'
power
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

fy fan ljudet i den här bilen är nått alldeles speciellt va på semester i piteå i somras då stog man med tältpinne i byxan å va helt i en annan värld glömde nästan dricka pilsner ;)
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

kul att ni har hittat hit :) har jue sett er pü Rallycross i strängnäs :)

tror dock det var gamla compakten men, wow vad gott det lät när ni var ute och gasade pü banan :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Linus P
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: ons maj 24, 2006 6:11 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av Linus P »

Kul å läsa! Ska ni åka is i vinter också?
Bild
Linus Pettersson - Boden, Norrbotten
Mazda 818 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Turbo | MSD
Mazda RX-3 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Racing Beat
Mazda RX-8 '04 | Velocity Red
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

Klurax skrev:Kul å läsa! Ska ni åka is i vinter också?
Jo vi kommer till start med båda bilarna :)
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

har du några mer bilder på 3 länken..??

är lite nyfiken på hur de fungerar gentemot 4 länk?

den borde bli bra mycket mer följsam i baken va?

fina byggen :thumbright:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

norrback skrev:Mycket intressant.

Vad har ni för effekt och vrid och på vilka varvtal, alltid intressant med sugmotorer. Antar att ni hade orginal vevaxel den som gick av?

/Andre'
Jo det var en offsetslipad originalvev som gick av, troligtvis var det vibrationerna från den krokiga kardanen som gjorde att den gick av mitt i sexans vevlagerläge (den gick fortfarande att köra men knackade lite väl mycket, han körde nog två varv med veven av :shock: ) för det hade blivit sprickor i några drev i lådan också.

Här är papper på den senaste bromsningen hos Tomas Egmark i Älvsbyn, hans rulle visar lite snålt men kurvan syns ju iaf. Min lilla motor är också med men den kan ni bortse ifrån 8)
Bild

Här sitter den i motorbänken hos Unitek & ST nått år tidigare, här gav den 470hk men det är i överkant istället.
Bild
Rasmus Annander skrev:har du några mer bilder på 3 länken..??

är lite nyfiken på hur de fungerar gentemot 4 länk?

den borde bli bra mycket mer följsam i baken va?

fina byggen :thumbright:
Jag har fått en hdkrasch så jag har inte så många fler bilder på bakvagnen men ska försöka ta lite nya.

Det är alltså en trelänk med wattlänk där propellern är infäst i karossen för att ha stabilt rollcenter i karosshöjd då den fjädrar ganska mycket.
Den är mycket följsam och med mycket bra sidofäste speciellt på gruspartier.

Lite motorbilder.

Ett block borras till 87mm
Bild

Toppen som Stefan på Unitek har grävt lite i
Bild

Ihopmontering av spisen
Bild

Lådan en Hewland SGT sexväxlad med H-mönster
Bild

Vi köpte den begagnad och den har nog varit med om en del. klackarna som håller lagren vad borta så vi har fått fixa en egen låsning
Bild

Isärplockad
Bild

Byter lite drev
Bild

Ihopplockad med ny stegning och färdig för montering i huset
Bild
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

Bromsning hos Höghedens Biltest och Motorsport i Älvsbyn
http://www.youtube.com/watch?v=Mx5OaX_1FfM

Han kör på fel växel i första repan därav det lite för snabba accet :lol:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

:thumbright: hur stora tryckare har ni i toppen?

/Andre'
power
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Såg ut som Asserfeldts borrverk på en av bilderna :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Det var en riktigt rå maskin som bromsades! Raka sexor e magiskt.

Mvh. // Taz
Skriv svar