Sida 1 av 1

Ungefärlig kostnad för att byta lager och impeller?

Postat: ons sep 08, 2010 9:11 am
av JohanK
När oljeslangen till min turbo gick av och satte fyr på mitt motorrum gick turbon c.a 30s utan olja, trodde först att den klarat sig då den inte glappade märkbart och gick runt lätt.

Men nu när jag monterat av snurran ser jag att nästan alla vingar på impellern var lätt krökta och hade grader då den gått mot kompressorhuset.
Den har även börjat trycka ut olja vilket den inte gjorde tidigare.

Är det lönt att skicka iväg snurran för renovering byte av lager och impeller, eller är det lika bra att shoppa en ny?, det är en Garrett GT42 lastbilsvarianten och de brukar gå att hitta till vettiga pengar.

Postat: ons sep 08, 2010 11:38 am
av knotan
du kan ju ta hem en lagersats å byta själv bara, troligen lär den gå rätt länge om det inte blivit så pass skrot att bladen tagit i nånstans...

funkar det inte så är det nog bara att leta en annan begagnad, blir billigare än å skicka iväg för renovering

Postat: ons sep 08, 2010 11:51 am
av JohanK
Bladen har ju gått i kompressorhuset, så de är inte så jättefina, kanske inte så konstigt att turbon viner som en jetmotor :)

Postat: ons sep 08, 2010 2:49 pm
av knotan
då är det nog nästan vettigare att leta upp en annan skulle jag tro...
finns iofs nya att köpa men då bör man ju balansera om sen=kostar mer flis....

Postat: ons sep 08, 2010 6:35 pm
av The
kolla ebay om det finns att köpa nytt innehåll. köpte en ny t3 trim60 impeller för nått år sedan till ok pris

Postat: tor sep 09, 2010 9:31 pm
av DanielE
hade kollat va de kostar att renovera osv men tror du hittar en bra beg från tex kl eller dem som säljer åt dem nu..typ 2-3 tusen eller nåt så får du en i bra skick.