Audi 20v + Nissan 200sx s13?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Dezeo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör maj 02, 2009 12:49 pm
Ort: Oskarshamn

Audi 20v + Nissan 200sx s13?

Inlägg av Dezeo »

Går i tankarna att köra med en audi 2,2l 20v (ABY) i en nissan 200sx s13.

Har sett att det går att göra en reggbesiktning med rb25det och den har ju 250hk medans audi motorn har 227hk.

Betyder detta att man kan reggbesikta med audi motorn också eller vad är det som gör att man kan regga med rb25:an? Finns det några papper på vad man får ha i s13 som det finns till volvo 240 t.ex?

/Oskar
Sandell
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 05, 2007 11:15 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Sandell »

Om du reggar med en motor i originalskick så ska det inte vara några problem. Jag har reggat min som ombyggt fordon med en RB25DET och då får man räkna på 15kw/100kg. Min bil skulle få ha ungefär 280hk med den vikten den hade vid registrering så 250hk som är original i en RB25DET var ju inga problem.

Sen hade jag ju ett intyg från Nissan att min motor var i originalskick, men det tror jag inte var nödvändigt egentligen.
Nissan 200sx + RB30DET
nicerpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 12, 2009 1:30 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av nicerpm »

RB25DET - twin-cam turbo (T3 Turbo) (245 to 250 hp and 319 Nm)
ABY-169 kW (230 PS; 227 bhp)350Nm (overboost 380Nm)

Så det skulle väl gå om inte den marginella vridmoments ökning ställer till det?
onej inte igen
Dezeo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör maj 02, 2009 12:49 pm
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dezeo »

Sandell skrev:Om du reggar med en motor i originalskick så ska det inte vara några problem. Jag har reggat min som ombyggt fordon med en RB25DET och då får man räkna på 15kw/100kg. Min bil skulle få ha ungefär 280hk med den vikten den hade vid registrering så 250hk som är original i en RB25DET var ju inga problem.

Sen hade jag ju ett intyg från Nissan att min motor var i originalskick, men det tror jag inte var nödvändigt egentligen.
Men för att den ska klassa in som ombyggt fordon vad måste mer bytas?

Växellådan kommer ju bli något kraftigare, räcker det så eller ska man ta bromsar också?

/Oskar
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Bakaxel och kraftigare bromsar utöver det så skall det räcka tydligen..
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Sandell
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 05, 2007 11:15 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Sandell »

Ja det var väl det jag hade som punkter för omregistreringen. Sen att jag fick med coiloversen i reg.beviset också var ju bara en bonus.
Nissan 200sx + RB30DET
Dezeo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör maj 02, 2009 12:49 pm
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dezeo »

okey, vad finns det för bakaxlar som passar rätt så bra då?

/Oskar
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

från en s14 går att modda dit, antar att det går att pilla dit en från 300 med... jag skule köra 300:ns..
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Sandell
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 05, 2007 11:15 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Sandell »

S14-klumpen är lätt att byta till, bara byta bakkåpan till den från en S13. Sen behöver du lite andra skruvar till den, men det är inga avancerade grejer.
Nissan 200sx + RB30DET
Skriv svar