4-link konstruktionsfrågor
4-link konstruktionsfrågor
hej..
nu har jag tänkt att fortsätta mitt bygge som stanade av för något år sedan...
en opel manta a med saabmotor och volvo bakaxel..
mer om detta... - http://stallverketracing.phpbb2.se/boar ... 0-225.html
min dåvarande tanke om bakaxelupphängning var att reltivt enkelt konstruera en 4link och snåla med att ha kvar orginal fjädrar och dämpare... så fjädersskålarna flyttades över från orginal axeln till volvo axeln.. nu sitter då axeln på plats med orginal stagen från skålarna framåt.. dessa var tanken till de undra stagen i 4-link-.
sedan bara montrera dit 2 övre stag som tanken var att ha ställbara..
nu senare med lite mer tankar bakom det hela så känns det som att det kanske inte fungerar så bra att ha det så här.. de undra stagen är ju ca 15 cm längre fram än de övre stagen från axelns centrum sett och hur ska stagen sitta i avstånd till axeln uppåt som neråt?
iochmed detta så borde de övre stagen tvingas att pressas ihopp.. stämmmer det?
optimala tanken är lika stag med lika mått...?
vore tacksam att få lite bilder som visar den teoretiska funktionen och hur axeln rör sig...
och om det överhuvudtaget går att göra så här?
vav har jag för alternativ? svetsa om och gör rätt från början...
Mvh Bernard
nu har jag tänkt att fortsätta mitt bygge som stanade av för något år sedan...
en opel manta a med saabmotor och volvo bakaxel..
mer om detta... - http://stallverketracing.phpbb2.se/boar ... 0-225.html
min dåvarande tanke om bakaxelupphängning var att reltivt enkelt konstruera en 4link och snåla med att ha kvar orginal fjädrar och dämpare... så fjädersskålarna flyttades över från orginal axeln till volvo axeln.. nu sitter då axeln på plats med orginal stagen från skålarna framåt.. dessa var tanken till de undra stagen i 4-link-.
sedan bara montrera dit 2 övre stag som tanken var att ha ställbara..
nu senare med lite mer tankar bakom det hela så känns det som att det kanske inte fungerar så bra att ha det så här.. de undra stagen är ju ca 15 cm längre fram än de övre stagen från axelns centrum sett och hur ska stagen sitta i avstånd till axeln uppåt som neråt?
iochmed detta så borde de övre stagen tvingas att pressas ihopp.. stämmmer det?
optimala tanken är lika stag med lika mått...?
vore tacksam att få lite bilder som visar den teoretiska funktionen och hur axeln rör sig...
och om det överhuvudtaget går att göra så här?
vav har jag för alternativ? svetsa om och gör rätt från början...
Mvh Bernard
Det var väl en sanning med rejäl modifikation...Pittbull skrev:4link är detta bästa man kan ha, både när det svänger och rakt fram,
Ett råd är att ha ett brett fyrlink som ger lite mer stadga wattlänk på dt och det finns flera möjligheter med olika stag,
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
Precis, rakt fram fungerar det men ska man svänga så får man kompromissa. trelänk är väl den bästa varianten om man ska ha stel bakaxel.The skrev:Det var väl en sanning med rejäl modifikation...Pittbull skrev:4link är detta bästa man kan ha, både när det svänger och rakt fram,
Ett råd är att ha ett brett fyrlink som ger lite mer stadga wattlänk på dt och det finns flera möjligheter med olika stag,
Exakt!Niklas Sandström skrev:Precis, rakt fram fungerar det men ska man svänga så får man kompromissa. trelänk är väl den bästa varianten om man ska ha stel bakaxel.The skrev: Det var väl en sanning med rejäl modifikation...
4-länk förstår jag inte varför det blivit så poppis att bygga om till när det långt ifrån är en bra upphängning.. För inte är väl alla så trkiga så de bara kör rakt framåt här?

-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Nej, en fyrlänk är inte optimal om man ska svänga men eftersom vi inte lever i en ideal värld är det ofta den bästa lösningen för en stel axel totalt sett.
Trelänken är geometriskt sett bättre men ska den bli så bra den kan bli måste man ha gott om plats över bakaxeln. Dvs i praktiken en bil utan baksäte och med möjlighet att bygga ett riktigt stabilt övre stag (och infästning till staget!).
En välbyggd fyrlänk har också den klara fördelen av att kunna funka både på gata, bana och stripp med lite justering emellan.
/Gustaf
Trelänken är geometriskt sett bättre men ska den bli så bra den kan bli måste man ha gott om plats över bakaxeln. Dvs i praktiken en bil utan baksäte och med möjlighet att bygga ett riktigt stabilt övre stag (och infästning till staget!).
En välbyggd fyrlänk har också den klara fördelen av att kunna funka både på gata, bana och stripp med lite justering emellan.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vilket väl i praktiken på busbilar med bur och utan baksäte (folk verkar ju ha dille på att kapa bort delar av bilarna nuförtiden) inte är ett problem.therealpinto skrev: Trelänken är geometriskt sett bättre men ska den bli så bra den kan bli måste man ha gott om plats över bakaxeln. Dvs i praktiken en bil utan baksäte och med möjlighet att bygga ett riktigt stabilt övre stag (och infästning till staget!).
Dessutom är väl en 3 länk mycket enklare att få bra
Torbjörn.A
ojj, nu luktar det lite internetrejsing härHedlund skrev:Exakt!
4-länk förstår jag inte varför det blivit så poppis att bygga om till när det långt ifrån är en bra upphängning.. För inte är väl alla så trkiga så de bara kör rakt framåt här?

Kanske finns några anledningar till att de flesta bygger 4-länk. Sedan finns det ju olika typer av 4-länk. Tex K-länk, satchel länk, "pararell 4-länk".
4-länk måste vara mest optimalt om man ska ha en bra justerbar bakvagn för en stel axel för olika typer av körning i samma bil.
Förövrigt känns watt-länk lite overkill om man inte ska köra rally eller nån
annan typ av körning med lång fjädringsväg.
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
allt är en balance gång mellan bra och dåligt, man kan inte ha kakan och äta den samtidigt,...Det flesta som bygger bilar och kör dom har 4 link.
volvo 240 har en form av 4 link, det räcker gott och väl men justerbara övre momentstag, Såvida du inte kör race som proffsen, Titta på en gammal grupp A bil 240. Då förstår du att det funkar att svänga med,
240 var en bill som vann det mesta i sin klass,
volvo 240 har en form av 4 link, det räcker gott och väl men justerbara övre momentstag, Såvida du inte kör race som proffsen, Titta på en gammal grupp A bil 240. Då förstår du att det funkar att svänga med,
240 var en bill som vann det mesta i sin klass,
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Grejen med trelänk är att det övre ensamma staget tar dubbla lasterna jämfört med de två övre man har i en fyrlänk. Då kan det vara svårt i praktiken att bygga en stabil infästning i mitten och ett stabilt stag.
En BRA fyrlänk med långt och lågt panhardstag är en klart underskattad lösning idag.
/Gustaf
En BRA fyrlänk med långt och lågt panhardstag är en klart underskattad lösning idag.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå