Sida 1 av 1
Hva fan skjer her? ajden grenrör + kkk27 (video)
Postat: mån jun 28, 2010 10:26 pm
av Kristoffer Helle
en kompis motor! Den borjar vibrera lite ved 2000rpm. vid 3000rpm så dansar den! vid 3500 så borjar det bli borta!
Vad er detta för et fenomen?
http://www.youtube.com/watch?v=VC6TAW6ah3g
Postat: tis jun 29, 2010 6:46 am
av mattsvart
Stumma motorfästen?
Postat: tis jun 29, 2010 7:46 am
av Jonathan_
Det ser rätt konstigt ut på filmen.
Orsakerna kan ju vara flera, har ni försökt att felsöka vad det kan bero på?
Rent spontant:
1. Är slutet på downpipen fastsatt i karossen tidigt eller hänger en stor del av avgassystemet i turbon?
2. Någon spricka i grenröret/kollektor?
Förmodligen blir det sådana svängningar i grenröret/turbo just vid de varvtalen att det vibrerar mycket då, men sådär måste bero på något annat.
Postat: tis jun 29, 2010 8:09 am
av The
Staga turbon mot motorn

Postat: tis jun 29, 2010 8:55 am
av MadMange
OJ! Det var inte dåligt det rörde på sig =)
Postat: tis jun 29, 2010 5:36 pm
av Ajden
Nu blev det tydligare vad du menade i mailen, men jag blir ändå mer fundersam hur det går till.
en teori är att du har lyckats hittat egenfrekvensen för grenröret/turbon och lyckas man hitta den kan man få det mesta att börja hoppa omkring. en grej du skulle kunna testa är att sätta dit en tyngd på turbon bara för att se om vibrationerna försvinner, gör dom det är det egenfrekvensen som spökar.
är ett väldigt intressant och konstigt fenomen som jag aldrig har hört talas om tidigare.
Postat: tis jun 29, 2010 10:04 pm
av knotan
ser verkligen sjukt märkligt ut...
risken att grenröret lär spricka är överhängande med det där betendet... lär nog testa som ajden säger att ändra vikten på turbon...
jag skulle nog satt mej ner å funderat över stagning mellan fläns/fläns alt mellan fläns/block för å ha en chans att överleva...
dock ska väll tilläggas att om man stagar "på fel sätt" så kan bettendet förvärras å öka risken för sprucket grenrör, inte helt lätt å säga vart man ska staga utan att se sakerna "live"
Postat: ons jun 30, 2010 2:17 pm
av Johan Lindberg
säkert självsvängningar, motorvibrationerna vid det varvtalet vibrerar så exakt så att varje impuls eller vad man skall säga slår vid exakt rätt tillfälle när grenröret flexar så det blir värre å värre, tänk dig när du gungar så när du är på väg precis att vända hjälper du till. sen när du ökar varvtalet ytterligare så kommer det i otakt å då sluter det.
Postat: ons jun 30, 2010 7:22 pm
av Christian Lundheim
Hei,
Det er jeg som har dette problemet i førsteposten. Har prøvd å koble fra eksosanlegget ut fra turboen i dag og prøvde igjen, men ingen forskjell.
Skal prøve å endre vekten og se om det skjer noe anderledes.
Har montert et lite stag mellom en skrue på turboen og toppen. Det ble bedre for vibrasjonene klarte ikke å bli så store som de var lenger. Men kjenner fortsatt at vibrasjonen er der og den er fortsatt ganske kraftig?
Noen tips til hvordan jeg skal stage rett?