Sida 1 av 3
Hur porta Smallblock Cheva topp? Flödad 25/5!!
Postat: mån mar 08, 2010 10:30 pm
av David Herbertsson
Har ett par orginal toppar till en 305:a som jag har tänkt försöka bättra på flödet i. Dom har varit på flödning hos Erland Cox i orginalutförande och resultatet blev:
Lyft” – In – Ut.
0,1” - 49,4 – 39,2
0,2” – 101,3 – 76,0
0,3 – 137,4 – 108,7
0,4” – 161,0 – 124,6
0,5” – 171,0 - 133,1
0,6” – 169,9 – 134,0
0,7” – 172,9 – 135,9
Jag skulle behöva få lite tips på vad jag ska göra med topparna. Har ikväll filat i ett par extra toppar jag har som övnings exemplar och undrar vad ni tror om det..
Orginal insugskanal:
Insug portat:
En till på insug, svårt att få bra bilder..
Orginal avgaskanal:
Avgas portad:
Så vad tror ni om det här, vad ska jag göra annorlunda?
/David
Postat: tis mar 09, 2010 2:33 pm
av Jens Gustavsson
hur stora ventiler?
vilken dim på borret vid flödning?
Postat: tis mar 09, 2010 3:20 pm
av David Herbertsson
Jens Gustavsson skrev:hur stora ventiler?
vilken dim på borret vid flödning?
1,84" och 1,5" (47 mm och 38 mm).
Det va en bra fråga.. Jag sa till Erland att det va till en 305:a så jag har bara antagit att han flödade den med 3,736" men det kanske är flödat med 4"?
Du som har hållt på en del med såna här toppar, var är det som sämst?
Är det jag har gjort kasst?
/David
Postat: tis mar 09, 2010 5:22 pm
av Jens Gustavsson
jag skulle fixa till kanterna under 60 graders vinkeln lägg dig på en dim där på cirka 0.88x insugnings dim sen se till att innerradien är jämn och fin då ökar nog flödet bra.
hur mycket ska du lyfta och hur mycket ska du varva ? har du nån aria eller cc på insugnings canalen?
avgassidan bruka svara väldigt bra på lite fin puts på innerradien sen brukar sätet va alldeles för små för ventilerna på en del sånna toppar jag portat. blir det nått sätes jobb?
kul med folk som portar v8 toppar här också.
jag kommer nog lägga upp lite siffror på ett par snik 882 toppar jag ska porta till här snart (måste få till min nacke först som knakar och inte vill hålla skallen på plats

)
Postat: tis mar 09, 2010 6:02 pm
av David Herbertsson
Jens Gustavsson skrev:jag skulle fixa till kanterna under 60 graders vinkeln lägg dig på en dim där på cirka 0.88x insugnings dim sen se till att innerradien är jämn och fin då ökar nog flödet bra.
hur mycket ska du lyfta och hur mycket ska du varva ? har du nån aria eller cc på insugnings canalen?
avgassidan bruka svara väldigt bra på lite fin puts på innerradien sen brukar sätet va alldeles för små för ventilerna på en del sånna toppar jag portat. blir det nått sätes jobb?
Ja jag har tänkt kosta på en mirafräsning av sätena. Vet inte riktigt om jag är med helt hundra på vad du menar med att sätet är för litet för ventilen?
kul med folk som portar v8 toppar här också.
jag kommer nog lägga upp lite siffror på ett par snik 882 toppar jag ska porta till här snart (måste få till min nacke först som knakar och inte vill hålla skallen på plats

)
Du menar kanterna som är strax under ventilsätet alltså? Och med innerradien menar du den "korta" svängen va? Lätt att röra ihop allt när man står i garaget sen.. Vill man bredda utrymmet på sidan av ventilstyrningen något mer?
Data på kammen: Sum-1105. 224 In/ 234 Ut. Lyft in 0,465" Lyft ut: 0,488". LS 114* Kommer nog varva 6000, om det händer nått där uppe

Har manuell låda. Jag får väl skämmas, jag vet inte hur man räknar ut arian.. Helt värdelös på matteformer. Men jag har grejer för att mäta upp volymen i förbränningsrum så jag kanske kan mäta upp hur många cc den rymmer.
Ja jag har tänkt kosta på en mirafräsning av sätena. Vet inte riktigt om jag är med helt hundra på vad du menar med att sätet är för litet för ventilen?
Ja gör så, det kan va kul att se! Jag har tänkt bygga en flödesbänk sen, men den hade varit bra att ha nu känner jag...
/David
Postat: tis mar 09, 2010 7:18 pm
av Linkansg1
Postat: tis mar 09, 2010 7:34 pm
av David Herbertsson
Ja det satt jag och kollade på igår kväll, tack ändå!
Efter kontakt med Erland fick jag bekräftat att det är flödat med 3,74" borr (95 mm.)
/David
Postat: tis mar 16, 2010 3:22 pm
av Jens Gustavsson
hur går det med portningarna? ska du och flödes testa hos erland igen efter du är klar?
Postat: ons mar 17, 2010 9:29 am
av David Herbertsson
Jens Gustavsson skrev:hur går det med portningarna? ska du och flödes testa hos erland igen efter du är klar?
Just nu är det dåligt med fritid men ska försöka ta ett ryck till helgen.
Ja toppen ska tillbaka till Erland sen för att se om det blir nått bättre.
/David
Postat: ons mar 17, 2010 7:58 pm
av johan johansson
är du gammal k-g bo?
Postat: ons mar 17, 2010 9:27 pm
av Erland Cox
Jag har inte glömt att jag skulle skicka bilder från Chevrolet Power manualen, jag har bara inte hittat den. Ta så mycket du vågar vid stötstången och toppbulten inne i kanalen. Slimma ner syrningen. Försök göra arean efter stötstången ungefär lika stor hela vägen in. Avgas hade jag gjort packningsytan nästan lika stor som ventilen men platt i golvet. Jag brukar ritsa efter ventilen när den täcker porten och då hamnar en liten bit under kanalen så portens utlopp blir lite mindre. Slimma styrningen och kona upp porten från svängen ut till packningsytan. Förbränningsrummet ritsar du efter blocket och slipar upp mellan ventil och block men inte utanför borret. Ibland är toppen redan större på vissa ställen. Erland.
Postat: tor mar 18, 2010 10:12 am
av David Herbertsson
johan johansson skrev:är du gammal k-g bo?
Det stämmer bra det

Bor i Stamnared nu så jag har inte flyttat så långt..

Du är väl Klas storebror va? Har för mig att du och min bror är lika gamla.. Tuff pv du har!
/David
Postat: tor mar 18, 2010 10:29 am
av David Herbertsson
Erland Cox skrev:Jag har inte glömt att jag skulle skicka bilder från Chevrolet Power manualen, jag har bara inte hittat den. Ta så mycket du vågar vid stötstången och toppbulten inne i kanalen. Slimma ner syrningen. Försök göra arean efter stötstången ungefär lika stor hela vägen in. Avgas hade jag gjort packningsytan nästan lika stor som ventilen men platt i golvet. Jag brukar ritsa efter ventilen när den täcker porten och då hamnar en liten bit under kanalen så portens utlopp blir lite mindre. Slimma styrningen och kona upp porten från svängen ut till packningsytan. Förbränningsrummet ritsar du efter blocket och slipar upp mellan ventil och block men inte utanför borret. Ibland är toppen redan större på vissa ställen. Erland.
Ingen fara på taket. Hur mycket vågar man ta runt styrningen? Nu har jag ju knivat den lite, men ska jag ta mera på sidorna så att det blir lite bredare där?
Vet inte om jag missuppfattar stycket angående avgasventilen.. Jag ska sätta ventiltallriken mot porten, ritsa och ta upp den till den storleken men lämna golvet platt som ett liggande D, varvid porten blir lite mindre än ventildiametern. Porten ska kona upp från svängen. Har jag rört till det?
Bra att jag fick svar på unshroudningen, har tänkt på det men inte vetat hur jag ska formulera frågan
Stort tack för svaret

Jag ska fila lite och ta bilder så får ni se hur det blir.
/David
Postat: fre mar 19, 2010 5:09 pm
av johan johansson
David Herbertsson skrev:johan johansson skrev:är du gammal k-g bo?
Det stämmer bra det

Bor i Stamnared nu så jag har inte flyttat så långt..

Du är väl Klas storebror va? Har för mig att du och min bror är lika gamla.. Tuff pv du har!
/David
tyckte jag kände igen namnet. din bror är ett år äldre jag gick i samma klass som linda
ha det gott
Postat: fre mar 19, 2010 8:54 pm
av Erland Cox
Du har förstått precis. det var så jag menade. Erland.