Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

En plats för olje-brännare!
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck

Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av Jesper_w »

Jag har några funderingar angående vilka möjligheter det finns att köra en dieselmotor på alternativa bränslen. Då jag googlat en hel del har jag kommit fram till följande frågeställningar och funderingar. Det som intresserar mig mest är egentligen spilloljedelen.

(Om jag testar något så blir det inte på CR eller pümpdüse.)

RME/matolja

RME = verkar fungera men inte vid minusgrader enligt denna tråd. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=171845
1 Påverkan på pump och spridare = ?
Påverkan på ventiler och ringar = ?

WVO = Verkar fungera om det inte är för kallt (att köra 100%) samt om man bygger ett tvåtankssystem med förvärmning osv.
Tittar man på bilderna i dessa trådar blir man ju osäker. http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=255131 se inlägg 14
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=214903

Finns det något sätt att slippa alla dessa avlagringar samt fastnade kolvringar? Får man dessa fenomen med ett tvåtankssystem?
Hur länge kan man åka innan frågorna under påverkas?

2 Påverkan på pump och spridare = ?

Spillolja = Detta är egentligen den största anledning till att jag startar denna tråden. Av en händelse så träffade jag på en person
som hävdar att han kört på beg hydraulolja i många många tusen mil. Även att han kör detta i sina grävare och bobcats. Han säger att han pumpar genom ett 10 microns filter rätt i tanken och att han aldrig haft några problem, troligtvis så stämmer hans utsago.
Men vad händer med ingående komponenter? Det finns flera vittnesmål om körning på spillolja se följande länkar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=44471
http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi ... lja#p44698 http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi ... lja#p39729

3 Påverkan på pump och spridare = ?

Jag skulle kunna få tag på en hel del spillolja (motorolja) och tänkte som följer.

1.Jag låter den passera kanske ett 10 micron och sedan ett 1 microns filter.
2.Jag bygger en enkel centrifug och centrifugerar den.

4 Påverkan på pump och spridare = ?

Räcker dessa två steg? Eller är oljan i sig olämplig samt finns det någon restprodukt kvar som är olämplig för min motor?

Jag fann en sida där man använder sig av någon typ av "kemikalie" eller liknande som enligt deras utsago tog bort vatten samt eventuella syror ur oljan. Se länk http://www.archers-friend.com/alternati ... -fuel.html se film nummer två. Är detta relevant? Humbug? Finns denna produkt att köpa någon annanstans, mao är det någon som vet vad de pratar om?

Behöver man "värma ur" eventuella vattendroppar? Kan man slå i motsvarande K-sprit för att eliminera detta? Vad är risken att köra på mellan 50-100% spillolja renad som jag beskriver (resten diesel). Och efter hur många mil kan man tro att problemen kommer?
Kan man minska denna risk genom ett tvåtankssytem? Man startar och varmkör alltid på diesel samt avslutar på diesel?
Kan förvärmning eliminera denna risk?

5 Påverkan på pump och spridare = ?

Kan man anpassa pump och spridare efter spillolja?

Hoppas inte inlägget är för mastigt! Jag skulle kunna gissa att fler än jag har liknande funderingar.

Mycket tacksam för relevanta svar.

Mvh Jesper
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Kanske inte ska glömma miljöaspekten, visst sverige är ett litet land och varje enskild individ är en fis i världsrymden men ändå, någon måtta på dumsnålheten får det väl ändå vara?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jesper_w »

Tja, ska vi bli filosofiska kan man väl vrida och vända på allting hur som helst. Miljön tycker också jag är viktig.

Detta till trots är jag nyfiken på allt möjligt bla det jag frågat om. Hur troligt det är att jag faktiskt kommer att sitta och åka på spillolja vet jag inte....

Jag tror att rätt många på detta och liknande forum bidrar till att öka utsläppen mer än genomsnittspersonen. Så vare sig man trimmar eller "ekonomitrimmar" innebär det kanske en miljöbelastning.

//Jesper
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

Jag tankade spillolja rätt i tanken utan filter eller nått :P Dock tog de inte länge innan filtret i tanken hade kletat igen med dynga.

Så numera använder jag tratt med sil :hihi:
Sen hur motorn mår av de vette fan.

Den blir mer trögstartad när de är kallt om man kör på ren spill utan nå diesel alls.
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

Har en kompis som jobbar på volvo och där är de en snubbe som kör sin 123a enbart på olja. Han tankar aldrig på macken.

Han säger då att bilen går bäst på hydralolja. Vilket låter vettigt för den är ju mera rinning, inte som motorolja som är som sirap.
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

körde min gamla 300d på 50/50 spillolja o diesel, funka ba fint, silade ba oljan så man slipper massa skit i tanken...men hur bra de är för pumpen o spridare mm är en annan fråga :P
Projekt:
Taksänkt amazon-67
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

En kompis körde en del på WVO, förvämde och grejade.
Han fick det väl aldrig riktigt att fungera bra, pumpen havererade efter en tid.

Man kan ju göra egen FAME annars, men det verkar ju ganska besvärligt och tveksamt om det är så bra för pump etc. iaf.

Jag har hört talas om sönderspikade motorer om man kör på hydralolja, men vet inget säkert.
Men det borde ju gå att kompencera för sådant med att justera insprutningstidpunkt.

Vadå dumsnålt?
Våran regering nästan tvingar ju fram sådana här lösningar med skattepolitiken ang. bränslen!
per a
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av per a »

priset för matolja (från fritös) och spillolja är ungefär desamma dvs. gratis

mina erfarenheter av spillolja som bränsle är mycket små, men mina erfarenheter av kallpressad rapsojla är destdå större. (4år 10 mil fram och tillbaka från jobbet på olika blandningar samt att jag sålt cirka 10 m3 till andra som kört)

jag har ingen aning om vad WVO betyder men att FAME är en musikal de har jag koll på

rme/matolja skrev du ihop som ett bränsle men det skiljer en hel del
på dom två som du säkert vet

alla Wag bilar efter jag tror det var -96 är godkända för 100%rme. problemet med bilar som inte är förberedda för rme är att det löser upp vissa sorters plast och gummi i bränsle systemet (om man nu inte har bytt till bättre grejor).
annars är rme hyfsat likt diesel när det gäller flampunkt viskositet och cetantal

matolja måste värmas eller blandas med diesel bensin eller fotogen
men blandar man bara lagom så funkar det bra. värmer man kan man köra på ren matolja men de kräver att man startar och stänger av på diesel. raps olja har typ 300° flampukt men samma cetan som diesel

när man kör på något bränsle som inte antänds riktigt som de ska (rapsolja när motorn är kall) så blir de mera sot och annan skit.
men jag tror att folk som har problem med pumpar och spridare oftast har haft vatten aller någon annan skit i sina dunkar,
jag har aldrig bytt pump på mina pendlarbilar.
skit i tanken som man har sedan inan kan lösas upp av de nya bränslet.
sot sliter ju säkert på ringar och sådant men man kan ju byta olja lite oftare och så

edit: de klart att du ska köra på de miljövänligaste alternativet om kostnaden är densamma dessutom skulle det förvåna mig om spillolja är ett bättre bränsle än fritösolja
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jesper_w »

WVO = waste vegetable oil.. Typ frityrolja...

Det jag läst är dels som du kan se i länkarna att motorn "sotar" ihop. Dels har jag läst att "dieselmeken" kraftigt avråder från att köra detta. Eller var det RME han avrådde ifrån? Jag läste det och slarvade bort länken.

Jag har lättare att få tag på spillolja än på "matolja" "fritösolja"

Du kör på ren rapsolja? Tvåtankssytem? Berätta lite om hur du kör! Vad bestämmer när du går från Diesel till matolja? Och hur gör du då du slår av bilen? Hur värmer du olja samt till vilken temp?

Har du själv kört på fritösolja?

Tack för svaret föresten... Samt alla övriga som svarat!
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

RME=raps metyl ester
FAME=fatty acid metyl ester

RME görs av bla. rapsolja, FAME är motsvarigheten om man utgår från WVO (som förklarades tidigare i tråden)

Jag är väldigt tveksam till att vag skulle godkänna rme, vad jag har sett är max 5 eller 10% eller vad det är som är godkänt. Defenitivt när det gäller partikelfilter.

Jag har sett mycket diskutioner om frätskador i pumpen när man kör rme eller fame, en teori är väl att det är metanolen som är största boven (har för mig att det innehåller ca 20% metanol, dock kemiskt ändrad i framställningsprocessen)

Man kan göra egen rme eller fame hemma i garaget :thumbright:

Även wvo är en extra risk pga. salter och potatisrester och dyl. som det gärna innehåller. (brukar ju ofta handla om beg. fritösolja)
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jesper_w »

Ang salter och potatisrester i WVO tror du att man får bort detta genom centrifugering?

Spillolja och metallrester.... Hur effektiv är egentligen centrifugering? Det känns som att det borde vara väldigt safe för att få ur de minsta partiklarna.

Bör man värma innan centrifugering? Jag läste att om man gör det kan man lösa upp en del "klumpar" och föreningar. Å andra sidan borde ju fasta partiklar ha lättare att skiljas.

Vad tror ni?
per a
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av per a »

j björk skrev:RME=raps metyl ester
FAME=fatty acid metyl ester

RME görs av bla. rapsolja, FAME är motsvarigheten om man utgår från WVO (som förklarades tidigare i tråden)

Jag är väldigt tveksam till att vag skulle godkänna rme, vad jag har sett är max 5 eller 10% eller vad det är som är godkänt. Defenitivt när det gäller partikelfilter.

Jag har sett mycket diskutioner om frätskador i pumpen när man kör rme eller fame, en teori är väl att det är metanolen som är största boven (har för mig att det innehåller ca 20% metanol, dock kemiskt ändrad i framställningsprocessen)

Man kan göra egen rme eller fame hemma i garaget :thumbright:

Även wvo är en extra risk pga. salter och potatisrester och dyl. som det gärna innehåller. (brukar ju ofta handla om beg. fritösolja)

det är inte fel att vara tveksam, du får helt enkelt forska lite i de
:wink:

dom 5%-10% som du nämner är dom mängder som fins i all diesel
som du tankar på tappen
fendt godkänner också rme i alla sina traktorer och har dessutom en modell som är godkänd för rå kallpressad rapsolja från fabrik

rme innehåller inte metanol, metenolen försöker man ju återanvända från gång
till gång. metanol kokar ju långt innan raps olja ca 65°.
sen om de skulle bli nån liten rest kvar, vist kan hända men i isf är den ju inte förändrad på något sätt.

Jesper
om diesemecken har avrått från att köra på olika raps bränslen så behöver han inte känna sig ensam. men man kan ju fråga sig varför "dom" avråder från att köra på alternativa bränslen. om ditt bränslesystem hindrar dig från att kora på de du vill köra på så ar det bränslesystemsexpertens jobb att fixa till de. om han har fått jobbet villsäja, om han inte har fått jobbet så tror jag att han kommer avråda dig
att köra på allt utom diesel.

dieselmeken fins ju här på sävar han kan kan säkert förklara varför han avråder från rapsolja och/eller rme

centrifugering har jag inga erfarenheter jag brukar låta min olja stå still länge i 1m3 plast behållare ock låta den skikta sig och sedan filtrera.
nu pressar jag iofs "ny" olja men de e en hel del smuts i den från början
och för mig har det funkat kanon att göra på de viset. även små partiklar är ju oftast lättare och då flyter dom eller tyngre och då sjunker dom.

jag har bara kört på kallpressad raps blandat med diesel.
men jag har varit med och byggt "tvåtankslösningar" du kan förvärma oljan med hjälp av kylvattnet via en värme växlare så när motorn nå arbets temp så slår man över till olja. och lite beroende på hur mycke diesel som ryms i systemet så förman ju växla tillbaka till diesel några
kilometer innan man kommer fram

skaffa fritösolja kan väl inte vara så himla omöjligt restaurangerna vill ju bara bli av med skiten :thumbright:
och vad hade dieselmecken sagt om spillolja :hihi:
stene
Lite mer laddtryck

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av stene »

Hej!
Vill bara berätta om ett försök jag har testat i sommar. Jag har en gammal cady diesel som motorn är väldigt dålig i. Den hade värmenypt 2 gånger med förra ägaren o sedan kokat sönder toppen. Renoverade toppen så den gick. Jag testade sen vår kanten att köra med en blandning av spillolja o diesel som bränsle. Funkar kanon!! Blev ingen förändring alls, som att köra på ren diesel. Hur jag har gjort är att jag har sentrifugerat oljan, blandar olja/diesel i dunk inan den häls i tanken. Kör seda med ett grovfilter o 3st finfilter innan den går in i pumpen. Blandningen är ca 30% olja. Har kört ca 1000 mil nu utan problem. Den drar ca 0,55 l/milen.
Någon som testat samma sak?
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jesper_w »

Hej!

Vad har du för centrifug?

Hur fina är dina filter, grov, fin, fin, fin?

Har du någon pump som pumpar fram till fördelarpumpen?

Min golf3 (AAZ) har gått drygt 1000mil på enbart 100% spillolja, kör med vatteninsprutning för att motverka sotbildning. Kamremmen ramlade av efter ca 700mil varpå jag lyfte toppen. Alla ventiler var spikraka, toppen 100% OK så jag hade inte behövt lyfta den egentligen! Men man tar ju för givet att allt gått åt helvete.

Hur som helst så såg allt bra ut, otroligt bra, gråvitt sot i liten mängd, turbon var nästan helt vit inuti. Bilen ryker i lite olika färger med oljan oftast lika mycket eller lite som med diesel. Den är mer trögstartad då det är kallt men jag har startat den vid minus sex grader. Den är kanske något tröttare och drar en smula mer (verkar det som) men det körs väl inte direkt försiktigt med bilen. Den är besiktigad och gick igenom med aningens nerställd pump och diesel.

Nästa projekt är en 110HK TDI, så snart tiden räcker till! Men de flesta prylarna finns iaf.
stene
Lite mer laddtryck

Inlägg av stene »

Hej!
Centrifugen jag använder är ett hemmabygge, gjord av en gammal klädescentrifug som man har i större tvätstugor. Kör oljan sakta igenom så större skit o mettal försviner. Ca 10 liter i timmen.
Det första filtret jag har är ett vanligt hängfilter som man har till mopeder mm. Lätt att byta om det skulle bli stopp i den. Sedan har jag 3 st finfilter, som sitter orginal på caddyn. Använder ingen extra pump.

Hur har du gjort? Har du någon förvärmning, extra pump, filter, mm? Vilken olja kör du på, enbart motorolja eller allt du får tag i?
Skriv svar