4-link konstruktionsfrågor

Modifieringar och tips
Findus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis apr 10, 2007 11:16 pm
Ort: Skara
Kontakt:

4-link konstruktionsfrågor

Inlägg av Findus »

hej..

nu har jag tänkt att fortsätta mitt bygge som stanade av för något år sedan...
en opel manta a med saabmotor och volvo bakaxel..

mer om detta... - http://stallverketracing.phpbb2.se/boar ... 0-225.html


min dåvarande tanke om bakaxelupphängning var att reltivt enkelt konstruera en 4link och snåla med att ha kvar orginal fjädrar och dämpare... så fjädersskålarna flyttades över från orginal axeln till volvo axeln.. nu sitter då axeln på plats med orginal stagen från skålarna framåt.. dessa var tanken till de undra stagen i 4-link-.
sedan bara montrera dit 2 övre stag som tanken var att ha ställbara..

nu senare med lite mer tankar bakom det hela så känns det som att det kanske inte fungerar så bra att ha det så här.. de undra stagen är ju ca 15 cm längre fram än de övre stagen från axelns centrum sett och hur ska stagen sitta i avstånd till axeln uppåt som neråt?
iochmed detta så borde de övre stagen tvingas att pressas ihopp.. stämmmer det?

optimala tanken är lika stag med lika mått...?


vore tacksam att få lite bilder som visar den teoretiska funktionen och hur axeln rör sig...

och om det överhuvudtaget går att göra så här?

vav har jag för alternativ? svetsa om och gör rätt från början...



Mvh Bernard
www.stallverketracing.se

Ställverket Racing

en liten med trevlig bilklubb!
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Först och främst vad ska du ha bilen till? 4-link är ingen som helst bra konstruktion om man inte ska ha bilen till annat än rattlåsracing.
Findus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis apr 10, 2007 11:16 pm
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av Findus »

ett mer eller mindre allroundbruk men främst drifiting/bana..

ska även besiktigas av SFRO och väntar spänt på boken i hopp om att det ska underlätta byggets gång..


/Bernard
www.stallverketracing.se

Ställverket Racing

en liten med trevlig bilklubb!
Pittbull
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 19, 2006 4:28 pm
Ort: östkusten

Inlägg av Pittbull »

4link är detta bästa man kan ha, både när det svänger och rakt fram,
Ett råd är att ha ett brett fyrlink som ger lite mer stadga wattlänk på dt och det finns flera möjligheter med olika stag,
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Pittbull skrev:4link är detta bästa man kan ha, både när det svänger och rakt fram,
Ett råd är att ha ett brett fyrlink som ger lite mer stadga wattlänk på dt och det finns flera möjligheter med olika stag,
Det var väl en sanning med rejäl modifikation...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

The skrev:
Pittbull skrev:4link är detta bästa man kan ha, både när det svänger och rakt fram,
Ett råd är att ha ett brett fyrlink som ger lite mer stadga wattlänk på dt och det finns flera möjligheter med olika stag,
Det var väl en sanning med rejäl modifikation...
Precis, rakt fram fungerar det men ska man svänga så får man kompromissa. trelänk är väl den bästa varianten om man ska ha stel bakaxel.
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Niklas Sandström skrev:
The skrev: Det var väl en sanning med rejäl modifikation...
Precis, rakt fram fungerar det men ska man svänga så får man kompromissa. trelänk är väl den bästa varianten om man ska ha stel bakaxel.
Exakt!

4-länk förstår jag inte varför det blivit så poppis att bygga om till när det långt ifrån är en bra upphängning.. För inte är väl alla så trkiga så de bara kör rakt framåt här? :roll:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

4 länk är ju inte dåligt, då hade man inte byggt det på t.ex fabriksrallybilar, dock är det inte speciellt lätt att få till en bra 4 länk när man ska ha stora fjädringsrörelser (men det går ju)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

The skrev:4 länk är ju inte dåligt, då hade man inte byggt det på t.ex fabriksrallybilar, dock är det inte speciellt lätt att få till en bra 4 länk när man ska ha stora fjädringsrörelser (men det går ju)
Men du kommer aldrig ifrån låsningarna vid krängning med 4-länk.
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

varför kör dom med 4-link i offroad? där fjädrar dom 30-45cm! på en sväng bil så har du kanske 5-10cm fjädringsväg. Då kan den aldrig låsa sig.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, en fyrlänk är inte optimal om man ska svänga men eftersom vi inte lever i en ideal värld är det ofta den bästa lösningen för en stel axel totalt sett.

Trelänken är geometriskt sett bättre men ska den bli så bra den kan bli måste man ha gott om plats över bakaxeln. Dvs i praktiken en bil utan baksäte och med möjlighet att bygga ett riktigt stabilt övre stag (och infästning till staget!).

En välbyggd fyrlänk har också den klara fördelen av att kunna funka både på gata, bana och stripp med lite justering emellan.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

therealpinto skrev: Trelänken är geometriskt sett bättre men ska den bli så bra den kan bli måste man ha gott om plats över bakaxeln. Dvs i praktiken en bil utan baksäte och med möjlighet att bygga ett riktigt stabilt övre stag (och infästning till staget!).
Vilket väl i praktiken på busbilar med bur och utan baksäte (folk verkar ju ha dille på att kapa bort delar av bilarna nuförtiden) inte är ett problem.

Dessutom är väl en 3 länk mycket enklare att få bra
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Hedlund skrev:Exakt!

4-länk förstår jag inte varför det blivit så poppis att bygga om till när det långt ifrån är en bra upphängning.. För inte är väl alla så trkiga så de bara kör rakt framåt här? :roll:
ojj, nu luktar det lite internetrejsing här :)

Kanske finns några anledningar till att de flesta bygger 4-länk. Sedan finns det ju olika typer av 4-länk. Tex K-länk, satchel länk, "pararell 4-länk".
4-länk måste vara mest optimalt om man ska ha en bra justerbar bakvagn för en stel axel för olika typer av körning i samma bil.

Förövrigt känns watt-länk lite overkill om man inte ska köra rally eller nån
annan typ av körning med lång fjädringsväg.
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Pittbull
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 19, 2006 4:28 pm
Ort: östkusten

Inlägg av Pittbull »

allt är en balance gång mellan bra och dåligt, man kan inte ha kakan och äta den samtidigt,...Det flesta som bygger bilar och kör dom har 4 link.
volvo 240 har en form av 4 link, det räcker gott och väl men justerbara övre momentstag, Såvida du inte kör race som proffsen, Titta på en gammal grupp A bil 240. Då förstår du att det funkar att svänga med,
240 var en bill som vann det mesta i sin klass,
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Grejen med trelänk är att det övre ensamma staget tar dubbla lasterna jämfört med de två övre man har i en fyrlänk. Då kan det vara svårt i praktiken att bygga en stabil infästning i mitten och ett stabilt stag.

En BRA fyrlänk med långt och lågt panhardstag är en klart underskattad lösning idag.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar