Sida 1 av 1

bmw 528 - 98 Kokar!

Postat: lör aug 14, 2010 4:07 pm
av Oskar
Hej

Köpte en Bmw 528 - 98 för ett tag sen.
Och nu då jag var ute och körde, så gick plötsligt tempmätaren upp på Max och bilen börja koka..

Har nån något tips på vad det kan bero på ?
Jag vet att glykolnivån har sjunkit efter då och då och jag har bara fyllit på, kanske inte är så smart då något troligtvis redan där är fel ?

någon som råkat ut för samma ? Blir toppen sned då bilen kokar eller tål dom mkt ?
Om det skulle hända att toppen blir sned och blockpackningen går, vad kostar det att fixa?

mvh.

Postat: lör aug 14, 2010 4:55 pm
av load3d_
termostat, luft i systemet, för lite kylarvätska, igensatt kylare, defekt kylarkärlslock elfläkten defekt elfläktens tempmätare är saker som kan påverka detta, men mest troligt är det väl att termostaten vägrar öppna skruva lös den och lägg den i en kastrull med vatten och värm på spisen samtidigt som du har en tempmätare i kastrullen och kolla om den öppnar och isf i vilken temp.. ska öppna vid ca 87-92grader beroende på bilmodell osv..

Postat: lör aug 14, 2010 8:13 pm
av Daniel-635
vääääldigt vanligt med utslitna vattenpumpar som smygläcker lite vatten vilket ger luftbubblor i systemet.

Utan glykol kokar bilen lättare dessutom.

Postat: lör aug 14, 2010 8:22 pm
av RoGGaH
Väldigt vanligt med trasig toppackning på dem också.
Och kokar dom rejält brukar gängorna i blocket följa med bultarna upp.
Så var det på den jag hade :(
Men som sagt det kan vara mycket annat men det är ett vanligt problem på dem att de går varma.

Postat: lör aug 14, 2010 11:45 pm
av Oskar
okej tack för svaren!

Ska prova termostaten först, Sen kanske man kan provtrycka kylsystemet?
För vatten har jag fått fylla på då och då :thumbdown: Så någonstans måste det ju ta vägen ..
Vet inte säkert hur länge den han koka, men får väll hoppas att inte toppen eller nått annat gick sönder!

Största risken att få toppen sned är väll då man stänger av en kokande motor så kokhett vatten står still?

Postat: tis aug 17, 2010 4:00 pm
av Oskar
Har fixat en ny termostat + termostathus nu som jag tänkte prova sätta dit.
Är det något man borde veta innan man börjar ? Antar att det inte är som att byta termostat på en B20 :wink:
Och När man luftar kylsystemet , öppnar man bara den där plastskruven och låter motorn stå och gå?

Postat: tis aug 17, 2010 11:11 pm
av load3d_
ang luftningen, öppna ventilen fyllvattnet samtidigt som ventilen är öppen palla upp bilen fram inte ett måste men det går fortare. samt full värme och fläkt i bilen sen håller man igång bilen tills det slutar att bubbla ur ventilen så brukar då jag göra.

Mvh Jonatan

Postat: tis aug 17, 2010 11:26 pm
av The
Är det viskofläkt på dessa? På E36 är det vanligt att de börjar gå varm vid kökörning/stillastående på tomgång när fläkten börjar vara slut.

Postat: ons aug 18, 2010 3:23 pm
av stocken
sitter visko fläkt på dessa, hade samma problem på min och det var visko kopplingen som var kass.

Postat: ons aug 18, 2010 4:01 pm
av Oskar
Jag har köpt ny vattenpump, termostat, termostathus, remmar + remhjul.

Så nu ska jag ta och byta allt det ihelgen! Får man hoppas att inte toppen tog skada då den gick varm !

kanske dum fråga

Postat: ons aug 18, 2010 6:31 pm
av Tobbe
Duhar kollat oljan redan?
Mest för att utesluta de dyraste kan de jy vara en bra början att veta att topp m.m är fräscht.