Sida 1 av 1

vw golf turbodiesel

Postat: tis aug 17, 2010 5:04 pm
av b20an
hello
undrar mån någon vet vad hur många pollar det är i en vw golf 1,6 vet ej årsmodel turbodiesel och hur mycket laddtryck en sån klarar

Postat: fre aug 20, 2010 3:24 pm
av Rasmus 85
Tror de är 70 hästar original,har en kompis som laddade allt vad som fanns, pumpen ställd i botten o urkopplad wastegate ca 2,5 bar men turbon havererade o järnbitar for in i motorn så den blev skrot,men 1,5 bar till vardags är inga problem.. :thumbright:

Postat: fre aug 20, 2010 5:38 pm
av Emyl
Jag har nyss skaffat mig en golf 2 -85 1,6l diesel (ej turbo).. 40kW.. dvs 54hk!

Re: vw golf turbodiesel

Postat: lör aug 21, 2010 3:54 pm
av Amazon221
b20an skrev:hello
undrar mån någon vet vad hur många pollar det är i en vw golf 1,6 vet ej årsmodel turbodiesel och hur mycket laddtryck en sån klarar
68hk och 133nm, ladda 1.5 med bottnad pump är inga problem

Postat: tor okt 28, 2010 7:45 pm
av E.Börjesson
Någon som vet vad som skiljer Caddy Mk1 surdiesel & Mk1 turbodiesel?
Grenrör & turbo, men vad mer? Det är ju en diesel så antar att de inte är stor skillnad.
Inne på att turbokomvertera en suris..

Postat: fre okt 29, 2010 3:49 pm
av A.Jönsson
E.Börjesson skrev:Någon som vet vad som skiljer Caddy Mk1 surdiesel & Mk1 turbodiesel?
Grenrör & turbo, men vad mer? Det är ju en diesel så antar att de inte är stor skillnad.
Inne på att turbokomvertera en suris..
Har för mig att där är en liten skillnad på kompet.
Skruva på grenrör turbo och insug bara.

Skillnaden ligger på pumpen, sugdieseln saknar aldaklockan = den matar soppa direkt du gasar = turbon blir glad !

Sugdieselspridarna har 130bar öppningstryck , 155bar på turbospridarna.

Postat: fre okt 29, 2010 3:49 pm
av Rasmus 85
Finns inga originala caddy mk1 men turbodiesel tyvärr..Men dom fanns med 110 hästars insprutad bensinmotor,vad som skiljer 1,6 d/td motorn är att td motorn har en rökgasbegränsare på pumpen,helt onödig sak enligt mig,så borde den ha oljeretur från turbon i blocket,eventuellt oljekylda kolvar,samt bättre koppling,men det går bra att montera turbo på en sugis,har flera bekanta som har gjort det

Postat: fre okt 29, 2010 7:29 pm
av E.Börjesson
Okej, räcker alltså att skruva på pumpen lite? Eller blir de för tort med diesel när laddtrycket kommer?
Hur mycket laddar dina kompisar & hur mycket har dom skruvat pumpen?

Postat: fre okt 29, 2010 10:22 pm
av A.Jönsson
Dieselmotorn går alltid med luftöverskott , du kan inte köra den för "snålt" som en bensinmotor.

Dieselns förbränningstemperatur blir högre vid större bränslemängd.
Kompensera med laddtryck för att hålla ner värmen.

Montera en tempgivare innan avgasturbinen så att du vet vad som pågår.

Postat: fre okt 29, 2010 11:16 pm
av E.Börjesson
Är det samma motor i Golf1 diesel som i Golf 2 diesel? Jo det vet jag, men menade att när laddtrycket kommer så slår den av p.g.a för lite soppa?
Före avgasturbinen, du menar avgastemp i grenröret?

Postat: lör okt 30, 2010 1:51 pm
av Rasmus 85
Hej,mina kompisar laddar/har laddat mellan 1-2,5 bar :hihi: Jag sålde en caddy 1,6 d till en kompis som monterade turbo från en bmw 324td,han avvände ett 1,6 td grenrör,o en adapterplatta med lite rörkrökar,för att få turbon åvanför ventilkåpan så han kunde dra oljereturen dit,skruvade upp pumpen allt som gick å det laddade 1,7 bar med pluggad wastegate,samt slirande lameller på de 4 högsta växlarna,jag tror nog att effekten ökade dubbelt från originalets 54,men allt roligt har ett slut, topp packningen blåstes ut efter några dagar troligtvis för att den var över 20 år gammal,så han bytte packning o tog bort turbodelarna o kör nu helt original,för att caddy diesel är mycket billiga att köra med här i finland för att de väger så lite så har de mycket billig bilskatt..

Postat: mån nov 01, 2010 6:15 pm
av E.Börjesson
Okej okej, Passar motor från Golf 2 GTD (turbodiesel dvs..) i Caddy mk1?
Vilka mods behövs?

Postat: tis nov 02, 2010 4:57 pm
av Rasmus 85
Du behöver åtminstone fästet i ändan av växellådan från caddy,el golf1,är inte helt säker om de övriga motorfästena passar från golf2,men om du har en caddy/golf1 så är det bara att ta de gamla fästena. :thumbright:

Postat: lör nov 27, 2010 12:57 pm
av pekka kiiskilä
Att få i en motor från mk2 i mk1 är inga problem, motorfästet fram samt vid kamkåpan sedan är det bara bulta i ,

Hur mycke effekt mm man kan få ut ur 1,6an mm ska jag inte spekulera i men jag vet hur mina diesel motorer funkar vid högre ladd framförallt mk2 td med justerbar vastergate med pumpen mkt ställd samt 1,7bars ladd i bruksbilen hade den ax sim en mk2 gti 8v och när jag höjde pumpen mer samt ca 2bar+ladd så spann den hela tiden och kopplingen sa upp sig rätt fort jag körde så i ca 1000mil med runt 2bars tryck,

Med 1,7bars tryck kördes den ca 15000mil sedan såldes bilen.