Har en Volvo D5 awd som jag fått ett konstigt problem med. Motorn går i nödläge då jag belastar den uppåt 3500-4500 varv.Har turligt nog en kompis som jobbar på Volvo,så vi kollade felkoder och nollade dom men felet består! Det som händer är att helt plötsligt så suger det ihop slangarna som går till och från laddluftkylaren så dom blir helt platta Varför??? Annars så går den normalt.
Vi har öppnat och kännt på axeln som varken är glapp någon väg eller visar på nåt oljeläckage ut från den.
En långsökt? teori vi har är att turboaxeln är av trots allt och "släpper"
då den belastas. Bilen är utrustad med KCR-box om det kan ha någon som helst betydelse??
Nån som har några teorier??
Konstigt turboproblem D5:a... Problemet löst!!
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
- Ort: Kalix
Konstigt turboproblem D5:a... Problemet löst!!
Senast redigerad av Tomas Johansson den sön jul 11, 2010 7:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
- Ort: Kalix
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Nr 1 vad säger felkoderna?? trasiga turbo det brukar kännas lossa slangen och känn på turbinaxeln.
Nr2 kolla luftfilter ! luftburk efter smuts,
Nr3 känn på slangar så dom inte är upp mjukade av olja
Nr2 kolla luftfilter ! luftburk efter smuts,
Nr3 känn på slangar så dom inte är upp mjukade av olja
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
- Ort: Kalix
Luftfiltret är bytt,turbinaxeln finns det inget/väldigt lite glapp och ingen olja finns invändigt i slangarna eller i turbon.
Felkoderna säger felaktigt lufttryck i luftmassemätaren,vilket är naturligt när slangarna sugs platta...
En fråga till...
Varför skulle slangarna dra i hop sig och bli platta?
Dom sitter ju på "fel" sida av turbon,det ska ju vara övertryck
hela vägen,eller tänker jag fel???
Att slangarna blir platta borde betyda att turbon inte snurrar och motorn därigenom suger bort all luft.Men felet kommer inte förrän vid 3500 varv och mer.
Felkoderna säger felaktigt lufttryck i luftmassemätaren,vilket är naturligt när slangarna sugs platta...
En fråga till...
Varför skulle slangarna dra i hop sig och bli platta?
Dom sitter ju på "fel" sida av turbon,det ska ju vara övertryck
hela vägen,eller tänker jag fel???
Att slangarna blir platta borde betyda att turbon inte snurrar och motorn därigenom suger bort all luft.Men felet kommer inte förrän vid 3500 varv och mer.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
- Ort: Kalix
Nu har vi hittat felet!!!
Det visade sig att den långa slangen in mot laddluftkylaren hade separerat invändigt och "slog lock" utan att det syntes utåt!
Men efter att ha dragit upp mot 4500 varv och den förmodligen separerat ännu mer,
så såg slangen ut som en ballong!
När vi lossade ena änden var trycket kvar tills man petade invändigt med fingret då det släppte!
Ett bra fel då jag var inställd på ett turbobyte
Det visade sig att den långa slangen in mot laddluftkylaren hade separerat invändigt och "slog lock" utan att det syntes utåt!
Men efter att ha dragit upp mot 4500 varv och den förmodligen separerat ännu mer,
så såg slangen ut som en ballong!
När vi lossade ena änden var trycket kvar tills man petade invändigt med fingret då det släppte!
Ett bra fel då jag var inställd på ett turbobyte