Sida 1 av 1

240d turbo

Postat: sön maj 09, 2010 2:57 pm
av heffen
hallå, tänkte hänga på en turbo på min compakt. motorn är från 75-76 och har gått runt 25tusen mil. och då undrar jag vad man ska ha för turbo, det blir bara en addapter från orginal grenröret så det blir ingen plussplit elr nått sånt. hade tänkt ladda runt 1 bar, är det för mycket för en sådan här motor?
är det någon som har ett stt kitt elr nått sånt till salu kan ni gärna höra av er

Postat: mån maj 10, 2010 11:17 am
av heffen
ingen som vet?

Postat: mån maj 10, 2010 3:13 pm
av vikko
en liten turbo annars kommer du aldrig få laddtryck.

beror på hur länge du räknar med att den ska hålla, kommer nog inte gå 60 000 mil men säkert jävligt många mil iaf.

min 300d 5:a turbo från 85 laddar 1.3 bar och det har jag gjort i över ett år iaf, sätt oljekylare om du ska ha turbo. det är ett måste om det ska hålla för nått!

Re: 240d turbo

Postat: mån maj 10, 2010 4:45 pm
av caterpillar
heffen skrev:hallå, tänkte hänga på en turbo på min compakt. motorn är från 75-76 och har gått runt 25tusen mil. och då undrar jag vad man ska ha för turbo, det blir bara en addapter från orginal grenröret så det blir ingen plussplit elr nått sånt. hade tänkt ladda runt 1 bar, är det för mycket för en sådan här motor?
är det någon som har ett stt kitt elr nått sånt till salu kan ni gärna höra av er
kille på LILLEHAMMER kjører turbo fra en 9liters scania... 2,6bar...
om motorn har mycket mil, så er det vel dags å åverhale....turbotrimme en langmilare er inte spesielt bra; da blir det dags for renovering i allefall

Postat: mån maj 10, 2010 7:36 pm
av heffen
tack för svaren. så det borde duga med en turbo från en 740 elr nått då?
någon som vet hur långt orginal pumpen hänger med?

Postat: tis maj 11, 2010 10:27 pm
av heffen
kan till lägga att motorn heter om616.

hade tänkt fått ut ca 100-120hk är det rimligt med de laddet, intercoler åker och oljekyl åker också på.
det kan väll inte behövas nått värre grenrör än orginal med addapter till turbon för det effekt utaget?

Postat: ons maj 12, 2010 9:18 pm
av B_Christoffersson
om du vill ha i närheten av 120hk så får du nog kasta i en om617 altså 300 5:an

Postat: ons maj 12, 2010 10:11 pm
av heffen
inge kul då :D är ju 125 hk i en sån orginal med turbo. med det kittet stt sålde till 240d fick man regga bilen med 95hk har jag för mig så jag tror inte det är omöjligt att få runt 100-120hk. jag pratar motor hästar nu inte på hjulen alltså