Summit torsen diff till 1031 axel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Summit torsen diff till 1031 axel

Inlägg av Grusbusen »

Hej,

Funderar på denna http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/ diff från Summit. Av torsen typ. Någon med erfarenheter från den?

Att det står Recommended for 3.73 ratio ring gear and numerically higher.
Borde innebära att 3.54 också är ok?

Kör nu torsen (okänt märke) i Amazonen med 1031.
400Hk/500Nm tycker den fungerar riktigt fint på gata och de lilla jag åkt på bana.

/Filip
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Var är igentligen skillnaden mot denna?
http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Enda som står skillnad är att det står för volvo axlar och att utväxlingen inte verkar spela roll.. :roll:
Dänniz 073-8447664
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

bakaxel.se säljer ju torsen oxå, ska själv köra med en sådan iaf.. Men om det blir hos bakaxel det vet jag ej, thx för tipset ang summit.

Vill då inte köra med en locker iaf, men viste inte att dtroit locker gjorde olika :thumbright:
Mvh Roger
Garaget
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Summit torsen diff till 1031 axel

Inlägg av The »

Grusbusen skrev:Hej,

Funderar på denna http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/ diff från Summit. Av torsen typ. Någon med erfarenheter från den?

Att det står Recommended for 3.73 ratio ring gear and numerically higher.
Borde innebära att 3.54 också är ok?

Kör nu torsen (okänt märke) i Amazonen med 1031.
400Hk/500Nm tycker den fungerar riktigt fint på gata och de lilla jag åkt på bana.

/Filip
Ursäkta mig men....

3.54:1 är numeriskt LÄGRE än 3.73:1 (dock en HÖGRE utväxling i verkligheten)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Summit torsen diff till 1031 axel

Inlägg av Grusbusen »

The skrev:
Grusbusen skrev:Hej,

Funderar på denna http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/ diff från Summit. Av torsen typ. Någon med erfarenheter från den?

Att det står Recommended for 3.73 ratio ring gear and numerically higher.
Borde innebära att 3.54 också är ok?

Kör nu torsen (okänt märke) i Amazonen med 1031.
400Hk/500Nm tycker den fungerar riktigt fint på gata och de lilla jag åkt på bana.

/Filip
Ursäkta mig men....

3.54:1 är numeriskt LÄGRE än 3.73:1 (dock en HÖGRE utväxling i verkligheten)

Sant...
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Chattade med supporten på Summit Just. (för övrigt längen sedan man tjatade lajv med någon på nätet sist :roll: )

Enligt deras support är det denna som passar 1031 och förmodligen även 1030.

http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/


Såhär löd live chattet:

Oscar: Hi, my name is Oscar. How may I help you?

Filip Haraldsson: Hello Oscar

Filip Haraldsson: I have a questian abaut this product. http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

Oscar: Ok

Filip Haraldsson: Wath is the differens to this? http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/

Filip Haraldsson: I suppose both types are so called "torsen" differentials.

Oscar: 912A585 is for regular Dana 30 rear axle. 912A588 is for Volvo.

Filip Haraldsson: Ok, thanks for you answer. do you know if the 912A588 sutable for both 3.54:1 and 3.73:1 ratio?

Oscar: Any 3 series gear will work.[/url]
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

så då funkar allt utom 4.10:1 av volvos originala utväxlingar. 3.31:1 funkar då, Najs!
Dänniz 073-8447664
Mr Loudness
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis dec 14, 2004 4:17 am
Ort: Gävle

Inlägg av Mr Loudness »

912A585 är för dana 30 axeln fram och då driver dreven på baksidan av dreven. dvs den är avsedd för fram axel, den har en lättare förpänning en 588 som är avsedd för bakhjulsdrift.

Det gör att 585 är klenare och har för "låg" förpänning mot 588 som har hard preload.
Jonas Gävle
Skriv svar