Vilket Ems.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

conny_84
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 09, 2005 2:40 am
Ort: Olofström
Kontakt:

Vilket Ems.

Inlägg av conny_84 »

Har massor med frågor som jag hoppas att ni kan besvara ett par st utav iaf.

Recept:
B234F block o topp. ev betongfylla blocket men toppen helt orginal.
SPM stakar
B234F "planade & viktade kolvar"
original vev
Turbo modell 400hk (ej köpt men letar, pm om du har)
Extraktorgrenrör byggs när en turbo finns.
Spridare (ca 700cc) (ej köpt men letar, pm om du har)
Sportluftfilter
4"downpipe, 3" halva bilen, 2½" resten & 2st 2½" dämpare
Lastbils IC.
Ställbara kamdrev på orginal kammar.
Dump (öppen)
koppling löser sig.
vxl låda ? (orginal m46 finns men känns meningslöst att ens prova med)
Diff ?

Vad bör jag kunna få ut effekt mässigt med rätt turbo kontra spridare o ett billigt ems typ VEMS?
Vad är flaskhalsen? Toppen?

Vad brukar ett komplett Vems gå på?
Är smt6 billigare eller ungefär samma peng?
Vad skiljer smt6 & vems?

Jag planerar att mappa själv då har har goda kunskaper i elektronik och det tålamod att sitta flera timmar för att sätta síg in i hur det funkar.

Vilket är enklast att mappa själv?
vad har man för nytta utav lcd skärmen? ser man inte allt man vill se på datorn? kan man mappa med bara lcd skärmen? brukar man ha skärmen fast monterad i bilen?

ponera att jag köper ett vems, v3.3 en mapsensor 4bars, vad behöver jag antaglien köpa mer som jag inte har ifrån min original 8v 740 turbo -86 alt 16v motorn jag köpt.

Jag har ingen lambda sond. Är detta ngt prisvärt att köpa eller vad behöver jag för lambda? bredbands?
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=55683???

Min ekonomi är inte den bästa till bilen då jag även ska köpa en turbo, spridare, packningar till motorn mm.
Ca leveranstid på vems?

Svara på lite i taget om det är för mycke :oops:
Turbokonverterar 740 GLT 16v mål kring 400hk
Köpes: EMS, turbo, Spridare
Säljes: Dump.
conny_84
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 09, 2005 2:40 am
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av conny_84 »

Planerar på att ev mappa in motorn för ren E85.
Om jag kör på ett VEMS, kan jag plocka bort lmm:en som med smt6?
Turbokonverterar 740 GLT 16v mål kring 400hk
Köpes: EMS, turbo, Spridare
Säljes: Dump.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

du kan inte riktigt jämföra SMT6 (piggyback) med VEMS som är ett helt fristående system

SMT6 lurar originalboxen med felaktiga mätvärden och ändrar pulslängderna på spridarna..

VEMS är ett system som alla andra eftermarknadssystem (megasquirt, haltech, autronic osv..) och innebär att du har full kontroll på motorn..

Det enda du kan använda luftmängdmätaren till när du kör VEMS eller andra liknande system är som prydnad.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vilket Ems.

Inlägg av mattias »

conny_84 skrev:Vad brukar ett komplett Vems gå på?
Räkna med minst 5 tusen för boxen med tillbehör om du bygger ihop den själv. Räkna med mer innan du fått det i bilen.
conny_84 skrev:Vilket är enklast att mappa själv?
Jag skulle inte rekommendera att mappa själv överhuvudtaget. En kompis håller i ratten och trycker på pedalerna.

Det är precis som att mappa med MegaTune, alltså för MegaSquirt, då det är samma programvara i datorn (just nu).
Det är svårt att säga hur lätt det är för just dig, det beror på förkunskaper. Du måste nog prova på något liknande, det är inte omöjligt på något vis.
conny_84 skrev:vad har man för nytta utav lcd skärmen? ser man inte allt man vill se på datorn? kan man mappa med bara lcd skärmen? brukar man ha skärmen fast monterad i bilen?
LCD-displayen är väldigt praktisk, då den kan sitta i chaufförens blickfång.
En dator i passagerarstolen orsakar trafikolyckor när du inte tittar på vägen.
Det är alltid bra att ha koll på vitala värden, displayen är värd långt mer än den kostar.
Man kan mappa med den om du kopplar ett PS/2-tangentbord (vanligt gammalt till PC, inte USB), rekommenderas bara i nödfall - men kan vara väldigt praktiskt för att byta vyer i displayen (det finns 8 st). Då kan du se vitala delar som har med lambdasensor-styrningen eller tomgångsmotorn att göra, sådant du inte kan se i MegaTune så lätt (bara via terminalläge).
conny_84 skrev:ponera att jag köper ett vems, v3.3 en mapsensor 4bars, vad behöver jag antaglien köpa mer som jag inte har ifrån min original 8v 740 turbo -86 alt 16v motorn jag köpt.
Om vi pratar givare så behöver du en riktig spjällägesgivare om du inte bygger ett motsåndsnät för din gamla av/på-typ (om en sådan finns) så den simulerar en riktig av typ potentiometer.
För vattentemp så brukar standard fungera.
För lufttemp köper du ett motstånd i VEMS webshop och byggen en egen, eller köper någon modern från en standardbil.
Det är tändning och triggern som är den svåra biten.
conny_84 skrev:Jag har ingen lambda sond. Är detta ngt prisvärt att köpa eller vad behöver jag för lambda? bredbands?
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=55683???
Du köper givetvis bredbandslambdasonden i VEMS webshop. Den kostar 543 kronor och kopplas direkt till VEMS Genboard, du behöver kontaktdonet för 82 kronor också.
conny_84 skrev:Ca leveranstid på vems?
En vecka om allt finns i lager, och det är inga problem just nu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
conny_84
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 09, 2005 2:40 am
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av conny_84 »

Okej.

Finns "yrkesmappare" med bänk för vems i södra sverige?
Turbokonverterar 740 GLT 16v mål kring 400hk
Köpes: EMS, turbo, Spridare
Säljes: Dump.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nej, det finns nog ingenstans i världen ännu.
Men det är ju inte direkt så att det är så speciellt att ingen kan hantera det, det bygger på samma principer som Autronic använder - bara att programmet i datorn är annorlunda och inte lika komplett som Autronics egen.
Hittar du någon som kan med MegaSquirt så känner dom igen sig direkt, för det är samma tuning-programvara - MegaTune, fast med andra menyer. Själva mappningsvyn, 3d-vyn över bränsle och tändning är däremot samma.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Har det väl inte till yrke, men här i skellefteå finns en bänk
Kan ordna ett förmånligt pris för installation av VEMS och mappning i bänk ifall det är intressant..
conny_84
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 09, 2005 2:40 am
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av conny_84 »

emil skrev:Har det väl inte till yrke, men här i skellefteå finns en bänk
Kan ordna ett förmånligt pris för installation av VEMS och mappning i bänk ifall det är intressant..
Skellefteå känns ju Lite långt att åka....

Kommer mappa själv när det blir dags. åtminstonde grundmappen, funderar man bara igenom o läser till sig vad man ska göra ska det nog inte vara några större problem. inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid... :wink:
Turbokonverterar 740 GLT 16v mål kring 400hk
Köpes: EMS, turbo, Spridare
Säljes: Dump.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

det är garanterat billigare totalt ändå att åka hit, även om du hyr en bil å dra med motorn på.
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Vad kostar en komplett instaliring och mappning till en Volvo 6:a?

Mvh Brandt
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
conny_84
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 09, 2005 2:40 am
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av conny_84 »

emil skrev:det är garanterat billigare totalt ändå att åka hit, även om du hyr en bil å dra med motorn på.
hur tänker du då???
Jag har 130 mil till skellefteå... över 2000 bara i bensin, hur kan det bli billigare ändå?
Turbokonverterar 740 GLT 16v mål kring 400hk
Köpes: EMS, turbo, Spridare
Säljes: Dump.
conny_84
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 09, 2005 2:40 am
Ort: Olofström
Kontakt:

Inlägg av conny_84 »

Har förvisso släkt i luleå som jag hade kunnat bo hos för komplett installation, mappning o bänkning går inte på 1dag... murphys lag....

Men med dagen bensin priser blir det nästan 3000 i bensin fram o tebax.

vad skulle ett förmånligt pris vara?
Turbokonverterar 740 GLT 16v mål kring 400hk
Köpes: EMS, turbo, Spridare
Säljes: Dump.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Hör med han som har bänken, Amazing här på forumet vad han tar för en helgs bänkning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar