Använda PE-rör istället för kylarslang?
Använda PE-rör istället för kylarslang?
Tjosvejs!
Snackade med polarn och han behövde ha tag i kylarrör/slang då han ska ha kylaren i bagaget för å få plats med turbon å ic riktigt och då började jag tänka PE rör, dvs Polyetenrör...
tror ni dom håller för den temperaturen ? "lakar" man ur plasten så den blir dåligt efter ett tag eller vad tror ni ?
mvh
Snackade med polarn och han behövde ha tag i kylarrör/slang då han ska ha kylaren i bagaget för å få plats med turbon å ic riktigt och då började jag tänka PE rör, dvs Polyetenrör...
tror ni dom håller för den temperaturen ? "lakar" man ur plasten så den blir dåligt efter ett tag eller vad tror ni ?
mvh
Nu e jag inte så påläst på just PE-rören men jag vet att lite andra slangar på jobbet klarar mer temp men om man överstiger tex 80 grader i detta fallet så klarar bara rören 45% av sitt max angivna tryck.mats757 skrev:Jag skulle nog ta en Kulvertslang gjord i PEX istället. Den är i alla fall gjord för höga tryck och klarar temporärt av högre temperaturer än 80 grader. 120 grader är kanske ett gränsfall det också. inte kul med en brusten ledning i kupen.
Mats
PE rören som jag svetsar på jobbet ibland dom klarar typ 6-10 bar.
ska se om jag får tag i snubben som vi brukar köpa rören av å kolla.
Rören kommer gå under bilen så några brännskador finns de väl inte risk för men om de brister bak i bagageluckan så är de ju så segt å putsa väck glykolen från rutorna

Hejsan,
Jag kör med PEX, tror jag den heter, den vanliga slangen som används på inkommande kallvatten till huset. Sitter i en RC 240 med kylaren bak.
Enda problemet som jag märkt av är att om man drar slangklämmorna hårt så kan slangen strypas. Har sett det efter demontering. Det sker troligen när slangen blir varm. Skulle vart bra med nån stödhylsa eller nåt sånt.
Har iaf använt sån slang flertal år utan problem, även på kokande motor nån gång.
/Micke
Jag kör med PEX, tror jag den heter, den vanliga slangen som används på inkommande kallvatten till huset. Sitter i en RC 240 med kylaren bak.
Enda problemet som jag märkt av är att om man drar slangklämmorna hårt så kan slangen strypas. Har sett det efter demontering. Det sker troligen när slangen blir varm. Skulle vart bra med nån stödhylsa eller nåt sånt.
Har iaf använt sån slang flertal år utan problem, även på kokande motor nån gång.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
PEX/PEM samma sak ?m00jons skrev:Hejsan,
/Micke
jag pratade med lokala rörkrökarn och han sa att med dom temperaturerna så behöver jag upp på pvc/telflon eller liknande, jag fick även lite info om vart jag hittade temp diagram å hållbarhet som jag ska kolla på om en stund.
han hade denna till salu (dock jävligt dyrt

PVDF – polyvinyldifluorid
Styvt material med mycket goda hållfasthets- och termiska egenskaper. UV-beständigt. Goda åldringsegenskaper. Inert material.
Dimensionsområde 16-315 mm
Temperatur Användningsomr. -40 till +140°C
Längdutvidgningskoefficient 0,12 mm/m°C
Förbindningsteknik Muffsvetsning
Stumsvetsning
IR-svetsning
HPF-svetsning
Beständig mot Syra även i höga koncentrationer,
lösningsmedel, halogener,
avjoniserat vatten,
ultra-rent vatten mm.
du menar vanlig PRK koppling?johanF skrev:pex slang finns klämrings koppling till så kan du tex få en riktig slangsockel
fördelen med PE röre på jobbet hade varit att jag hade haft fin fina skarvar med mutter å oring sk "unionskoppling" å alla delar hade varit i PE..
vad kostar PEX metern ? nån som vet?
-
- Lite mer laddtryck
-
- Lite mer laddtryck