7aans 940 turbo "RödeBaron" såld..
Postat: tis apr 06, 2010 7:07 pm
Ja det är väll dags för mig och kanske visa vad man håller på med lite smått. Har en 940 t som är i väldigt fint skick för sin ålder och tanken med denna bil är att kunna åka lite på ställ och att endå ha en gubb bil som inge tror går nått hehe.
kan väll pressentera mig lite, heter Micke och bor söder om södertälje i skogen skulle man kunna säga hehe. Håller på och kör lite roadracing och hoppas på och kunna köra de nått år men pengar styr hehe. Jobbar som Mc mekaniker och hållt på i 4år så man har ju mest meckat sug motorer så de har aldrig blivit riktig att man pillat med turbo. Men man måste ju lära sig nån gång
. Köpte en ganska färdig trimmad 740 turbo som ja tyckte va jätte cool och den gick inte så fick köpa ett Vems och koppla in för att den skulle gå, dock var motorn dålig och den va rostig som fan undertill så ja sålde iväg den. Som vanligt går man ju minus på allt, men man får se de som läropengar.
Så projektet som kommer bli min orörda 940t är ju bättre då ja skälv kommer veta vad som är gjort med motorn och så vidare
Tyvärr kommer detta bli ett långtids projekt då jag står garage lös för tillfället. Dock kan man ju handla på sig massa delar
Motor recept:
Block b230FK 97 @ 18000mil
H-staks kit från lg-speed.
Orginal mahle kolvar med nya ringar.
Egen portad 530 med mirade ventilsäten std ventiler Fs296kam och hårdare ventilfjädrar.
Spridare luckas 1260cc.
Grenröret blir tillsvidare ett 940 T orginal som portats om till större turbo.
Turbo är en kina T04E som Knotan har flowportat och bytt till 360lager i.
Ic blir nån från Do88.se
Drivlina:
Växellåda bmw 260 getrag.
Ofjädrad 6puckad 240mm lamell med 712 tryckplatta.
Omsvarvat svänghjul för att få lamell och passa.
Aussie locker diff.
styrsystem:
Megasquirt v3 med lauchcontroll och Switchable tables.
Nu till lite bilder på sleepern hehe


kan väll pressentera mig lite, heter Micke och bor söder om södertälje i skogen skulle man kunna säga hehe. Håller på och kör lite roadracing och hoppas på och kunna köra de nått år men pengar styr hehe. Jobbar som Mc mekaniker och hållt på i 4år så man har ju mest meckat sug motorer så de har aldrig blivit riktig att man pillat med turbo. Men man måste ju lära sig nån gång

Så projektet som kommer bli min orörda 940t är ju bättre då ja skälv kommer veta vad som är gjort med motorn och så vidare

Tyvärr kommer detta bli ett långtids projekt då jag står garage lös för tillfället. Dock kan man ju handla på sig massa delar

Motor recept:
Block b230FK 97 @ 18000mil
H-staks kit från lg-speed.
Orginal mahle kolvar med nya ringar.
Egen portad 530 med mirade ventilsäten std ventiler Fs296kam och hårdare ventilfjädrar.
Spridare luckas 1260cc.
Grenröret blir tillsvidare ett 940 T orginal som portats om till större turbo.
Turbo är en kina T04E som Knotan har flowportat och bytt till 360lager i.
Ic blir nån från Do88.se
Drivlina:
Växellåda bmw 260 getrag.
Ofjädrad 6puckad 240mm lamell med 712 tryckplatta.
Omsvarvat svänghjul för att få lamell och passa.
Aussie locker diff.
styrsystem:
Megasquirt v3 med lauchcontroll och Switchable tables.
Nu till lite bilder på sleepern hehe


