Spännverktyg Bakaxel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
User avatar
Awdr
För mycket laddtryck
Posts: 223
Joined: Wed May 13, 2009 10:55 am
Location: Stockholm

Spännverktyg Bakaxel

Post by Awdr »

Vart kan man få tag på ett spännverktyg för att sära på diffhuset på en Volvo 1031 axel. Vet att detta verktyg kallas för björnfitta på meckspråk.
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
The
Forumsberoende
Posts: 5062
Joined: Tue Jun 01, 2004 11:05 pm
Location: Boden
Contact:

Post by The »

Köpa eller låna?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
User avatar
Awdr
För mycket laddtryck
Posts: 223
Joined: Wed May 13, 2009 10:55 am
Location: Stockholm

Post by Awdr »

Vilket som
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
caterpillar
Forumsberoende
Posts: 3844
Joined: Sun Aug 22, 2004 11:32 am
Location: nord-norge, TROMSØ

Post by caterpillar »

:arrow: ser ut som en stooor C med 2 tapper for bakaxelhuset, å en skru med mutter i den åpne enden på c; en

bærelagrene/ huset til 1030 å 1031 ska være forspendt med ca 7/100 mm... les du ska inte kunde ta ut diff å kronhjul, med bare handen , når du løsner bærelagerbokken til diffen..
seff. tar en ut stikkaxelene først :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
User avatar
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Posts: 1478
Joined: Sun Jun 27, 2004 10:40 am
Location: Överboda, Umeå
Contact:

Post by Gustav »

Motorteknik?
Den här tråden åker till forumet för Transmission.
Gustav Sundberg
jos4561
För mycket laddtryck
Posts: 148
Joined: Wed Aug 25, 2004 12:54 pm
Location: ljusdal

så här gjorde jag

Post by jos4561 »

mobilbild men
Image

funkade kanon, 2 gängstänger 4muttrar, 4brickor och lite 5mm platthjärn
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
User avatar
Awdr
För mycket laddtryck
Posts: 223
Joined: Wed May 13, 2009 10:55 am
Location: Stockholm

Post by Awdr »

Då är frågan när man stoppar i diffhuset.

*Ska man stoppa ner diffhuset och sedan släppa spännverktygen och sedan dra överfallen med rätt moment, eller

*Stoppa ner diffhuset och dra överfallen med rätt moment medans spännverktygen fortfarande spänner isär.
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Posts: 186
Joined: Fri Oct 24, 2008 6:16 pm

Post by Nisse Hult »

Inget svar på 5 dar... Jag tror på första alternativet.

jos4561, kan jag låna din bild till mina verktygstips på http://www.v8volvo.se/mekartips/?
jos4561
För mycket laddtryck
Posts: 148
Joined: Wed Aug 25, 2004 12:54 pm
Location: ljusdal

Post by jos4561 »

jo då det kan du göra synd att jag inte har nån bättre bild
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Posts: 186
Joined: Fri Oct 24, 2008 6:16 pm

Post by Nisse Hult »

tnx.
Gör inget, jag har friserat den något. Det är principen som räknas.
Jag har lagt ut den nu.
j björk
Forumsberoende
Posts: 6113
Joined: Tue Aug 16, 2005 1:51 pm
Location: Linköping

Post by j björk »

Det är ju chimsen som ska avgöra förspänningen, inte hur mycket du spänt isär diffhuset.
Så jag skulle säga: spänn isär, stoppa i diff och chims, dra dit överfallen med fingrarna, släpp verktyget.
Kontrollera förspänningen, är det bra-dra åt överfallen.

Men det är bara vad jag kommit fram till genom att tänka logiskt, är inte volvomek.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Posts: 186
Joined: Fri Oct 24, 2008 6:16 pm

Post by Nisse Hult »

Jo, men när lagrena är nya så är det inte så mycket bortslitet material.
Så alternativet är att slå eller pressa ner diffklumpen. Inte så bra.
Bättre då att öppna axeln några hundradelar och låta klumpen gliiiida ner. :hihi:
Med gamla lager är det bara att släppa ner klumpen.

Det är inte bara på Volvo denna metoden används...
User avatar
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Posts: 811
Joined: Tue Dec 04, 2007 8:24 pm
Location: Södra Dalsland

Post by Landa_in_Racing »

Awdr wrote:Då är frågan när man stoppar i diffhuset.

*Ska man stoppa ner diffhuset och sedan släppa spännverktygen och sedan dra överfallen med rätt moment, eller

*Stoppa ner diffhuset och dra överfallen med rätt moment medans spännverktygen fortfarande spänner isär.
Jag skulle kört på det första alternativet helt klart...

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
User avatar
Andreas Lundmark
Lite mer laddtryck
Posts: 48
Joined: Sat Aug 25, 2007 12:42 am
Location: Karlskoga

Post by Andreas Lundmark »

Bör inte det vettigaste vara att släppa spännverktyget, använda så mycket shims att man precis får ner diffen. Sedan spänna isär och öka på 7/100 på shimsen, stoppa ner, släppa spänningen och sedan dra överfallen?
j björk
Forumsberoende
Posts: 6113
Joined: Tue Aug 16, 2005 1:51 pm
Location: Linköping

Post by j björk »

var nog inte bra, tar bort.
Last edited by j björk on Sun May 23, 2010 8:09 am, edited 1 time in total.
Post Reply