Sida 1 av 3
Optimal grund-motor för långlopp???
Postat: ons sep 08, 2010 12:00 pm
av Fiskpimp
Hej!
Funderar på att bygga en långloppsmotor under vintern för att åka ER-cup nästa sommar och funderar lite över vad man skall börja på.
Efterssom att dom flesta åker volvo b23/230 så går ju det fet-bort då man vill vara lite orginell så två liter 4-ventil är tanken. Då kommer vi till frågan: vilken är det bästa ämnet att börja på???
Alla motorer har ju för och nackdelar men det som jag ser som viktigast är; litet förbränningsrum (ska ha ganska högt komp), bra ventilvinklar resp välformade kanaler, så kort motor som möjligt(bra vikt fördelning och en lätt och kompakt vevaxel), helaluminium?
Funderade lite på en ner-strokad b234 men då får man väldigt långa stakar, tung motor etc. Är lite velig vad man ska göra...
Re: Optimal grund-motor för långlopp???
Postat: ons sep 08, 2010 3:05 pm
av Dennis Öhman
Finns ju b204 motorn om du vill ha ner volymen med bibehållen 4ventilstopp.. Men varför volvo? Tänk vad roligt med en tex honda s2000 motor på 2liter och 231hk standard.. istället för volvos 2,3liters 16v på 155hk..
Postat: ons sep 08, 2010 3:11 pm
av Jens Gustavsson
om du vill ha väldigt hög effekt så satsa på en motor med mycket borr då ryms stora ventiler och kort slag.
MB 16v
bmw M3 S14
volvo b234
billigast blir nog volvon att bygga.
vist är K hondan fin men den är inte optimal på nått vis i gruns och botten som denna tråd handlade om.
vad säger reglerna? man börjar utforska dem sen lägger man sig på grämsen på alla begränsnigar så brukar det bli bra

Postat: ons sep 08, 2010 3:32 pm
av norrback
Jens Gustavsson skrev:om du vill ha väldigt hög effekt så satsa på en motor med mycket borr då ryms stora ventiler och kort slag.
MB 16v
bmw M3 S14
volvo b234
billigast blir nog volvon att bygga.
vist är K hondan fin men den är inte optimal på nått vis i gruns och botten som denna tråd handlade om.
vad säger reglerna? man börjar utforska dem sen lägger man sig på grämsen på alla begränsnigar så brukar det bli bra

Varför skulle inte hondan vara optimal? Finns inga andra "standard" motorer i världen som ger samma BMEP på höga varv så dom varken orginal eller trimmade. Så var är det dåliga? Vtec, 2 lober m.m. hur många fördelar som helst, enda är att den kostar mera att köpa in.
Jag skulle vilken dag somhelst lägga en k20a2 eller f20c i nån racer.
/Andre'
Postat: ons sep 08, 2010 3:36 pm
av B_Christoffersson
varför skulle inte en honda s2000 motor funka i långlopp
hondan gillar ju att varvas och som sagt den har väldigt mycke effekt standard och motorn är skitlätt och stadig
sen är den inte alls orkeslös på botten när man ha v-tec som styr kammarna bla
den går även trimma ytteligare om man vill och senast i vintras så bromsade vi en på 280 hk med 2120 cc
jag ser då bara fördelar med denna motor istället för någon tung volvo snurra eller merca motor
Postat: ons sep 08, 2010 3:37 pm
av B_Christoffersson
norrback skrev:Jens Gustavsson skrev:om du vill ha väldigt hög effekt så satsa på en motor med mycket borr då ryms stora ventiler och kort slag.
MB 16v
bmw M3 S14
volvo b234
billigast blir nog volvon att bygga.
vist är K hondan fin men den är inte optimal på nått vis i gruns och botten som denna tråd handlade om.
vad säger reglerna? man börjar utforska dem sen lägger man sig på grämsen på alla begränsnigar så brukar det bli bra

Varför skulle inte hondan vara optimal? Finns inga andra motorer i världen som ger samma BMEP på höga varv så dom varken orginal eller trimmade. Så var är det dåliga? Vtec, 2 lober m.m. hur många fördelar som helst, enda är att den kostar mera att köpa in.
Jag skulle vilken dag somhelst lägga en k20a2 eller f20c i nån racer.
/Andre'
jaha du han före

Postat: ons sep 08, 2010 4:32 pm
av norrback
Fords duratec är också bra.
Har bromspapper på en type R (k20a2) motor, 262hk/235nm ,oportad topp, kammar bytt, insug bytt (ett spjäll), grenrör bytt, 12.5:1 Skall göra toppen i vinter till denna som sitter i en gatbil, körs varje dag...
/Andre'
Postat: ons sep 08, 2010 5:25 pm
av norrback
Sen finns det ju Peugeot XU10J4, Renault F7R mfl. alla är bättre än volvo om man skall ha sugmotor på 2 liter, speciellt lättare. Opel c20xe mfl.
/Andre'
Postat: ons sep 08, 2010 5:44 pm
av Dennis Öhman
Vad säger reglerna? Men volvo har ju alla andra som sagt..
Postat: ons sep 08, 2010 6:03 pm
av Kadett4wd
En C20xe från opel är juh mitt givna tips.
Det går redan nån BMW i långloppsserien med sån kombination.
det går visst bra för dem också.
Postat: ons sep 08, 2010 6:47 pm
av Kristoffer Helle
wankel?
Postat: ons sep 08, 2010 7:23 pm
av Fiskpimp
Honda är ju något som slagit mig men det finns mycket som inte är bra på den. Till och börja med måste man bygga bort allt vad v-tec heter (väger för mycke, massa pryttlar som kan gå sönder och har dessutom hört att det inte funkar bra ihop med torrsump), sedan är jag skeptisk till att man kan åka med vipparmar istället för vanliga tryckare då jag tänkt åka titanventiler och jävligt stygga kammar.
Tanken är att hålla varvet under 7000 för att spara bränsle och istället sattsa på mycket vrid över ett så brett register som möjligt istället. En F3 motor har ju restriktor och ger ca 250 hk vid 6500 rpm men den ger +330 nm i vrid. Dom motorerna bevisar ju dessutom att man kan köra 15:1 i komp på bensin vilket jag planerar att göra. Vrid och körbarhet framför toppeffekt.
Funderade på b204 men den e nog inte helt lätt att få tag på och en nedstrokad b230 får extremt långa stakar och man tappar vridmoment med så kort slag. Vevaxeln blir också väldigt lång med stora cylindrar + lång bore-spacing. Vill ha ett så kompakt paket som möjligt. runt 90 i borr. Sedan är det de här med ventilvinklar/förbränningsrum. Vill ha så litet förbränningsrum som möjligt så kolven blir så plan det bara går. Vilka av ovan nämnda motorer har alu block???
/J
Postat: ons sep 08, 2010 7:29 pm
av Cassius
norrback skrev:Har bromspapper på en type R (k20a2) motor, 262hk/235nm ,oportad topp, kammar bytt, insug bytt (ett spjäll), grenrör bytt, 12.5:1 Skall göra toppen i vinter till denna som sitter i en gatbil, körs varje dag...
/Andre'
Jag var väldigt inne på just en K20A2 för typ 1 år sen, kom i kontakt med en som kört banracing med just Civic Type R's. Enligt honom så visst, de Är bra motorer! Men trimmar du dom håller dom inte för racing. Ventilmekanismen säger tillslut upp sig! På gatan fungerar de säkert mycke bättre.
Jag har även läst ett reportage i Racecar Enginering om jag minns rätt om en firma som skulle ta fram en F20C (Honda S2000) motor för racing, problemet var aldrig att få Bra med effekt! De var att få ventilmekanismen att hålla ihop hela racet. Och med så höga varvtal blir de ju självklart stora belastningar!
Opels C20XE vet jag är beprövad, den satt ju trots allt i BTCC bilarna i mitten av 90 talet då Opels Vectror dundrade fram på dom brittiska banorna och ständigt tampades i toppen! I USA används den fortfarande av cheva inom nån racingklass

Postat: ons sep 08, 2010 7:30 pm
av B_Christoffersson
hondan har alublock
och nu vet jag inte exakta vikten på en s2000 topp men den är inte tung och så kan man inte resonera tycker jag de är ju bättre att bygga på en riktig motor och lätta bilen någon annan stans är just toppen
de är ju just vipporna och dess kammar som gör denna motor och den varvar 9100 varv orginal så inte behöver du oroa dig för att vipporna inte håller eller nå annat
v tecen måste ju gå köra med torrsump den vill ju ha ganska högt oljetryck med de har man ju med torrsump utan problem
de är inge problem att stoppa i värre kammar i s2000 motorn heller
vi har då tagit fram hålborrade stålkammar med högre lyft och andra värden så de är absolut inga problem heller
skulle jag bygga en 2 liters maskin idag så skulle jag direkt köpa en s2000 motor
Postat: ons sep 08, 2010 7:30 pm
av norrback
f3 motor?
/Andre'