Sida 1 av 4
Triggerhjul till Volvo B20
Postat: tor aug 18, 2005 10:48 pm
av mattias
Här är en triggerskiva vi ska testa/utvärdera i Sävar på Eric Wiklunds turbomaskin och Jonas sugmotor:
Vi får hoppas att en balansering inte är nödvändig. Det är sugpassning på standardremskivorna och man punktar fast triggerhjulet.
Vi ska använda en Honeywell GT1 Hall-givare till de här hjulen
Synpunkter på hur ni tror det kommer fungera är välkomna!
Postat: fre aug 19, 2005 1:15 am
av peppe
Självklart kommer det att fungera fint. Eftersom att Sture har tillverkat dom, och bilden är tagen på din 5-serie då den står på min uppfart.
Jag är trött så jag spårar ur lite: Men jag tror att det kommer att fungera, och förhoppningsvis slår inte hela skivan sig då det bara skall punktas.
Postat: fre aug 19, 2005 1:46 am
av mattias
peppe skrev:och bilden är tagen på din 5-serie då den står på min uppfart.
Den
stog på din uppfart, och nej - jag är inte rädd om lacken.

Postat: fre aug 19, 2005 8:47 am
av Jens Gustavsson
det vart ju väldigt bra, nu är det bara att göra någon stabilt fäste till hallgivaren.
Postat: fre aug 19, 2005 3:27 pm
av KackNalle
Måste fråga hur denna tändning med hallgivare funkar

Har lite probs med tändningen på 16v förgasare då jag måste köra med b20 fördelare.
Postat: fre aug 19, 2005 4:51 pm
av emil
just i detta fall ska hallgivaren styra en VEMS-insprutning som i sin tur styr ut gnistan rätt..
16V + fördelartrigger på volvo verkar inte vara nån höjdare alls.. många graders glapp kan det bli..
Postat: fre aug 19, 2005 5:04 pm
av peppe
mattias skrev:peppe skrev:och bilden är tagen på din 5-serie då den står på min uppfart.
Den
stog på din uppfart, och nej - jag är inte rädd om lacken.

Jo, jag sov på svenskan.

Postat: fre aug 19, 2005 5:11 pm
av Jens Gustavsson
KackNalle skrev:Måste fråga hur denna tändning med hallgivare funkar

Har lite probs med tändningen på 16v förgasare då jag måste köra med b20 fördelare.
vad är problemet med B20 tändningen?
en sådan här trigger kan man koppla till en MSD tändning om man vill ha en stabil stummad tändning, enkelt biligt och väldigt bra spesiellt till sugmotor race motorer.
läs mer här!
http://www.msdignition.com/mag_1.htm
Postat: mån aug 22, 2005 4:35 pm
av KackNalle
Spränger tändspolar efter nåra min med tändningen igång. Ställer brytaravstånd och startar. Går ojämt och nyser. Ingen respons alls stupar direkt vid gas. Går inte att få tändningen nå bättre än så. Efter en start så har brytarna slagit ihop igen och hela armen är blå på brytarn Den blir så varm att klacken imot rotoraxeln smälter så brytarn slår ihop.
Postat: ons aug 24, 2005 3:21 pm
av Filaren
Klarar VEMS av induktiv givare?
Den är väl att föredra isåfall?
Mvh//Andreas
Postat: ons aug 24, 2005 4:25 pm
av emil
japp, man bestämmer vid beställning/montering om man vill ha för induktiva givare eller hall ..
Re: Triggerhjul till Volvo B20
Postat: ons aug 24, 2005 4:33 pm
av Eric Wiklund
Jag kommer sälja dessa triggerskivor till b20. Just nu ska jag försöka testa en själv till att börja med. Fungerar dom som jag tänkt mig så har jag 2st över om nån vill ha.
Postat: ons aug 31, 2005 9:10 am
av Tommy
jag skulle vara intreserad av en sådan
Postat: fre okt 14, 2005 2:35 pm
av Madrace
Funderar om de är någon som gjort eller vet av ett triggerhjul till B30? Jag kommer själv att behöva ett sånt lite senare.
Postat: ons dec 14, 2005 5:43 pm
av 242
hur gick det fick ni detta att funka passar den på b21:ans remskiva oxå??
vad kostar en sån här då???
mvh
Robban