Sida 1 av 1

checklista innan uppstart!?

Postat: tor jun 03, 2010 9:49 am
av Anden
Har byggt ihop en B230FT med lite allt möjligt godis på nu.
Allt är ihopbyggt från grunden.

Det är första gången jag bygger ihop en sådan motor och undrar om det är någon vänlig själ som kan skriva ihop en liten checklista på vad man ska tänka på innan man starta motorn för första gången.
Gärna en avancerad lista då man vill få med allt!

Re: checklista innan uppstart!?

Postat: tor jun 03, 2010 10:03 am
av carfreak
Anden skrev:Har byggt ihop en B230FT med lite allt möjligt godis på nu.
Allt är ihopbyggt från grunden.

Det är första gången jag bygger ihop en sådan motor och undrar om det är någon vänlig själ som kan skriva ihop en liten checklista på vad man ska tänka på innan man starta motorn för första gången.
Gärna en avancerad lista då man vill få med allt!
Kan ju hjälpa dig lite på traven iafall..

*Kolla vatten nivå
*Oljenivå
*Tag bort kabeln till t-spolen
*Dra runt motorn några varv på starten så du får upp olja till toppen osv.
*Kolla efter bränsleläckage, oljeläckage
*Sätt tillbaka kabeln till t-spole
*Starta maskin
*Kolla efter ev. läckage el. liknande
*Låt motorn bli varm på tomgång
*Kolla tändningen med lampa och ställ in via Megatune eller vad du nu kör med..
*Kolla temp mätare, lambda osv. så allt står rätt till!
*Håll konstant 2500RPM i ca. 10-15min
*Ut och provkör, försök att inte komma under 1000RPM
*Byt olja efter 10-50mil samt oljefilter
*Skär upp filtret och kolla så det inte ligger metall spån el. andra otrevligheter där!

Där har du min starta upp lista :)

Hoppas på ett lyckat resultat!

Postat: tor jun 03, 2010 10:09 am
av Jens Gustavsson
här är nåra tipps jag brukar skicka med mina kamaxlar som du kanse har nytta av?

det som inte tas med är hur man kör in kolvringar och det är en vetenskap i säg men kort förklarat se till att du kan belasta motorn så fort som möjligt lite så att ringarna får lite tryck bak om sig så de går ihop sig med loppen.

lycka till med din första uppstart!

mvh jens



Vid monterig av kam så ska man kontrollera att…

1 Rekomenderat ventilfjäder tryck stämmer på alla ventiler, trycket mäts med en ventilfjäders våg eller i alla fall en badrums våg i en pelarborrmaskin. Berätta vad motorn ska va till och vad som ska varvas, ventilvikt mm vid bestälning av kam så får man hjälp. mycket vanligt att folk fuskar här! Bor sen kollas en gång per år på högvarviga motorer också.
2 kontrolera att kammen går lätt i toppens överfall utan tryckare, ventiler mm och att axialspelet ligger kring 0.1-0.3mm
3 Att inte retaners, ventilstyrningar eller lyftare har för lite spel mot varandra (minst en mm) och det är han som monterar grejorna som ska mäta än om han köpt grejorna av mig.
4 Dubbel kolla att ventilspel ligger på max +- 0.05mm från rekommenderat spel.
5kolla att alla ventil tryckare går väldigt lätt i toppen upp och ned och då man snurrar och att sjusterbrickorna är nya volvo original som gärna gradas av försiktigt med ett fint #600 våtslipsandpapper+ olja ut i kanten sen poleras med autosol.
6 om toppen är isärplockad eller nyrenoverad kontrollera att spelet mellan ventil och styrning är rätt med en mirra 8.00mm ventilstyrnings brotch och att inte styrningen är konad med en midja i mitten av presspasningen. Mät upp slitage och Polera också ventilerna.
7 Va försiktig då kammen monteras i toppen så den inte belastas snett då kan den gå av vid axial lagret eller på mitten (längre pinbultar eller ett speciellt monterigs brygga behövs oftast vid lite värre lyft.

Före start ska man…
1 fylla på med rekommenderad olja direkt över kammens alla nockar. (obs absolut inga tunna moderna syntet oljor)
2 se till att bränsle, tändning kylning mm är i ordning så inkörningen blir bra och utförd utan stopp och start flera gånger. Du behöver hjälp ifrån ett par polare som kollar tändningen, att lamdan är inom 0.8-0.95, olje tryck och vatten temp och att du inte har lekage nån stans.

Första start…
1 starta motorn och sjustera tomgången till 2500rpm och låt den aldrig gå under det varvet första 25 minuter, du kan fara och köra lite försiktigt och varva mot 4500rpm korta stunder med låga laddtryck om du samtidigt ska köra in nya kolvringar.
2 kör max ett par mil eller 50 minuter.

Efter första körningen…
1 efter första starten och inkörning lyft kam kåpan och kontrollera att alla nockar och lyftare ser ut att trivas tillsammans (kolla efter små nötnings repor)
2 kontrollera ventilspel och om nått har ändrats kontakta mig.

Postat: tor jun 03, 2010 10:21 am
av Anden
Härligt med så bra och snabba svar!!

Postat: fre jun 11, 2010 11:53 am
av chellquist
Fyller på med lite mera grejjer att tänka på.

Som mattias sa i nån annan tråd.

Starta upp på några billiga tändstift tills man har koll på bränsle blandningen vi uppstart / tomgång så man inte släcker dyrstiften direkt

Har man strul med ex.v tändning och så man står och drar motorn mycket på starten så kolla oljan så att den inte blivit utspädd med bränsle. Gäller främst E85 som kanske är lite aggresivare mot oljan.
Oljekoll innan första provkörningen mao

Re: checklista innan uppstart!?

Postat: fre jun 11, 2010 12:35 pm
av fugazi
carfreak skrev:*Tag bort kabeln till t-spolen
*Dra runt motorn några varv på starten så du får upp olja till toppen osv.
Kolla så turbon får olja...

Postat: fre jun 11, 2010 2:44 pm
av mattias
chellquist skrev:Som mattias sa i nån annan tråd.

Starta upp på några billiga tändstift tills man har koll på bränsle blandningen vi uppstart / tomgång så man inte släcker dyrstiften direkt
Det jag menade var inte riktigt så. "fin-stiften" behöver inte vara dyrare, men däremot är de oftast kalla och det gör att man lättare släcker dom om man är oförsiktigt med bränslet. Så det är bättre att köra med varmare stift när man startar upp, och de behöver inte vara billigare. ;)

Normalt på en BMW M10/M20/M30 eller Volvo 8V skulle jag kanske siktat på NGK B5ES vid uppstart och bytt till B7ES eller B8ES när man kranar på lite tryck. Modernare motorer har den mindre fattningen på stiften, BCP7ES heter de då, byt bara siffran till det ni vill ha.

Tändstift är lite som med olja, alla har en uppfattning om vilket märke och hur de ska se ut.. men värmetalet brukar hänga med. Personligen tycker jag NGK har fungerat bra, det gäller väl överlag att om tändningen strular så kan det vara av en mängd orsaker och stiften är inte alltid problemet då. Men en enkel elektrod rekommenderar jag, och inga platina eller andra dyra metaller behövs om du inte tänkt köra 10.000 mil på samma uppsättning och tycker det är dyrt att byta stift. Byt varje säsong och kör billigare stift istället.

Postat: fre jun 11, 2010 3:00 pm
av chellquist
Bra förklarat. I mitt fall så sammanfaller finstiften med dyr stift och jag har lyckats släcka 1 uppsättning :(

Bra att infon hamnar i denna tråd hursomhelst så man hittar igen den

Postat: tis jun 15, 2010 8:18 pm
av Holm
Ta ur stiften och köra upp oljetryck före provstart tycker då jag är bra. Det tar en stund att få upp tryck i en torr motor och det är skönt för startmotorn att slippa kompressionen när man gör detta.
Såklart med tändspolar och spridare bortkopplade.

Postat: tis jun 15, 2010 10:11 pm
av mattias
Holm, det är framför allt även bra för lagren att det inte är någon kompression i motorn när oljetrycket saknas.

Postat: tis jun 15, 2010 10:31 pm
av Jens Gustavsson
bäst är att köra upp oljetrycket med en bormaskin med motorn still.

på B20-B230 kan man slipa eller svarva bort tänderna på olje axeln sen svetsa fast en M10 bult som kommer upp ur motorn där man sätter en bormaskin. jag brukar köra med luft maskinen då det går ganska tungt.

Postat: fre jul 09, 2010 6:54 pm
av dsimila
Köra runt mellanaxeln med borrmasksin och 17mm hylsa innan man monterar kamremmen på b21-b230 funkar också bra. :thumbright:
Men som sagt, det går lite tungt.