Sida 1 av 2
Vilken olja till torsendiff från bakaxeldelar?
Postat: mån jul 19, 2010 8:24 pm
av 940 Guldboxen
Hejhopp!
Precis monterat min torsendiff i min 1031 axel.
Vilken olja bör man köra? Samma som till den öppna diffen som satt där innan?
Är ju inga lameller i den så det bör väl inte vara så stor skillnad, eller?
Mvh.
Postat: tis jul 20, 2010 11:17 am
av jonas landin
varför inte fråga han som sålt den??
Postat: tis jul 20, 2010 12:18 pm
av Sleeper_86
Jonas har semester å är rätt svår (om inte omöjlig) att få tag på just nu. svarar på mail, men tar ett par dagar.
När jag körde torsen i min gamla 850 så körde jag med Castrol TAF-X, på inrådan av Autotech.
Har för min Quaife sa syntetolja utan tillsats för LSD.
Postat: tis jul 20, 2010 3:01 pm
av j björk
Audi quattro lådorna är det ingen speciell olja till iaf.
Postat: tis jul 20, 2010 8:26 pm
av 940 Guldboxen
Okej.. det var lite tips på oljor i alla fall!
Nej precis, Jonas är inte direkt kontaktbar dessa tider, och detta är lite panik eftersom bakaxeln står tom på olja och jag ska besikta på fredag!
Haha, ös på med mer. Lär ju vara fler som kört torsen på någon gammal volvo?

Postat: tis jul 20, 2010 8:29 pm
av Gustav
Vad man har för olja i en växellåda till en framhjulsdriven bil med tvärställd motor behöver inte alls vara samma som till en bakaxel med hypoid-utväxling!
Gå in på nån affär och kolla i listorna vad som rekomenderas till din bakaxel, oftast finns det två alternativ..
Ett billigare, mineral.
Och ett dyrare, syntet...
Välj vad du känner är lämpligast.
Postat: tis jul 20, 2010 9:20 pm
av Sleeper_86
Kollar man autodata säger dom SAE:90W i bakaxeln.
Audi Quattro säger samma som min FWD SAE:75W/90 syntetisk
Men kollar man på uppbyggnaden på diffen så finns de ju bara kugghjul i den.
Så håller med Gustav i han resonemang.
Postat: ons jul 21, 2010 12:09 am
av youask
LS tillsats ska väl bara användas i lådor/diffar där det är lameller inblandade? En torsendiff använder ju inte några lameller.
Postat: ons jul 21, 2010 8:29 am
av j björk
Gustav skrev:Vad man har för olja i en växellåda till en framhjulsdriven bil med tvärställd motor behöver inte alls vara samma som till en bakaxel med hypoid-utväxling!
Jag pratar naturligtvis om längsmonterade maskiner med torsendiff i lådan. (mellandiffen)
Jag menar inte att man ska köra med samma olja, men att det inte skiljer på oljan i de lådorna mot vanliga framhjulsdrivna bara för att det sitter torsen i dem.
Naturligtvis ska man ha en hypoidolja i bakaxeln.
Postat: ons jul 21, 2010 12:05 pm
av 940 Guldboxen
Hmm.. får se om någon vet då. Tänkte köpa olja idag.
Tvekar på att typ mekonomen vet vad man ska köra för olja

Postat: ons jul 21, 2010 2:49 pm
av 940 Guldboxen
Är inne på Redline Shockproof ! Verkar funka till det mesta, dock extra LS tillsats om man kör med lamelldiff stod det.
Något att satsa på!?
Postat: ons jul 21, 2010 9:15 pm
av knotan
den redlinoljan lär nästan garantretat funka bra...
borde dock inte spela så jättestor roll vilken olja man tar, nån med bra visk går väll åt dock, å redlinen ska ha bra visk när den är varm (har använt den til vxldor å där har den funkat bra )
dock inte testat hälla nån dyr olja i bakaxel då det inte känns lika viktigt som en växelåda...
jag hade valt en vanlig billig bakaxelolja, typ 80-90 lr nått sånt
Postat: ons jul 21, 2010 11:17 pm
av 940 Guldboxen
knotan skrev:den redlinoljan lär nästan garantretat funka bra...
borde dock inte spela så jättestor roll vilken olja man tar, nån med bra visk går väll åt dock, å redlinen ska ha bra visk när den är varm (har använt den til vxldor å där har den funkat bra )
dock inte testat hälla nån dyr olja i bakaxel då det inte känns lika viktigt som en växelåda...
jag hade valt en vanlig billig bakaxelolja, typ 80-90 lr nått sånt
Jo, visst är det mindre kinkigt med bakaxeln. Men jag tycker det är dumt att snåla på oljor.
Redlines 80-90W kostade samma slant som Shockproof, sen finns det kanske för o nackdelar!
Men Castrol tar säkert nästan detsamma är jag rätt säker på.
Fick ett svar från Stefan Behrendtz från TPC att Redline Shockproof skulle funka fint.
Tror det blir sån olja imorgon, den är ju för bakaxlar, spoldiffar och så vidare står det på den.
Men det är sant som du säger, i slutändan märker man säkert ingen skillnad direkt på en "vanlig" 80-90w och den här.
Postat: tor jul 22, 2010 1:04 am
av The
940 Guldboxen skrev: Men jag tycker det är dumt att snåla på oljor.
Word

Postat: tor jul 22, 2010 5:49 am
av Sleeper_86
Skiljde 5(!) kr litern på kastrull och redline när jag bytte på brukisen härom veckan
