Sida 1 av 5

BMW M3 rallycross - Team Tiger Motorsport

Postat: mån mar 01, 2010 11:32 pm
av Niklas Sandström
Det verkar ju finnas lite intresse för rallycross här så jag tänkte lägga upp bilen som vi i teamet har konstruerat och byggt.

Det är en BMW E36 coupe med en S50 på 3,3l, Hewland sexväxlad låda, tre länk med en volvo 1031 axel med med SF diff och förstärkta banjorör och avlastade sviktståls drivaxlar, Öhlins fjädring.


Bild

Vi kör också en del långnabb :D
Bild

Bilen började som en 325iA coupe med taklucka.
Bild

Först kapades kardantunneln ur och ersattes med en större för mera utrymme kring motor och låda.
Bild

Sedan kapades bakpartiet ur.
Bild

Större hjulhus för den längre nedfjädringen krävs samt att dom är framflyttade max enligt reglementet.
Bild

Det blev rätt så rejäla hjulhus.
Bild

Nya ramben konstruerades.
Bild

Bakdelen kläddes sedan igen. Här syns infästningen för den ganska höga mittrelänken (vi hade dock inte samma syn som SBF teknikerna på varifrån man skulle mäta max 20cm över golv, ville mäta från baksätesgolvet men det var visst den lägsta golvpunkten som gällde :( ) men problem är ju till för att lösas så jag vände det övre staget bakåt så det är infäst i bagaget numera :thumbright:
Bild

Fick smala av kardantunneln då stolen inte rymdes :doh:
Bild

Sedan började arbetet med buren.
Bild
Bild

Taket byttes till ett utan lucka.
Bild

Ungefär mitt i började vi göra pluggar till formar på nya skärmar.
Bild

Massa spackel och slipande blev det :doh:
Bild

Men det blev rätt så bra i slutändan ändå :D
Bild

Hämtar karossen efter den fått lite färg hos Uffes Lack & Design.
Bild

På plats i det nya garaget vi hade då.
Bild

Motorn på plats, den blev upprätad till nästan vertikalt.
Bild

Två puffror redo får att visa färg i bromsbänken.
Bild

Vi hann inte provköra något utan det blev skarpt läge direkt för Fredrik i isracing SM, första tävlingen slutade med vinst :shock: sedan hittade dock första barnsjukdomen fram, kardanen slog i ett stag vid full nedfjädring så den blev krokig och började vibrera som tusan. Tävlingen efter gick vevaxeln av :doh:

Sommar säsongen började med vinst i Parallellracet i Strängnäs. I rallycross SM blev det tre andra platser och en första, i finalen stannade motorn på grund av ett jordfel så det blev bara C-final och en tredje plats i SM totalt.

Iår så blev det dock tre första platser och två andra platser och ett totalt SM guld :D

Postat: tis mar 02, 2010 1:43 am
av jiiim
trevligt! den är för rå bilen, har alltid varit lika kul att se men framförallt och höra!!


mumma http://www.youtube.com/watch?v=-uCUtE6ANbM

Postat: tis mar 02, 2010 6:26 am
av Henrik Braun
Absolut skinfränt! :hihi: Men du får inte bara sluta sådär!! Det kommer väl mer bilder på låda, maskin osv? :?

Rallycrossens absolut fränaste bil enligt mig :twisted: :twisted:

Postat: tis mar 02, 2010 7:42 am
av Niklas Sandström
jiiim skrev:trevligt! den är för rå bilen, har alltid varit lika kul att se men framförallt och höra!!


mumma http://www.youtube.com/watch?v=-uCUtE6ANbM
Nu var det ju den gamla compacten på filmen och då var motorn på 3,2l
Henrik Braun skrev:Absolut skinfränt! :hihi: Men du får inte bara sluta sådär!! Det kommer väl mer bilder på låda, maskin osv? :?

Rallycrossens absolut fränaste bil enligt mig :twisted: :twisted:
Du kan vara lugn det kommer mera :)

Postat: tis mar 02, 2010 8:26 am
av norrback
Mycket intressant.

Vad har ni för effekt och vrid och på vilka varvtal, alltid intressant med sugmotorer. Antar att ni hade orginal vevaxel den som gick av?

/Andre'

Postat: tis mar 02, 2010 8:50 am
av Rikard B
fy fan ljudet i den här bilen är nått alldeles speciellt va på semester i piteå i somras då stog man med tältpinne i byxan å va helt i en annan värld glömde nästan dricka pilsner ;)

Hej

Postat: tis mar 02, 2010 9:09 am
av calle Bengtsson
kul att ni har hittat hit :) har jue sett er pü Rallycross i strängnäs :)

tror dock det var gamla compakten men, wow vad gott det lät när ni var ute och gasade pü banan :)

Postat: tis mar 02, 2010 12:55 pm
av Linus P
Kul å läsa! Ska ni åka is i vinter också?

Postat: tis mar 02, 2010 2:11 pm
av Niklas Sandström
Klurax skrev:Kul å läsa! Ska ni åka is i vinter också?
Jo vi kommer till start med båda bilarna :)

Postat: tis mar 02, 2010 5:17 pm
av Rasmus Annander
har du några mer bilder på 3 länken..??

är lite nyfiken på hur de fungerar gentemot 4 länk?

den borde bli bra mycket mer följsam i baken va?

fina byggen :thumbright:

Postat: ons mar 03, 2010 8:40 pm
av Niklas Sandström
norrback skrev:Mycket intressant.

Vad har ni för effekt och vrid och på vilka varvtal, alltid intressant med sugmotorer. Antar att ni hade orginal vevaxel den som gick av?

/Andre'
Jo det var en offsetslipad originalvev som gick av, troligtvis var det vibrationerna från den krokiga kardanen som gjorde att den gick av mitt i sexans vevlagerläge (den gick fortfarande att köra men knackade lite väl mycket, han körde nog två varv med veven av :shock: ) för det hade blivit sprickor i några drev i lådan också.

Här är papper på den senaste bromsningen hos Tomas Egmark i Älvsbyn, hans rulle visar lite snålt men kurvan syns ju iaf. Min lilla motor är också med men den kan ni bortse ifrån 8)
Bild

Här sitter den i motorbänken hos Unitek & ST nått år tidigare, här gav den 470hk men det är i överkant istället.
Bild
Rasmus Annander skrev:har du några mer bilder på 3 länken..??

är lite nyfiken på hur de fungerar gentemot 4 länk?

den borde bli bra mycket mer följsam i baken va?

fina byggen :thumbright:
Jag har fått en hdkrasch så jag har inte så många fler bilder på bakvagnen men ska försöka ta lite nya.

Det är alltså en trelänk med wattlänk där propellern är infäst i karossen för att ha stabilt rollcenter i karosshöjd då den fjädrar ganska mycket.
Den är mycket följsam och med mycket bra sidofäste speciellt på gruspartier.

Lite motorbilder.

Ett block borras till 87mm
Bild

Toppen som Stefan på Unitek har grävt lite i
Bild

Ihopmontering av spisen
Bild

Lådan en Hewland SGT sexväxlad med H-mönster
Bild

Vi köpte den begagnad och den har nog varit med om en del. klackarna som håller lagren vad borta så vi har fått fixa en egen låsning
Bild

Isärplockad
Bild

Byter lite drev
Bild

Ihopplockad med ny stegning och färdig för montering i huset
Bild

Postat: ons mar 03, 2010 8:53 pm
av Niklas Sandström
Bromsning hos Höghedens Biltest och Motorsport i Älvsbyn
http://www.youtube.com/watch?v=Mx5OaX_1FfM

Han kör på fel växel i första repan därav det lite för snabba accet :lol:

Postat: ons mar 03, 2010 9:04 pm
av norrback
:thumbright: hur stora tryckare har ni i toppen?

/Andre'

Postat: ons mar 03, 2010 11:32 pm
av The
Såg ut som Asserfeldts borrverk på en av bilderna :)

Postat: ons mar 03, 2010 11:39 pm
av taz82
Det var en riktigt rå maskin som bromsades! Raka sexor e magiskt.

Mvh. // Taz