Sida 1 av 24

Manges "BMW" 940! ( __ SÅLD __ )

Postat: mån aug 16, 2010 10:14 pm
av MadMange
http://www.maddrift.se/?p=38" onclick="window.open(this.href);return false;

Volvo 940 2,3 SE (Lättrycksturbo)
Årsmodell: 1997
Antal ägare: 1 (+ undertecknad)
Färg: Amazon Grafitgrå (80) 1965-66
Orginal effekt: 135hk =(
Önskad effekt: 800+hk =)

x BMW m50b25 motor
x 2,8liters vev
x H-Profil stakar
x Dubbla insugskammar, portad topp
x HX50 med 22avgashus med 3,5″ avgassystem (sidepipe)
x Hemmasnickrat extraktor med 50mm wastegate (friblåsande)
x Kina intercooler
x 1680cc spridare
x Dubbla boch 044 pumpar
x Hemmabyggd 40liters fuelcell
x VIPEC motorstyrning
x Bredbandslambda & avgastemp
x BMW ZF låda
x Omsvarvat/lättat svänghjul från m20
x 3 skivig Tilton
x Fullbur
x SBP godkända plastrutor (Härdad polycarbonate)
x Ferodos racingbelägg

x Osv osv =)


Bild
Karossen


Bild
Som Volvo tänkte


Bild
Som Mange ville att Volvo tänkte =) haha

Varför fick jag nu denna dumma iden då? enkelt, mer VRID för satan =)
Även fast volvo motorn presterade jävligt bra så vill man ju alltid ha mer, den gamla trotjänaren har ett jävla flås på toppen men liksom inget skönt vrid på botten, så en BMW 6a kändes som det rätta valet helt enkelt =)

Bild
För att få plats med BMW motorn behövdes ett litet ingrepp på torpedväggen och kardantunneln, ganska enkelt då man mer eller mindre föddes med vinkel-harryn i näven =)

Bild
Som sagt, det vara ganska tajt med original torped..

Bild
Efter lite trixande med svetsen så blev det så här.

Bild
Sen var Jonny H och hjälpte till lite, blev några motorfästen och injustering av motorn.

Bild
Vad plats det blev nu då =)

Bild
Fick korta kardan ca 70mm, Martin och Knotan fick vara med o mäta lite ,det tycker dom är roligt =)

Bild
Växellådsbalk och stödlagerfäste klart..

Bild
Fixa nytt spakställ och en mycket cool växelspak i rostfritt =)

Bild
Det finns gott om plats runt om i alla fall, tur det så HX50in får plats =)


To be continued..........

Postat: mån aug 16, 2010 10:19 pm
av subw000fer
åhå, mer m50byggen! Nice! :D

Postat: mån aug 16, 2010 11:20 pm
av micke999
orkar verkligen en hx50 800+?polaren bottnade sin hx50 med 22hus tror de va 66in vid 660whp dock på en volvo4

Postat: tis aug 17, 2010 2:20 am
av robban
ja en 66mm hx50 orkar 800 på håret.

Postat: tis aug 17, 2010 2:25 am
av micke999
robban skrev:ja en 66mm hx50 orkar 800 på håret.
visste inte att volvomotorer va så pass kassa i jämnförelse med m50

Postat: tis aug 17, 2010 6:45 am
av MadMange
subw000fer skrev:åhå, mer m50byggen! Nice! :D
Ja för fan, fast jag slipper ju rostlaga innan ;) hehe

Postat: tis aug 17, 2010 6:50 am
av Stener
Mycket trevligt projekt. Är motorn färdigbyggd enligt specs ovan eller blir det en senare fråga?

Postat: tis aug 17, 2010 7:12 am
av lord_nordkvist
micke999 skrev:
robban skrev:ja en 66mm hx50 orkar 800 på håret.
visste inte att volvomotorer va så pass kassa i jämnförelse med m50
660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:

kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:

Postat: tis aug 17, 2010 8:11 am
av MadMange
Stener skrev:Mycket trevligt projekt. Är motorn färdigbyggd enligt specs ovan eller blir det en senare fråga?
Nej den är inte klar, ska bygga grenrör och fixa med allt runt omkring först, sen river jag motorn.
lord_nordkvist skrev:660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:
kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:
Ja det blev fan mer plats på grenrörs sidan än volvon tycker jag, nästan så jag tror att volvo byggde motorutrymmet för en bmw 6a :hihi:

Postat: tis aug 17, 2010 10:00 am
av micke999
lord_nordkvist skrev:
micke999 skrev: visste inte att volvomotorer va så pass kassa i jämnförelse med m50
660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:

kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:
nä den är bakhjulsdriven så blir väl 720-730 :thumbright:

Postat: tis aug 17, 2010 11:18 am
av lord_nordkvist
micke999 skrev:
lord_nordkvist skrev: 660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:

kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:
nä den är bakhjulsdriven så blir väl 720-730 :thumbright:
räknade lite hårt på 15% förlust te bakhjule, då blire såpass :wink:
aja, ska inte kludda ner tråden..

verkar lurt, du har nog plats att göra dig ett riktigt ormbo under den där huven :hihi:

Postat: tis aug 17, 2010 1:43 pm
av Stener
Tror man brukar räkna på 11% på dessa bilar ungefär? Om jag inte minns helt fel.

Postat: tis aug 17, 2010 7:57 pm
av knotan
n voolvomotor kommer ju inte i närheten av den effekt och vridmoment en 2.8 liters m50 leverear vid en atmosfär, så självklart räcker den längre på den effektivare motorn.... :thumbright:
i annat fall tror jag det räcker till med lite "mindre" effekt åch ett högre vridmoment istället när turbon pumpar allt den kan :hihi:


men mange , ska du BARA ha en 2.8 :hihi:

Postat: tis aug 17, 2010 8:26 pm
av ogge
lord_nordkvist skrev:
micke999 skrev: nä den är bakhjulsdriven så blir väl 720-730 :thumbright:
räknade lite hårt på 15% förlust te bakhjule, då blire såpass :wink:
aja, ska inte kludda ner tråden..

verkar lurt, du har nog plats att göra dig ett riktigt ormbo under den där huven :hihi:
min räckt eockså till 660whp sen var den slut

Postat: ons aug 18, 2010 7:20 pm
av Lillmicke
Det här konceptet känns bekant :D (www.mtracing.se)

Akta dig för 3-skivig koppling på ZF-låda och originalbakvagn. Gick åt 4st lådor och 6st bakaxlar för mig innan jag gav upp.

Mvh Micke