Sida 1 av 3
höja oljetryck i b230 med 16v topp
Postat: tis mar 09, 2010 4:12 pm
av mikael olsson
ja undrar om de är någon som brukar schimsa oljepumpen för att få högre oljetryck när man kör med 16v till på b230 botten..
körde med original pump i sommras men oljetrycket ligger precis under 1kg på tomgång när oljan är varm.. med stort oljekyl monterat..
5-6 kg vid belastning på motor.
körde först utan oljekyl och då gick trycket ner mot nästan 0 på tomgång.
Postat: tis mar 09, 2010 4:20 pm
av Tommy Luhr
lägger alltid i 2mm i mina motorer.
Inte skottat nån än

Postat: tis mar 09, 2010 4:26 pm
av mikael olsson
precis ett sådant svar ja ville ha..
Åker och skruvar isär den direkt..
Mvh Olsson
Postat: tis mar 09, 2010 5:33 pm
av Jens Gustavsson
varför vill man ha högre olje tryck?
om trycket är dåligt så hjälper det inte med en starkare fjäder den är stängd då, du har kanse nått fel på motorn eller så är det dax att byta olja och filter?
inget problem att ha 1.0bar på tomgång och varm olja rent generelt heller då det inte är nån belastning på grejorna där heller.
Postat: tis mar 09, 2010 6:50 pm
av Tommy Luhr
Nej 1bar på tomgång är ju okej de.
Jag har kört med 1bars oljetryckskontakt och 2mm schims med stora pumpen.
Då tänder sig inte lampan på tomgång på en fräsch motor.
Mycket olja vill man ha så det byter fort i lagrena.
Men för mycket tryck har jag svårt att tro att det blir.
Har kört bruksmotorer på 10bars tryck.
Inte ett skit har hänt, trots alla varningspekningar av folk.
Den motorn gick 30 000mil och var en golfdiesel
Edit: klart ni kommer nämna flödet med!
Det är viktigare än trycket!
Postat: tis mar 09, 2010 6:55 pm
av mikael olsson
ja har aldrig haft tänd oljetryckslampa. bytt olja och filter flera gånger på få mil.. och fått bättre oljetryck av de..
men tänkte de inte kunde va någon nackdel att schimsa pumpen när man kör 16v med hydraltryckare..
Postat: tis mar 09, 2010 7:09 pm
av dundersmurfen
Det ventilen gör är att begränsa maxtrycket. Annars kunde man lätt få onyttigt högt tryck om man varvar med kall maskin. Kan ju putta ur oringen vid filtret eller nåt annat otäckt.
Kan inte se att det skulle hjälpa att spänna fjädern någe om man har lågt oljetryck på tomgång.
Hur fick du såpass oljetryck i en golfdiesel? Jag har bara 8kg som max vid kall maskin, så jag antar att regulatorn är ställd på såpass. Vid varm maskin så verkar golfen har läskigt lågt oljetryck.
Postat: tis mar 09, 2010 7:13 pm
av Blom
vad har du för filter???
Vad har du för olja?
Postat: tis mar 09, 2010 7:24 pm
av mikael olsson
volvo originalfilter.
kört delsyntet för första varmkörning.
sen hade jag texaco helsyntet. om inte minnet sviker.
Postat: tis mar 09, 2010 7:24 pm
av lovepow
jag la in en m6 bricka nu när jag renoverade min b23et. vet ej trycket men efter första oljebytet efter inkörning sköt jag o-ringen på filtret

Postat: tis mar 09, 2010 7:29 pm
av Blom
mikael olsson skrev:volvo originalfilter.
kört delsyntet för första varmkörning.
sen hade jag texaco helsyntet. om inte minnet sviker.
Viscositet???
Postat: tis mar 09, 2010 7:32 pm
av dsimila
Oljefiltren går sönder om man har för mycket oljetryck

Postat: tis mar 09, 2010 7:36 pm
av Ferken
Har en b204 motor, där är oljepumpens kapacitet ökat 20% mot b234
och jag har 4-5kg på tomgång.. 6-7 kg vid 5-6 tusen i varv
Postat: tis mar 09, 2010 7:50 pm
av mikael olsson
Blom skrev:mikael olsson skrev:volvo originalfilter.
kört delsyntet för första varmkörning.
sen hade jag texaco helsyntet. om inte minnet sviker.
Viscositet???
5/40
Postat: tis mar 09, 2010 7:59 pm
av Blom
testa med lite tjockare. typ 15W50 eller liknande.
jag åkte alltid 20W50 i mina volvo motorer.