Hej
Har bakvagns funderingar på kommande projektet.
Kommer köra liknande setup som Amazonen.
B234 turbo.
ZF låda.
1031 med Torsen.
Bilen kommer gå gata, bana och lite strip.
Är alltså en vettig kompromiss jag är ute efter.
Ingen dräpare utan robust bil med mycke köra lite mecka.
På Amazonen kör jag fyrlänk och panhardstag.
Funderar på om man på 242an kan behålla org. nedre bärarmar, förstärka utsatta punkter. Nya justerbara momentstag. Flytta upp fästerna till momentstagen på axeln och i chassit för att få en längre hävarm med mindre belastning på infästningar osv.
Kom gärna med åsikter och förslag!
242 -75 Bakvagn för 400-500hk?
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
242 -75 Bakvagn för 400-500hk?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Bjuder på en bild på den då intet ont anade nyinköpta -75an. I hopp om komentarer



Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån sep 07, 2009 4:50 pm
Ser fin ut! Dom är coola 242orna! Lycka till med projektet, du får skapa en projekt tråd så man kan hänga med i utvecklingenGrusbusen skrev:Bjuder på en bild på den då intet ont anade nyinköpta -75an. I hopp om komentarer![]()

Kör:
Opel Corsa 1.4l -98 "Lågmilsfyndet"
Köpes:
Ford Escort Mk1! PM eller Ring 070-2164128
MvH Fredrik
Opel Corsa 1.4l -98 "Lågmilsfyndet"
Köpes:
Ford Escort Mk1! PM eller Ring 070-2164128
MvH Fredrik
Andra övre stag är väl det första att satsa på.
Bussningar och hylsan runt bussningarna håller inte.
Sedan ett par hårda bussningar i bakre nedre, alltså de som sitter i axeln.
Sedan håller upphängningen för mer stryk än axeln.
Bussningar och hylsan runt bussningarna håller inte.
Sedan ett par hårda bussningar i bakre nedre, alltså de som sitter i axeln.
Sedan håller upphängningen för mer stryk än axeln.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Tackar för tipsen!
Nya övre stag låter vettigt. Tänkte även passa på att göra de justerbara med vantskruv. Tror ni man behöver höja infästningarna på axeln och i chassit för att få mindre krafter eller kan man köra org. höjd tor ni?
Visst är de gamla rackarna rätt coola
Ska lägga upp en tråd när vi sätter igång till hösten.
Nya övre stag låter vettigt. Tänkte även passa på att göra de justerbara med vantskruv. Tror ni man behöver höja infästningarna på axeln och i chassit för att få mindre krafter eller kan man köra org. höjd tor ni?
Visst är de gamla rackarna rätt coola

Ska lägga upp en tråd när vi sätter igång till hösten.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Du kan nog köra org. höjd ur hållbarhetssynpunkt, men det kan ju vara intressant att kunna ändra för andra chassireaktioner kanske.
Undre inföstningen i karossen kanske inte är så dumt att förstärka lite också.
Undre inföstningen i karossen kanske inte är så dumt att förstärka lite också.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836