B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Graben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 08, 2011 7:01 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Graben »

Hallå.
Finns det intresse att köra tävlingen igen fast med B18 topp?
Vore intressant att se vad rävarna kunde få ur en B18 med original 40/35 ventiler och tidsenliga dubbla SU.
Som alla vet så är intresset för klassiskt rally mycket stort,så det borde vara bra reklam som genererar jobb också!

/R
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

B18 är klassade med 42-35 men vad jag sett så funkar 40-35 bättre. Jag är på men finns det någon som har en bottendel i en bromsbänk?

Erland.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Jarmo Y »

Jag har här en B18 topp färdigt som ska gå till HistoricAmazon B18 med dubbla SU. Original plåthylsor sitter kvar i insugkanal, alltså är inte större än original. Innerradie, säte, ventil och förbränn.rum har ändras, flödar 171cfm/13mm det skulle räcka bra. Ventil är 42mm, hade flödats lika mycke med 40mm.
Graben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 08, 2011 7:01 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Graben »

Jag var ganska säker på att det var 40/35 ventiler som B18 är klassad med?
Var hittar man reglementet vad som exakt gäller för motorn?
Lite skiljer ju beroende på bilen sen när det man kommer till grenröret,men om det ska testas i bänk så
är det bara att alla använder samma grenrör!
Ett tidsenligt dubbelblås gjutet rör kunde väl vara lämpligt ihop med 2" främrer rör?

/R
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av nkro »

Klassat?!

Vilken klass undrar du över. Sverige hade ett eget reglemente, Finland vet jag inte.

Sen är det olika ålders indelningar.

Vi kör efter fia.

Grp 1 - standard bilar.

Grp 2 - fri trimning på toppen, ventilfjädrar, ventiler. Inga rullyftare. Tillägg material ej tillåtet. Fri trimning betyder inte fri trimning med dagens grejer. Bevis på att ett insug användes ska styrkas med bild och startlista från en internationell tävling. Ska man vara petig ska även kamaxel slipningen vara av profiler som användes då.

Grp 4 - se ovan. Grp 2 och Grp 4 är mer om hur många bilar en modell tillverkades av. Minimivikter, klassning av tex specialtoppar.

Reglementet för motorn är mer mot Grp 1. Övrigt reglemente styrs gemmensamt mot perioden.

Niklas
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Här är ett dokument med Volvos trimningsdelar och det är de storlekarna som är klassade:
http://volvo1800pictures.com/document/V ... %20_sm.pdf
Jag har ett gjutet grenrör med downpipe på min ena 142:a. det ska bytas mot extraktor så det kan jag ta med om det blir nåt av.
Det andra godkända röret ser ut som R-sports med de inre rören innanför de yttre.
Erland.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av nkro »

Trimmar man till historisk racing,rally är det appendix J för perioden som styr.
Som är ett flertal klasser.

Först måste du veta vilket år bilen är klassad. Sen vilken klass den ska användas.

Det tex volvo har sålt är inte bara det som var klassat.

Är det app J för 1976 i Grp 2 var ventilerna, sätena, ventilfjädrarna fria.

Tittar man senare på insug, förgasare, grenrör måste insuget använts under perioden.
Tex ett insug som var klassat 76 får inte användas på en bil som ska köra under klassen för 71.
Pga att ingen använt det insuget på en internationell tävling under perioden.

Det är upp till föraren att bevisa att matrialet användes under perioden.

Niklas
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Det är lite friare på nyare bilar men under ett visst år är det ganska hårt. Inga Weber eller fria grenrör på
dom bilarna. Original gjutet eller detta på B18:http://www.timosmotor.com/produkter/det ... -volvo-b18
Eller om man har original R-sport. Jag hade ett sånt luftfilter till dubbla Solex och 4 röda trattar. Det är mycket jag önskar att jag hade kvar idag.

Erland.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av wuffee »

Till amazon är de 42/35 som gäller.. I senaste tävlingen va de tre st amazoner som blev diskade pga felaktiga ventilstorlekar.. Så de är då inte fritt...
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av nkro »

Det är säkert rätt det Erland skriver.

Men hade amazonerna kört i klassen upp till 81 är det möjligt att det var godkänt.

Niklas
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Nyare Amazon med B20 är mycket friare. Vet inte vilket år som gränsen går men dom får ha 46-38,5 och dubbla förgasare av den typ som satt där. Dubbla Weber 50 är ok eftersom de ser likadana ut som de 48:or som användes på den tiden.

Erland.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
pukko
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:35 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av pukko »

Försöker mig på en sammanfattning om amazontrim.

I historisk racing/rally beror det på vad tillverkaren holologerat för delar och på vad Fia's regler för perioden säger. Grupp 1=standard, Grupp 2=modifierad bil med homologerade specialdelar.

Klass F (62-65), homologeringshandling 1408. 42-35 ventiler och R-sport extraktor rör (det som Timo's motor säljer), fri kam, fria ventilfjädrar (enkla). Förgasaren "fri" om den passar på insuget. Alltså endast SU, men 2" SU är OK.

Klass G1 (66-69) Lite osäker här, det finns två homologeringshandlingar (5012 & 5290) men jag har bara 5290. I 5290 är inget homologerat, det är en standard amazon med B20 för grupp 1. Annars fri kam, fria ventilfjädrar, men förgasare ska passa på insuget.

Klass G2 (70-71) Homologeringshandling 5313, skivor bak homologerat (P1800 bakaxel) annars inget intressant. MEN i denna klassen säger Fia's regler att det är fria ventiler, fria ventilfjädrar (dubbla OK), fritt extraktorrör, fria förgasare.

Precis som Niklas skriver så får man inte lägga till material och delarna/trimningen ska ha funnits under "perioden" eller vara möjliga att göra då.

/Dan
Senast redigerad av pukko den mån jan 10, 2011 7:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Graben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 08, 2011 7:01 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Graben »

När det gäller PV med B18 så måste man åka gjutet med enkelutblås,Amazonerna får åka gjutet med dubbla blås.
Det är alltså ett rejält handikapp att åka PVn!
Timoröret är inte godkänt längre till någon av dom bilarna.
Är ganska så säker på att till PVn upp till -66 så är det 40/35 som gäller också!
Till Amazonerna vet jag inte säkert.
Dubbla fjädrar är inte heller tillåtet.

/R
pukko
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:35 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av pukko »

Till amazon (62-65) får du ha det klassade extraktorröret.
Skriv svar