B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)
Postat: sön aug 08, 2010 6:41 pm
Jag tänkte här kolla om det finns något intresse för en flödes- och bromstävling med Volvo B20.
Ide'n är att varje deltagare bygger en topp efter vissa regler. Topparna mäts i flödesbänk, och jämförs vad gäller medel- och maxflöde, inom vissa ventillyft. Sen körs varje topp i bromsbänk, på samma motor. Här gäller medel- och maxeffekt inom ett visst varvtalsområde.
Jag tror det blir väldigt intressant att se förhållandet mellan flöde och effekt mellan olika toppar.
Tanken är att hålla det så "basic" som möjligt. Inga krångliga regler, inga värstinprylar i motorn etc. Bottedelen blir på 2126 cc, alltså 92 mm borr. Vad gäller toppen så kommer reglerna att se ut ungefär så här:
Valfri standard stomme, B18 eller B20.
Ventilstorlek fritt.
Minimum 8 mm ventilskaft.
Minimum volym i förbränningsrum ? cc. (troligtvis ca 43-44 cc)
Ventilfjädrar fritt, kanske blir det begränsning eller rekommendation på tryck.
Ej tillåtet att tillföra material i kanaler eller förbränningsrum.
Standard B20 E grenrörspackning används vid bromsningen.
Flödning och bromsning blir hos Görans Motorteknik i Hovmantorp (södra Småland). Någon gång i höst/vinter (november?).
http://www.goransgarage.com/
Det kommer naturligtvis att kosta en slant för varje deltagare. Hur mycket har vi inte bestämt än, men troligtvis 1000-1500 kr per deltagare/topp. Det kostar ju en del för oss. Både för min del med motorbygget , och framför allt för Görans del vad gäller tid, utrustning, bränsleåtgång mm. Men man får ju toppen flödad och bromsad, med papper på det.
Detta är bara en första intressekoll, inget är spikat än. Blir det av, så kommer utförligare info om regler, motorspec. osv.
Någon som vill vara med? Som verkligen är SERIÖST intresserad! Har ni långt att åka så går det ju alltid att skicka toppen. Men det är ju alltid roligare om toppbyggaren finns på plats.
Kom gärna med synpunkter på regler, motor, datum, startavgift etc, inget är som sagt bestämt ännu.
Göran läser här, och jag har tjatat på honom att registrera sig här. Så kan han svara på frågor om flödningen och bromsningen.
Jag vet att Erland är intresserad....Och Göran och jag kommer ju att ställa upp såklart. Jens G??
Stefan Lindqvist
________________________________
Anmälda:
Erland Cox
Christer J (jacobson_se)
Frasse (Snakefield m-sport)
Göran K, GMT
Stefan L (Lindqvist Racing)
Patrik S (Pacman)
Peter Schmidt
Jarmo Y
Niklas L (knotan)
Ide'n är att varje deltagare bygger en topp efter vissa regler. Topparna mäts i flödesbänk, och jämförs vad gäller medel- och maxflöde, inom vissa ventillyft. Sen körs varje topp i bromsbänk, på samma motor. Här gäller medel- och maxeffekt inom ett visst varvtalsområde.
Jag tror det blir väldigt intressant att se förhållandet mellan flöde och effekt mellan olika toppar.
Tanken är att hålla det så "basic" som möjligt. Inga krångliga regler, inga värstinprylar i motorn etc. Bottedelen blir på 2126 cc, alltså 92 mm borr. Vad gäller toppen så kommer reglerna att se ut ungefär så här:
Valfri standard stomme, B18 eller B20.
Ventilstorlek fritt.
Minimum 8 mm ventilskaft.
Minimum volym i förbränningsrum ? cc. (troligtvis ca 43-44 cc)
Ventilfjädrar fritt, kanske blir det begränsning eller rekommendation på tryck.
Ej tillåtet att tillföra material i kanaler eller förbränningsrum.
Standard B20 E grenrörspackning används vid bromsningen.
Flödning och bromsning blir hos Görans Motorteknik i Hovmantorp (södra Småland). Någon gång i höst/vinter (november?).
http://www.goransgarage.com/
Det kommer naturligtvis att kosta en slant för varje deltagare. Hur mycket har vi inte bestämt än, men troligtvis 1000-1500 kr per deltagare/topp. Det kostar ju en del för oss. Både för min del med motorbygget , och framför allt för Görans del vad gäller tid, utrustning, bränsleåtgång mm. Men man får ju toppen flödad och bromsad, med papper på det.
Detta är bara en första intressekoll, inget är spikat än. Blir det av, så kommer utförligare info om regler, motorspec. osv.
Någon som vill vara med? Som verkligen är SERIÖST intresserad! Har ni långt att åka så går det ju alltid att skicka toppen. Men det är ju alltid roligare om toppbyggaren finns på plats.
Kom gärna med synpunkter på regler, motor, datum, startavgift etc, inget är som sagt bestämt ännu.
Göran läser här, och jag har tjatat på honom att registrera sig här. Så kan han svara på frågor om flödningen och bromsningen.
Jag vet att Erland är intresserad....Och Göran och jag kommer ju att ställa upp såklart. Jens G??
Stefan Lindqvist
________________________________
Anmälda:
Erland Cox
Christer J (jacobson_se)
Frasse (Snakefield m-sport)
Göran K, GMT
Stefan L (Lindqvist Racing)
Patrik S (Pacman)
Peter Schmidt
Jarmo Y
Niklas L (knotan)