Sida 1 av 1

Ska jag sätta på GLT spridare på min B230F eller ej?

Postat: tis aug 03, 2010 4:40 pm
av Ex-Rated
Tjenna!

Jag har en gammel 240 B230F med LH 2,2 som jag tänkte få lite mer liv i.
Det som är gjort med den hittills är:

2mm planad topp. (orörd 530 i övrigt)
FS280 kamaxel från folkraceshopen.
KG steg 2 extraktorgrenrör,
Ställbartkamdrev
2,5" avgas med sidepipe
Skelett svänghjul

Sen har jag lite delar liggandes som jag kan sätta på om det nu ökar effekten något eller om det bara gör att bensinförbrukningen ökar.

GLT-Spridare från en 740.
Svanhalsinsug
Öppet luftfilter

Sen undrar jag lite över hur högt jag kan ställa tändningen utan att den spikar.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Björn

Postat: tis aug 03, 2010 5:22 pm
av JonathanBerglund
frågan är ju om det är lh 2.4 på 740 glt'n? Då kanske det inte funkar (vet inte säkert..)
Sen ett öppet filter är väl aldrig dumt (förutom att det inte filtrerar lika bra), svanhals insuget är ju för mekaniskt sprut, och att man skulle tjäna något på det är jag mycket tveksam till. =)
Men släng dit en lambdasond på bilen och se vad du får för värden, går ju att justera CO på lh 2.2 :)

Postat: tis aug 03, 2010 5:48 pm
av Dennis Öhman
ska du dit med insuget måste du svetsa dit spridarhylsor.. Bästa sättet att gå vidare nu är ju faktiskt att porta toppen..

Postat: tis aug 03, 2010 7:58 pm
av JonathanBerglund
Ja porta toppen och i med en vassare kam så lär den gå finfint :)
Ett chip på det sen också kanske? :)

Postat: tis aug 03, 2010 8:37 pm
av NikkO
vassare kam än fs280 i den där motorn? Motivera.

Tycker det är ett bra val av kam.

Postat: tis aug 03, 2010 9:04 pm
av Dennis Öhman
finns knappt chip till lh2,2

Postat: ons aug 04, 2010 12:14 am
av Ex-Rated
Dennis Öhman skrev:ska du dit med insuget måste du svetsa dit spridarhylsor.. Bästa sättet att gå vidare nu är ju faktiskt att porta toppen..
Jo svetsa dit det är inga problem. Bara det ökar effekten så jag inte gör det i onödan.
ok så porta toppen (Eller köpa en 531 och porta den kanske är bättre)
är det bästa jag kan göra i nuläget? Nått tipps på vem som kan porta för en vettig peng. Ska jag dit med större ventilen när jag endå håller på kanske?

Finns det någon chans att det går att sladda på 2an på torrt med bilskrället?

Postat: ons aug 04, 2010 10:11 am
av JonathanBerglund
NikkO skrev:vassare kam än fs280 i den där motorn? Motivera.

Tycker det är ett bra val av kam.
Ja till setupen han har nu är den ju helt klart okej, men tänk istället på det jag skren ett par millimeter till vänster om kamaxelbyte, PORTAD TOPP, vilket betyder att resten av karaktären i motorn ändras (beror ju dock på hur man portar också..).

Vill man hitta effekt så lär ju en vassare kam hjälpa på traven, för det är inte en specielt vass kamaxel, är istortsett en månen 122, en riktigt tråkig kamaxel att köra med.. visst, den drar över nästan hela rigistret, men tråkig är den. Visserligen kanske set är bättre med en snällare kam nu då om den ska gå på gata.. Stegar man däremot upp sig till en månen 7 (fs296) så har man en kam med brett register och som varvar rätt duktigt..

Postat: ons aug 04, 2010 10:58 pm
av Ex-Rated
Ok så porta och en annan kam så kommer jag långt.
Hur e det med org spridare och soppasystem, hur länge hänger det med?

Någon som vet om jag tjänar effekt på att sätta i glt-spridarna och svanhalsinsuget?

Postat: tor aug 05, 2010 9:09 am
av JonathanBerglund
Helt spontant så känns det som att du får bättre bottenork i motorn med svanhalsinsug, iom. att det är längre.. men det känns inte som att det är jätte bra flöde i det, eller? jag menar, det är väldigt konstig form på det..

Googla nummret på spridarna så kan du se hur mycket flöde det är i dem, kan ju vara en början :) annars kan man ju som sagt ställa om CO'n, bör ju göra lite iaf :)

//jonathan

Postat: tor aug 05, 2010 10:36 am
av Dennis Öhman
med lh 2,2 kommer du ingenstanns. Sorry..
Webrar med filterking kan vara ett sätt pga du har redan soppapump..

Postat: tis aug 10, 2010 9:53 pm
av Ex-Rated
ok. tackar alla för svar.
Jag har nu fått min kamaxelinställd ordentligt och den går nu lite bättre på låga varv. (den stod ca 6mm fel =P)
Så nästa steg för mig är att porta toppen och eller turbokonvertera.
Någon som vet om jag kan turbokonvertera den med den toppen jag har på nu (planad 2mm) eller om topplockspackningen kommer att gå direkt pga för högt komp?

Mvh Björn