Använda PE-rör istället för kylarslang?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Använda PE-rör istället för kylarslang?

Inlägg av Xuri »

Tjosvejs!

Snackade med polarn och han behövde ha tag i kylarrör/slang då han ska ha kylaren i bagaget för å få plats med turbon å ic riktigt och då började jag tänka PE rör, dvs Polyetenrör...

tror ni dom håller för den temperaturen ? "lakar" man ur plasten så den blir dåligt efter ett tag eller vad tror ni ?

mvh
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Läste runt lite nu å kom fram till at PE rör har ett temperaturområde på -40 te +80 grader. ska ringa å kolla med återförsäljaren om 1-120grader funkar om man håller sig på runt 1-1.5 bars tryck.

nån som har testat ?
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Jag skulle nog ta en Kulvertslang gjord i PEX istället. Den är i alla fall gjord för höga tryck och klarar temporärt av högre temperaturer än 80 grader. 120 grader är kanske ett gränsfall det också. inte kul med en brusten ledning i kupen.

Mats
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

mats757 skrev:Jag skulle nog ta en Kulvertslang gjord i PEX istället. Den är i alla fall gjord för höga tryck och klarar temporärt av högre temperaturer än 80 grader. 120 grader är kanske ett gränsfall det också. inte kul med en brusten ledning i kupen.

Mats
Nu e jag inte så påläst på just PE-rören men jag vet att lite andra slangar på jobbet klarar mer temp men om man överstiger tex 80 grader i detta fallet så klarar bara rören 45% av sitt max angivna tryck.
PE rören som jag svetsar på jobbet ibland dom klarar typ 6-10 bar.

ska se om jag får tag i snubben som vi brukar köpa rören av å kolla.

Rören kommer gå under bilen så några brännskador finns de väl inte risk för men om de brister bak i bagageluckan så är de ju så segt å putsa väck glykolen från rutorna :hihi:
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Hejsan,
Jag kör med PEX, tror jag den heter, den vanliga slangen som används på inkommande kallvatten till huset. Sitter i en RC 240 med kylaren bak.
Enda problemet som jag märkt av är att om man drar slangklämmorna hårt så kan slangen strypas. Har sett det efter demontering. Det sker troligen när slangen blir varm. Skulle vart bra med nån stödhylsa eller nåt sånt.
Har iaf använt sån slang flertal år utan problem, även på kokande motor nån gång.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

m00jons skrev:Hejsan,
Jag kör med PEX, tror jag den heter, den vanliga slangen som används på inkommande kallvatten till huset. Sitter i en RC 240 med kylaren bak.
Enda problemet som jag märkt av är att om man drar slangklämmorna hårt så kan slangen strypas. Har sett det efter demontering. Det sker troligen när slangen blir varm. Skulle vart bra med nån stödhylsa eller nåt sånt.
Har iaf använt sån slang flertal år utan problem, även på kokande motor nån gång.
/Micke
PEX/PEM samma sak ?

jag pratade med lokala rörkrökarn och han sa att med dom temperaturerna så behöver jag upp på pvc/telflon eller liknande, jag fick även lite info om vart jag hittade temp diagram å hållbarhet som jag ska kolla på om en stund.

han hade denna till salu (dock jävligt dyrt :P)

PVDF – polyvinyldifluorid
Styvt material med mycket goda hållfasthets- och termiska egenskaper. UV-beständigt. Goda åldringsegenskaper. Inert material.

Dimensionsområde 16-315 mm
Temperatur Användningsomr. -40 till +140°C
Längdutvidgningskoefficient 0,12 mm/m°C
Förbindningsteknik Muffsvetsning
Stumsvetsning
IR-svetsning
HPF-svetsning
Beständig mot Syra även i höga koncentrationer,
lösningsmedel, halogener,
avjoniserat vatten,
ultra-rent vatten mm.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

har kollat lite till å "PEX" verkar vara armerad PE rör bara,
arbetstemperatur -100 te +110

jag undrar dock om den går å svetsa med grejerna jag har här.
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Inlägg av johanF »

pex slang finns klämrings koppling till så kan du tex få en riktig slangsockel
wrooommm
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

johanF skrev:pex slang finns klämrings koppling till så kan du tex få en riktig slangsockel
du menar vanlig PRK koppling?

fördelen med PE röre på jobbet hade varit att jag hade haft fin fina skarvar med mutter å oring sk "unionskoppling" å alla delar hade varit i PE..

vad kostar PEX metern ? nån som vet?
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Kolla rinkabyrör, de har bra priser.
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Robertsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:10 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Robertsson »

Prk Använder man på PEM inte Pex.

Pex har du vanlig klämringskoppling på....

Men dom kopplingarna e jävligt dyra i större storlekar...


Mvh Andreas
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Robertsson skrev:Prk Använder man på PEM inte Pex.

Pex har du vanlig klämringskoppling på....

Men dom kopplingarna e jävligt dyra i större storlekar...


Mvh Andreas
okej :)
Robertsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:10 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Robertsson »

Är ioförsig inte så säker på så stora dim Pex då vi oftast bara använder pex upp till 25mm inom vvs.....


Mvh Andreas
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

pex finns till 110mm men är nog inte billig
Skriv svar