1.9TD i Jetta ´81?

En plats för olje-brännare!
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

1.9TD i Jetta ´81?

Inlägg av Amazon221 »

Hade tänkt göra som rubriken, 1.9 turbodiesel i en mycket häftig Jetta MK1 som nu har 75 hästars 1.6 bensinare vilket inte är så häftigt

Det som då ska ner är alltså motor och låda från en Golf MK3 TD

Vad passar mellan? går de använda spakställ och allt från Jettan mot 5 pet lådan?

Passar drivaxlarna även med 5 växlat?

Hur är det med motorfästen? måste dessa göras om eller har vw gjort de lika även på denna punkten som på så många andra?

Vad behöver mer göras för att få den laglig med 1.9tdn?

Även tips på hur man billigt kan få ut lite mer effekt ur 1.9an vore tacksamt :)
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Du måste ha ett bakre motorfäste ifrån en golf/jetta etta med diesel. Sitter under insuget, men går runt motorn så att säga, så att motorfästet även är infästningen för insprutningspumpen. Alltså, man får byta pump/motorfäste. Passar med små ingrepp.

Växellådan har jag inte stenkoll på, men har för mig att det funkar utan problem, om det är med stag till växelspaken. Lådan med vajer till spaken kräver lite mer modifiering för att passa. Vill minnas att växellådsfästet under batteriet behövde lite ombyggnad också. Men som sagt är inte helt hundra på hur det var med växellådan.

Det skall i stort sett vara det som behövs för att hänga dit motorn. Sen blir det väl lite meck med slangar och sådant, men i stort så passar det bra.

Effekt finns det en del att hämta bara genom att skruva lite på pumpen. Sedan är det som vanligt vad det gäller dieseltrimning. Det går till en viss gräns, sedan måste pumpen bytas/byggas om.
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Kjell Niklasson skrev:Du måste ha ett bakre motorfäste ifrån en golf/jetta etta med diesel. Sitter under insuget, men går runt motorn så att säga, så att motorfästet även är infästningen för insprutningspumpen. Alltså, man får byta pump/motorfäste. Passar med små ingrepp.

Växellådan har jag inte stenkoll på, men har för mig att det funkar utan problem, om det är med stag till växelspaken. Lådan med vajer till spaken kräver lite mer modifiering för att passa. Vill minnas att växellådsfästet under batteriet behövde lite ombyggnad också. Men som sagt är inte helt hundra på hur det var med växellådan.

Det skall i stort sett vara det som behövs för att hänga dit motorn. Sen blir det väl lite meck med slangar och sådant, men i stort så passar det bra.

Effekt finns det en del att hämta bara genom att skruva lite på pumpen. Sedan är det som vanligt vad det gäller dieseltrimning. Det går till en viss gräns, sedan måste pumpen bytas/byggas om.
Tackar för utförligt svar. verkar ju rätt fort löst med motor/växellådsfästen :)

Jo som du säger, pumpen klarar ju inte hur mycket som helst, men finns det nog med kapacitet för att ladda säg 1-1.2 bar? hade tänkt köra med nån lämplig intercooler också, kanske min gamla saab 900 ic borde funka?
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Det finns en del olika pumpar att välja på. Tyvärr har jag lite dålig koll på vad som är vad. Har aldrig haft någon själv, utan har bara hjälpt andra.

Men "tuffaste" originalpumpen sitter i nån renault/iveco med 2.8liters motor. Den pumpen passar i stort sett bolt on på 1.9'an och har bra mycket större pumpelement. Det enda man behöver fixa är nytt/ombyggt remhjul, annars spårar remmen dåligt.

Här är lite bilder på dom jag varit med och knåpat lite på. Den första har en 1.9 tdi motor, med pump ifrån nån citroen jumpy har jag för mig. Turbo och grenrör ifrån en golf-ett dieselturbo. Okänd intercooler. Gick riktigt bra.

Bild

Nästa, återigen en 1.9tdi, med mekanisk pump. Kommer inte ihåg riktigt vad pumpen kom ifrån. Saab intecooler liggande ovanför motorn, med luftintag i huven. Original tdi turbo. På den bilden syns även motorfästet lite, precis under spännrullen till kamremmen.

Bild

Och så ett litet "tokmeck", eller bonnmeck kanske, eftersom ägaren till bilen ifråga är bondpojk. Dubbelturbo, tvåstegsladdning. Återigen 1.9tdi. Ombyggd mekpump. Lillturbo tdi original, och storturbo ifrån nån saab 9000 har jag för mig. Tyvärr var det nog lite för mycket bonnmeck, så det blev aldrig riktigt utprovat. Vi körde lite med det, men tror bara att det hann bli några mil.

Bild

Ägaren till dom två sista syns här på forumet ibland, han kanske kan fylla i lite mer av vad som krävs för att montera 1.9 i golf/jetta etta. Det är hursomhelst en ganska enkel konvertering.
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

fränt :) tror de får bli ivecopump sen framöver då :) borde ju gå hitta rätt enkelt, borde ju funka fint med en T28 turbo då, då de är så liten motor

Jo det verkar va rätt enkelt, och jag prata med en i byn som haft en och annan golf etta diesel, han hade visst rätta fästena liggandes :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Intressanta byggen :)
Hur blir karaktären på motorn när man bygger om till mekanisk pump?
Knackar mer, drar mer bränsle?

Det borde ju finnas någon anledning till att tdi:erna alltid hade elstyrd pump.
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

http://www.youtube.com/watch?v=OA7Leped4Bw
så låter dom med ivecopump iaf :)
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

j björk skrev:Intressanta byggen :)
Hur blir karaktären på motorn när man bygger om till mekanisk pump?
Knackar mer, drar mer bränsle?

Det borde ju finnas någon anledning till att tdi:erna alltid hade elstyrd pump.
Jo, det är lite kul byggen. En golf etta väger ju inte allt för mycket, så dom blir ganska så pigga faktiskt.

Det knattrar nog lite mer med mek pump. Men det är inte någon jätte skillnad vad jag kan minnas. Inget man direkt märker av annat än på tomgång. Å andra sidan är det en del annat som väsnas i en etta...

Tycker att det brukar vara mycket turbovissel i dom. Särskilt om man har öppet filter och kör med avgassystem med inte allt för mycket ljuddämpning.

Motorn på sista bilden är lite seriösare än vad den ser ut. Balanserat vevparti, viktade kolvar/stakar, och lite pillrat i kanalerna i toppen. Den motorn kommer så småningom att andvändas igen, men jag tror att dubbelturbogrejerna åker av, och så blir det till att fösöka få till en "ordentlig" turbo istället. En ivecopump ligger och väntar iallafall för montering på den!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Jag har kört en lättad Nissan Micra med småtrimmad sugdiesel från en Golf.
den flyttar på sig hyfsat
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

1.6an va seriöst STENDÖD :D tror de blir diesel fortare än planerat :)
Skriv svar