Sida 1 av 1

Ändra kolvbultsdiameter på stakar?

Postat: ons jun 09, 2010 2:40 pm
av xelerator
Hej!

har stakar gjorda för 22 mm kolvbult, men jag skulle vilja ha 21 mm kolvbult (pga mina kolvar).

Vilket är det bästa/säkraste sättet att göra detta på?
Brotcha?
Byta bussningen helt och hållet? Vilket material rekomenderas för detta då?
Nåt särskilt man bör ha i åtanke?

Någon med erfarenheter som kan dela med sig?

Gör nödvändigtvis inte detta själv, och lämnar gärna iväg det till ett företag/kunnig person, vill bara ha lite mer kött på benen :).
har sökt på forumet, dock utan resultat. Kanske är dålig på att söka :doh:.

tack på förhand.

mvh

Re: Ändra kolvbultsdiameter på stakar?

Postat: ons jun 09, 2010 3:10 pm
av Dennis Öhman
Du kan inte brotsha hålet större om jag fattar dej rätt, du har 22stakar men vill ha 21mm, vore lättare om du hade 21 och ville ha 22..

Postat: ons jun 09, 2010 3:45 pm
av Kadett4wd
Byta bussning?

Postat: ons jun 09, 2010 3:48 pm
av xelerator
yes det stämmer..

Staken är gjord för 22 mm kolvbult.
Kolvarna är gjorde för 21mm kolvbult.

Spontant känns det enklare att gå ner 1 mm på staken än att gå upp 1 mm på kolven.

Jag menar, sitter ju en bussning i staken, den borde väl gå att byta ut, alternativt brotcha eller nåt?
Jämfört med kolven där man måste borra upp hålet, sedan är det inte helt runt heller så det kanske inte är gjort i en handvändning :roll:..

Postat: ons jun 09, 2010 4:00 pm
av Dennis Öhman
Vad är det för maskin vi pratar om? Kan ju faktiskt gå att brotsha upp kolven.. Men passar geometrin med kolvar+stakar i motorn? Tex kolvarna vänder inte för högt lågt?

Postat: ons jun 09, 2010 5:05 pm
av xelerator
bmw maskin.
rak 6:a 24v

org slag 75mm, numer 84mm

borr 84mm, alternativt 86mm (beror på om det finns en lösning på min fråga för rimliga summor :hihi:)

staklängd 135mm

geometrierna verkar inte vara helt dumma (vevstake-slag ratio, kolvhast. etc ).
O kolven vänder inte för högt/lågt... tror jag :hihi:

Postat: ons jun 09, 2010 5:32 pm
av MGP
Bytta foringen i staken,vilken som helst motor firma kan gjöra detta, d e mycet mer jobb och brotcha up kolven, for du moste stikka nya spor tils lås klipsen å d tar mycet mer tid enn bytta busning ;)


Jag har gjort så 100 tals gånger i norge på våran motor verkstad

Postat: ons jun 09, 2010 7:12 pm
av stene
Vad använder ni för matriel när ni gör nya bussning??

Postat: ons jun 09, 2010 7:45 pm
av FMR
JM7 heter det brukar jag använda har jag för mig (koppar/mässning)

Postat: tor jun 10, 2010 8:23 am
av xelerator
tosk skrev:Bytta foringen i staken,vilken som helst motor firma kan gjöra detta, d e mycet mer jobb och brotcha up kolven, for du moste stikka nya spor tils lås klipsen å d tar mycet mer tid enn bytta busning ;)


Jag har gjort så 100 tals gånger i norge på våran motor verkstad

tack, det var vad jag ville höra :thumbright:..

mvh