Spännverktyg Bakaxel
Spännverktyg Bakaxel
Vart kan man få tag på ett spännverktyg för att sära på diffhuset på en Volvo 1031 axel. Vet att detta verktyg kallas för björnfitta på meckspråk.
-
- Forumsberoende
- Posts: 3844
- Joined: Sun Aug 22, 2004 11:32 am
- Location: nord-norge, TROMSØ

bærelagrene/ huset til 1030 å 1031 ska være forspendt med ca 7/100 mm... les du ska inte kunde ta ut diff å kronhjul, med bare handen , når du løsner bærelagerbokken til diffen..
seff. tar en ut stikkaxelene først

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
så här gjorde jag
mobilbild men

funkade kanon, 2 gängstänger 4muttrar, 4brickor och lite 5mm platthjärn

funkade kanon, 2 gängstänger 4muttrar, 4brickor och lite 5mm platthjärn
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
-
- För mycket laddtryck
- Posts: 186
- Joined: Fri Oct 24, 2008 6:16 pm
Inget svar på 5 dar... Jag tror på första alternativet.
jos4561, kan jag låna din bild till mina verktygstips på http://www.v8volvo.se/mekartips/?
jos4561, kan jag låna din bild till mina verktygstips på http://www.v8volvo.se/mekartips/?
-
- För mycket laddtryck
- Posts: 186
- Joined: Fri Oct 24, 2008 6:16 pm
Det är ju chimsen som ska avgöra förspänningen, inte hur mycket du spänt isär diffhuset.
Så jag skulle säga: spänn isär, stoppa i diff och chims, dra dit överfallen med fingrarna, släpp verktyget.
Kontrollera förspänningen, är det bra-dra åt överfallen.
Men det är bara vad jag kommit fram till genom att tänka logiskt, är inte volvomek.
Så jag skulle säga: spänn isär, stoppa i diff och chims, dra dit överfallen med fingrarna, släpp verktyget.
Kontrollera förspänningen, är det bra-dra åt överfallen.
Men det är bara vad jag kommit fram till genom att tänka logiskt, är inte volvomek.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Posts: 186
- Joined: Fri Oct 24, 2008 6:16 pm
Jo, men när lagrena är nya så är det inte så mycket bortslitet material.
Så alternativet är att slå eller pressa ner diffklumpen. Inte så bra.
Bättre då att öppna axeln några hundradelar och låta klumpen gliiiida ner.
Med gamla lager är det bara att släppa ner klumpen.
Det är inte bara på Volvo denna metoden används...
Så alternativet är att slå eller pressa ner diffklumpen. Inte så bra.
Bättre då att öppna axeln några hundradelar och låta klumpen gliiiida ner.

Med gamla lager är det bara att släppa ner klumpen.
Det är inte bara på Volvo denna metoden används...
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
- Posts: 811
- Joined: Tue Dec 04, 2007 8:24 pm
- Location: Södra Dalsland
Jag skulle kört på det första alternativet helt klart...Awdr wrote:Då är frågan när man stoppar i diffhuset.
*Ska man stoppa ner diffhuset och sedan släppa spännverktygen och sedan dra överfallen med rätt moment, eller
*Stoppa ner diffhuset och dra överfallen med rätt moment medans spännverktygen fortfarande spänner isär.
MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
- Andreas Lundmark
- Lite mer laddtryck
- Posts: 48
- Joined: Sat Aug 25, 2007 12:42 am
- Location: Karlskoga
var nog inte bra, tar bort.
Last edited by j björk on Sun May 23, 2010 8:09 am, edited 1 time in total.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836