Sida 1 av 1

fråga ang lämpligt kompFÖRHÅLLANDE i rallycross e85maskin

Postat: sön sep 05, 2010 2:21 pm
av blykometen
frågan vänder sig till er som vet..inte tror eller läst nånstans utan verkligen kan ämnet!
detta ska inte bli en turbomaskin utan en snabb 2150 motor!
grund specen är den sk b200k motorn borrad till 92 mm med b21 turbo kolvar!
sen skall detta krönas med volvos 631topp,ja den utan f-rum..tanken är att fräsa in ventilerna en bra bit in i toppen samt bearbeta ut ett fint "f-rum" rumt dom!
tycker det är roligt med sprit i alla lägen,även i bilen :hihi: i bilens tank va det ju :doh:
undrar därför vilket komp jag ska ha..inte kan ha utan ska ha!
i övrigt skall jag köra med en kam som tål 12,5:1 med fin topp å 98 oktan mackslask!
snabba svar e roligt så kom igen ni som vet

Postat: sön sep 05, 2010 6:23 pm
av Banckan
Hej ! jag skulle laddat med 14:1 utan tvekan, kör sj en bra bit över 13:1 i mina race motorer på macksoppa ;)
Dock får du ta hänsyn till va kolvarna tål mellan ringarna...
Jag kör med dyra smidda kolvar i de 2150cc som jag är pappa till.

Postat: sön sep 05, 2010 7:10 pm
av B_Christoffersson
kör med minst 14:1 om de ska ge nå
man kan till och med gå upp till 15:1

men de är ganska svårt att komma så högt upp om man ska ha en höglyftande kam mm
men de är ju ett senare problem
nu var ju frågan vad som är ett bra kompförhållandet

Postat: sön sep 05, 2010 9:28 pm
av blykometen
bommarna i kolvarna har aldrig vart ett problem i mina maskiner.därimot att kolvtoppen bågnar har jag vart ute för på div kolvar bla wössner och customkolvar från ross!
dom maskiner som rasat pga bommarna(materialen mellan kolvarna)gått sönder har visat sig va litelite trånga i loppen!
tippade på 14:1,tror jag börjar där 10 cc minst 10 cc i toppen o runt 23-25 i kolven utan squisch borde ju ge nåt sånt..får se hur f-rummet blir först! blir ju lite bearbetning på kolvarna med med tanke på frigång till ventilerna ju!!