benzin økonomisk B20

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
lani
Lite mer laddtryck

benzin økonomisk B20

Inlägg av lani »

Hej, jeg kunne godt tænke mig at høre nogle bud på hvordan man bygger den mest benzin økonomiske B20 motor, hvis man nu startede fra bunden af. Jeg har selv nogle idéer, men vil gerne høre jeres bud først. den skal ligge i en HGV amazon :)

mvh. Lasse, dansk dansker fra Danmark
Mvh. Lasse Nielsen, Danmark
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

hög kompression är nr 1
konstant cirkulerande kylsystem med trevägstermostat, så får man jämnare kylvattenstemperatur och kan sätta in en varmare termostat.
En kamaxel med litet/inget overlap, ganska högt lyft och vridmomentstoppen tidigt så att man kan ha lågt arbetsvarvtal
Vattenkylt oljesystem för snabb uppvärmning av oljan

är några tankar som dyker upp
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: det laveste ja har kjørt er 0,69 pr mil... det resulterte i brent kolv, pga dåli tennsystem; motoroppsett ca 105hk....

nyservad toplokk/ vinkelplanad/ ported 37ans avgassventil, med nye styringer...
komp ca 11-1... grenrør, 2,5 avagsrør.. k-kam.. 15volt laddspenning å opgrad tennsystem...
motorn var så tait; den brukte bare 0,45 liter olja på 10000km( serviceintervall er bare 5000 egentli) :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Jag skulle rikta in mig på styrsystemet, kör med knacksensor och lambdareglering så du får ut det mesta av soppan.
Friare andningvägar och fina säten skulle göra susen :)
Stefan P
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Stefan P »

Jag har en besiktnings-motor i min Vw som går jädrigt fint.när jag besiktade den i förra Fredagen så var koldioxiden 0.6..när den satt i en 142´a så drog den 0.72l/mil..har gått 10.000 mil nu sen den blev renoverad med nya lager o kolvringar..har inte rört den på 10 år ,bara hängde i den..har börjat blåröka lite eftersom den stått oanvänd sen -00 så ventil-tätningarna har väl torkat lite kanske,ska renovera toppen framöver..motorn är en helt standard B20a med enkel strombergare osv..

//Stefan
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

0,72 är VÄLDIGT bra med en B20 som jag minns det, om det inte var med OD-låda förståss. OD-lådan gör förresten ca 1 dl/mil på B21:orna (-E motorn i alla fall)

Det finns förresten Stromberg som är ställbara undertill.. min kompis som hade en saab99 -69 hade det på sin. Det skulle göra det lättare att ställa in gasaren som man vill ha den (lagom snålt) . Min volvos Stromberg (71:a) hade fast munstycke
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Su:gasarna som sitter orginal på b20´n kring 1970 är ju även den justerbar undertill.
Farssans b20 med b18 topp brukar ligga på kring 0.75 om man snålställer den lite med en sån Su:are.

Ps. Hauge du har PM!
Stefan P
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Stefan P »

hauge skrev:0,72 är VÄLDIGT bra med en B20 som jag minns det, om det inte var med OD-låda förståss. OD-lådan gör förresten ca 1 dl/mil på B21:orna (-E motorn i alla fall)

Det finns förresten Stromberg som är ställbara undertill.. min kompis som hade en saab99 -69 hade det på sin. Det skulle göra det lättare att ställa in gasaren som man vill ha den (lagom snålt) . Min volvos Stromberg (71:a) hade fast munstycke
jaa..0.72l/mil är jädrigt bra..det satt en vanlig 4-växlad M40 i 142´an..som var en sen -72´a så motorn har 44x35 topp som standard..förgasaren är en strombergare med fast munstycke..
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

bästa sättet i min värld är väl att få den portad lite fint så den blåser bättre, Men en kamaxel som arbetar bra på lägre varv så vridet kommer fort, sen ett sprut och ställa allt mot lambda 1..
Dänniz 073-8447664
lani
Lite mer laddtryck

Inlägg av lani »

toppen på den B20 der ligger i min amazon skulle angiveligt være fra en p1800, er det er fordel eller ulempe ? bilen er importeret fra californien og er karbureret med en weber registerkarburator med rimelig lange indsugnings manifolde. er det er fordel med lange manifolde, eller skal man forsøge at holde dem så korte som muligt ?
Jeg er med på at høj kompression og en kam uden overlap må være at foretrække. hvad med portning ? hvor højt kan man gå i kompression ? kan man gå højere hvis man bruger en størrere køler ?

det ser ud til at SU karburatore er dem folk mener er mest økonomisk, helt sikkert at indsprøjtning vil være bedre, men jeg foretrækker karburatore, hvad med mc karburatore og korte manifolder ?

med hensyn til gearkasse, hvad er så bedst, 5 vekslet eller 4 vekslet med OD ?

mvh. Lasse
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: en amason er en lett fin bil; ca 1100kg org tror jeg; kansje å bytt bakaxelutvækslinf er hjelp her åsså. les org er det ca 4,10... kansje 3,73 eller 3,91 er litt hjelp i; å sen tar en m47lådan å monterer m46 baktil( les 6trinns) finnes her på savarforum...cool tråd: :thumbright: 8)
husk å runde alle kanter i forbrenningsrum til ca 2-3mm å lett porting, å 37ans avgassventil er en bra løsning... som best kan en sikkert presse en b20 til ca 0,6 pr mil...ville gått for innsprutare( pc styrt) å bredbandlamda, å kraftig oppgrad tenning.. :thumbright: :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
lani
Lite mer laddtryck

Inlägg av lani »

Det er en HGV, så den har nok en lavere gearing standard end en sedan.

Med hensyn til letning af de roterende dele, vil det give lidt tror i ?
Misse
För mycket laddtryck

Re: benzin økonomisk B20

Inlägg av Misse »

lani skrev:Hej, jeg kunne godt tænke mig at høre nogle bud på hvordan man bygger den mest benzin økonomiske B20 motor, hvis man nu startede fra bunden af. Jeg har selv nogle idéer, men vil gerne høre jeres bud først. den skal ligge i en HGV amazon :)

mvh. Lasse, dansk dansker fra Danmark
1: halvering av motorvarvet.
2: Högre komp.förhållande (ej högre än strax under 11 kg med A-kam.
3: 5 kg i däcken.
4: En fräsch su eller stromberg, seriöst inställd.
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Skriv svar