Sida 1 av 4

Cad

Postat: mån apr 26, 2010 11:06 pm
av Jacob
Bild

Bild
Bild

Lekt lite i cad blev ganska bra :D Bra att rita kollektor också :)

Postat: tis apr 27, 2010 7:24 am
av Jonathan_
Vad har du ritat i?

Renderingen såg rätt skum ut, eller rättare sagt färgen på grenröret/n.

Annars snyggt!

Postat: tis apr 27, 2010 7:36 am
av Elias_
är ganska ny inom det här med cad , men hur får du till böjarna? jag hade ett helvete på mitt grenrör jag gjorde i cad.

detta gjorde jag i Autocad 2008
¨
Bild

Bild

min finish är ju skit jämnförtt med din. vilket program använder du ?

Postat: tis apr 27, 2010 9:03 am
av Jacob
Ritat i solidworks 2010 och finishen på grenröret är något stål borstat kommer inte ihåg vilken :) finns massa olikafinishar i photoworks som det heter i solid.

Börjarna får jag till genom att rita en jäkla massa stödlinjer och sen kör jag olika radier tills jag tycker det ser bra ut. När allt detta är klart så kör jag bara swep :)

Bild

Bild

Bild

annat grenrör som jag har gjort blev också bra :)

Postat: tis apr 27, 2010 9:32 am
av Jonathan_
Jacob skrev:Ritat i solidworks 2010 och finishen på grenröret är något stål borstat kommer inte ihåg vilken :) finns massa olikafinishar i photoworks som det heter i solid.

Börjarna får jag till genom att rita en jäkla massa stödlinjer och sen kör jag olika radier tills jag tycker det ser bra ut. När allt detta är klart så kör jag bara swep :)


annat grenrör som jag har gjort blev också bra :)
Allright, det som "skar" sig lite mot den svarta bakgrunden det var därför jag frågade.

Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.

Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.

Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part. :)

Postat: tis apr 27, 2010 9:35 am
av Jonathan_
Elias Linder skrev:är ganska ny inom det här med cad , men hur får du till böjarna? jag hade ett helvete på mitt grenrör jag gjorde i cad.

detta gjorde jag i Autocad 2008
¨


min finish är ju skit jämnförtt med din. vilket program använder du ?

Han har renderat sin modell i SW, därav den "verkliga" bilden.
Sammanställningen eller parten ser inte ut så när man ritar den, utan man lägger på ljus, skuggor osv och gör en bild av det hela vid rendering.

Vet ej om man kan göra det i Autocaden dock?

Postat: tis apr 27, 2010 9:38 am
av Ersviken

Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.

Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.

Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part. :)
Tycker också detta låter vettigt, jag ritade även upp en hög med böjar som är kapade, en del på mitten och en del på en 1/3 del, då kan göra allt pusslande i datorn istället för på plats i bilen också, lättare att räkna på att man har samma längd på alla pipor :)

Postat: tis apr 27, 2010 9:41 am
av Jonathan_
Ersviken skrev:

Ett tips är att göra en 90 graders svetsböj såsom den ser ut i verkligheten (kort eller långradie) och sedan göra en sammanställning som du stoppar in dina böjar i.

Ska man bygga ett grenrör i verkligheten utifrån en 3D-modell vill man gärna ha riktiga radier osv. för att det ska överensstämma med sin modell.

Fast det ser ju snyggt ut med att ett rör = en part. :)
Tycker också detta låter vettigt, jag ritade även upp en hög med böjar som är kapade, en del på mitten och en del på en 1/3 del, då kan göra allt pusslande i datorn istället för på plats i bilen också, lättare att räkna på att man har samma längd på alla pipor :)
Jo precis, det underlättar om man prefabricerar böjar med givna mått såsom du säger. Det blir lite enklare vid konstruerandet då.
Jag gjorde nog nästan alla mina böjar olika, typ ett 20-tal eller så.
Både jobbigt och onödigt, men kul. :hihi:

SW10

Postat: ons apr 28, 2010 6:55 pm
av e30kalle
Snyggt! solidworks är sjukt skoj, men kräver tid, gjorde mitt grenrör som en part också, ett jävla plockepinn om man ska sätta ihop av lösa böjar.



Bild

Bild

Postat: ons apr 28, 2010 7:38 pm
av Jacob
Vad körde du för metall finish den var jäkligt snygg. Det grenröret som är högst upp tog typ 4h att rita för att få till realistiska böjar och längder så att det ska kunna gå att konstruera :)

Postat: ons apr 28, 2010 7:55 pm
av Jens Gustavsson
kul att se alla fina ritningar.

bilden längst upp kanse bara va en test ritning? men du har grenrören i fel årdning för en bra turbo och du har i min smak för långa insug utan koning.

bara ett tipps!

Postat: ons apr 28, 2010 8:38 pm
av Jacob
Ok Tack :) tar gärna emot feedback så att man lär sig :) I vilken ordning ska rören gå på en b20 :)

Postat: ons apr 28, 2010 9:22 pm
av JoBy
Jens Gustavsson skrev:kul att se alla fina ritningar.

bilden längst upp kanse bara va en test ritning? men du har grenrören i fel årdning för en bra turbo och du har i min smak för långa insug utan koning.

bara ett tipps!
Antar att du menar med pulse split.

Det beror väl på hur man bygger kollektorn. Om turbon monteras på längden eller på tvären.

Närmast motorn är 1 och 4 och dom kan ju enkelt gå in i samma hål på turbon. om den monteras på tvären.

Postat: tor apr 29, 2010 7:50 am
av Jonathan_
Verkar ju vara en del som sitter och pular med modeller, upp med flera vetja! Alltid kul att se och kanske kan ge nån idé till nån.

Det här gjorde jag till 340:n, men det blev inte sådär i verkligheten utan det var mest för att väcka nån tanke om hur man kunde dra rören på ett ungefär.
Som synes är inte rören ihopsatta(några är det) utan endast placerade så nära noll som möjligt mot varandra, därav gliporna på vissa delar.

Bild

Bild

Postat: tor apr 29, 2010 9:18 am
av Jacob
snyggt :)