Marinvev, fördel och nackdelar?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Murranboy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis okt 09, 2007 10:29 pm
Ort: Stockholm

Marinvev, fördel och nackdelar?

Inlägg av Murranboy »

Har en liten undran mellan fördelar och nackdelar med marinvev i motorer för gatbruk.
Hört av många motortrimmare att ska man överladda så är det "som att kasta pengarna i sjön" med marinvev. Jag blev nästintill avrådd att montera marinvev i min maskin och då har jag redan en marinvev ligger :shock:

Så ni med riktig kunskap, skriv vad ni tycker!
//Johan
Bild
Volvo 745 TIC-90 Ombyggnad pågår...
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

fördelen är mer bottendrag i motorn. Man behöver inte heller varva lika mycket för samma effekt.

Nackdelen är att man inte kan varva lika mycket

Normalt vid strokning, vilket en marinvev innebär, så får man bättre körbarhet och kan tack vare den bättre momentkurvan få bättre prestanda, trots samma toppeffekt om man väljer så.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

om du ändå har veven liggande så why not, lite extra volym är aldrig fel :)


speciellt om du ska åka lite större turbo, volymen borde göra gott på både respons och effekt.
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

nog kan man varva precis lika mycket med en marinvev 8500 är då inga problem
men man kanske borde satsa på bra grejer i kolv och stakväg då man får en ganska hög kolvhastighet men nog går de varva ändå
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

Klart DET GÅR om man vill :-)

kolvhastigheten är som sagt nämnt. Kolvaccellerationen är också att tänka på, så bra vevstaksbultar är inte fel.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Dom är såå tunga VS cnc vevar..
Dänniz 073-8447664
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

hauge skrev:Klart DET GÅR om man vill :-)

kolvhastigheten är som sagt nämnt. Kolvaccellerationen är också att tänka på, så bra vevstaksbultar är inte fel.
jo och kolvbultar
Skriv svar