Sida 1 av 1

ställa på pump på 250D???

Postat: tis mar 02, 2010 8:20 pm
av DieselLundgren
vilken skruv gå till vad!? snabba svar tack!! gärna bild

Re: ställa på pump på 250D???

Postat: tis mar 02, 2010 9:27 pm
av Kjell Niklasson
Här är en beskrivning jag gjort på ett annat forum:
Kjell Niklasson skrev:Bägge bilderna visar 300 turbopumpar, men det ser i stort sett lika ut på 250'in, bara en cylinder kortare.

Bild

1 - Tomgångsjustering, fin.

2 - Tomgångsjustering, grov. Utåt för att sänka tomgången.

3 - Maxvarv justering. Inåt för att öka maxvarvtalsbegränsning.

4 - Full last justering. Utåt för att öka bränslemängden.

Skruv nummer 4 skall utåt för att "ställa på". Om man utgår ifrån en originalmotor, så går det att skruva ca 2 varv utan att påverka tomgången. Därefter kommer tomgången att öka. Alltså, kan man skruva ut ca 2 varv med motorn avstängd. Resten rekommenderar jag att man gör med motorn igång. Det blir lite oljesöl, kanske 1 dl eller 2 på 5-10 minuter.

När tomgången ökar när man skruvar på nr 4, sänker man tomgången genom att skruva på skruv nr 2. Det är en grovjustering av tomgången. Skall skruvas utåt för att minska tomgången. Skruv 4 går att skruva utåt ca 3,5-4 varv, sen går det inte att sänka tomgången längre. Prova också att varva upp motorn ibland under justeringen, har man skruvat för mycket på nr 4 kommer motorn att rusa, och inte gå ner i varv.

Bild

Om pumpen har en Aldaklocka, nr 3 på bilden (Atmosfärisk laddtryck kompensering tror jag det heter på svenska.) så går det att "ställa på" den med. Den sitter såvitt jag vet på samtliga turbomotorer, men finns även på en del sugmotorer, fast då heter den Ada, dvs utan ladd.

För att "ställa på" Alda klockan måste man ta bort plomberingen som sitter längst upp på den, därunder finns det en justerskruv. Den skall skruvas uppåt för mer effekt. Den går att skruva på med motorn avstängd. Det är väldigt trångt mellan insug och skruv, en del plockar bort insuget för att komma åt den, men jag kan intyga att det går att justera utan att ta bort insuget.

Om man följer slangen som går ifrån Aldaklockan, så går den till en magnetventil. Det är ett säkerhetssystem för att skydda motorn mot för högt laddtryck. Lättaste sättet att koppla bort är att koppla om slangarna, så att det går en slang raka vägen mellan Aldaklocka och insug.

Postat: ons mar 03, 2010 8:01 am
av DieselLundgren
Helvetet så bra,tack! :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: ställa på pump på 250D???

Postat: ons mar 03, 2010 3:15 pm
av vikko
DieselLundgren skrev:vilken skruv gå till vad!? snabba svar tack!! gärna bild
stressad? ;)

Re: ställa på pump på 250D???

Postat: ons mar 03, 2010 5:02 pm
av DieselLundgren
vikko skrev:
DieselLundgren skrev:vilken skruv gå till vad!? snabba svar tack!! gärna bild
stressad? ;)
hehe jöö! :D

Postat: ons mar 03, 2010 7:43 pm
av Kjell Niklasson
DieselLundgren skrev:Helvetet så bra,tack! :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Bara kul att hjälpa till!

Re: ställa på pump på 250D???

Postat: ons mar 24, 2010 8:43 am
av maax
Kjell Niklasson skrev:Här är en beskrivning jag gjort på ett annat forum:
Kjell Niklasson skrev:Bägge bilderna visar 300 turbopumpar, men det ser i stort sett lika ut på 250'in, bara en cylinder kortare.

Bild

1 - Tomgångsjustering, fin.

2 - Tomgångsjustering, grov. Utåt för att sänka tomgången.

3 - Maxvarv justering. Inåt för att öka maxvarvtalsbegränsning.

4 - Full last justering. Utåt för att öka bränslemängden.

Skruv nummer 4 skall utåt för att "ställa på". Om man utgår ifrån en originalmotor, så går det att skruva ca 2 varv utan att påverka tomgången. Därefter kommer tomgången att öka. Alltså, kan man skruva ut ca 2 varv med motorn avstängd. Resten rekommenderar jag att man gör med motorn igång. Det blir lite oljesöl, kanske 1 dl eller 2 på 5-10 minuter.

När tomgången ökar när man skruvar på nr 4, sänker man tomgången genom att skruva på skruv nr 2. Det är en grovjustering av tomgången. Skall skruvas utåt för att minska tomgången. Skruv 4 går att skruva utåt ca 3,5-4 varv, sen går det inte att sänka tomgången längre. Prova också att varva upp motorn ibland under justeringen, har man skruvat för mycket på nr 4 kommer motorn att rusa, och inte gå ner i varv.

Bild

Om pumpen har en Aldaklocka, nr 3 på bilden (Atmosfärisk laddtryck kompensering tror jag det heter på svenska.) så går det att "ställa på" den med. Den sitter såvitt jag vet på samtliga turbomotorer, men finns även på en del sugmotorer, fast då heter den Ada, dvs utan ladd.

För att "ställa på" Alda klockan måste man ta bort plomberingen som sitter längst upp på den, därunder finns det en justerskruv. Den skall skruvas uppåt för mer effekt. Den går att skruva på med motorn avstängd. Det är väldigt trångt mellan insug och skruv, en del plockar bort insuget för att komma åt den, men jag kan intyga att det går att justera utan att ta bort insuget.

Om man följer slangen som går ifrån Aldaklockan, så går den till en magnetventil. Det är ett säkerhetssystem för att skydda motorn mot för högt laddtryck. Lättaste sättet att koppla bort är att koppla om slangarna, så att det går en slang raka vägen mellan Aldaklocka och insug.



vad är 2 och 5 på den nedre bilden.

Re: ställa på pump på 250D???

Postat: ons mar 24, 2010 10:33 am
av Kjell Niklasson
123killer skrev:vad är 2 och 5 på den nedre bilden.
Nr 2 är till en givare som sitter i pumpen, som känner av hur långt "racket" rört sig. Andvänds av EGR systemet.

Nr 5 är en "ELR" magnet. Den styr tomgången. Men det går bra att köra utan, fast man får justera upp tomgången något.

Postat: ons mar 24, 2010 11:58 am
av maax
Kjell Niklasson du har PM

Re: ställa på pump på 250D???

Postat: tis maj 17, 2011 11:29 pm
av mbw123
När jag skulle justera pumpen på min 250d -93 så såg de inte alls ut sådär. var ett aluminiumlock, och 3 justerskruvar innanför de. den i mitten skruvades inåt för mer diesel?