Sida 1 av 1

240 2.5l

Postat: ons jul 28, 2010 10:38 am
av Robert_928
Har en liten fundering har en volvo 2.5l marin motor med kg´s typ 1 extraktor och en iordning gjort 530 topp liggandes samt en värre kam, funderingen är då om de skulle gå bra att köra med en holley 2-port 350cfm istället för dubbla webrar?

Postat: ons jul 28, 2010 10:51 am
av KackNalle
finns ingen mening med att byta bort sepparata spjäll mot atttillverka ett superkrångligt insug själv som kommer fungera sämmre. Finns ju färdiga insug till volvo motorerna för småpengar.

Postat: ons jul 28, 2010 11:13 am
av Robert_928
det är inte alls svårt att sätta dit en holley då de sitter en 32/26 där, man gör bara en adapterplatta emellan insug och förgasare och de blir inte ens i närheten av priset på dubbla weber

Postat: ons jul 28, 2010 4:42 pm
av KackNalle
ne det är sant men det blir ca knappt hälften så bra som webrarna. Varför kosta på halva motorn och sen "snika" med en holley?! Men det är klart att det går och funkar säkert nogorlunda.

Postat: ons jul 28, 2010 5:26 pm
av JonathanBerglund
Finns visserligen inte så mycket insug till det, men mikuni (Motorcykel) förgasare kanske är ett alternativ? kostar inte mycket pengar och 40mm mikunisar ska flöda lika bra som weber 48:or. (sägs det..)
Jag gav 2000:- inkl. frakt för mina bdsr 40's (av lampa här på forumet)..
Funkar ju tydligen åt rallycross åkarna så :) plus att de är lätta att bestycka och faktist gå bra :)

Ang. insug, på saab 16v så kan man bara kapa av insuget och sätta slangar, kanske funkar på volvo med? är ju samma C-C mått mellan cylindrarna på dem med :)

//jonathan[/i]