Sida 1 av 2

kopplingsproblem vässad bmw 525tds

Postat: lör sep 11, 2010 8:30 am
av bmwdiesel
tjoho, börjar på och bli smått less på mitt kopplingsproblem.
jag hade en fullt ungerande bil, förutom att org kopplingen slira på 3,4,5an när bilen hade byggt upp laddtryck, och det är inget fel alls på lamellen och tryckplattan, tänkte vell att motorn är för stark ja.
så jag har innhandlat en sachs-performance 731 tryckplatta och en KEP 6-puckad sinterlamell. glad i hågen när man satt ihop alltihopa, men kopplingen kopplar inte ur....alltså den frikopplar ingenting. det blir motstånd i pedalen som vanligt, tror inte att det finns någon luft kvar i systemert heller. har provat och förlängt stången på slavcylindern med 1cm med det hjälper inte ett skit. kan det vara att slavcylindern helt enkelt är för klen?eller bara gammal och nött fast det inte syns, läcker ingen olja iaf. hoppas någon orkar läsa igenom det här, oah har någon klok fundering :thumbright:

Postat: lör sep 11, 2010 8:45 am
av B_Christoffersson
bmw 525 tds brukar ju ha ganska så stadig koppling orginal eller så har du riktigt rejält att köra med eller olja eller nå liknande på gamla kopplingen
dom brukar hålla ganska mycket

i alla fall
har du koll på avståndet till urtrampningslagret men den nya tryckplattan
är de ungefär samma som den förra koplingen eller

sen är du ju viktigt att du har rätt hylla mm på svänghjulet beroende lite på vilken tjocklek på lammelen du har och hur tjock den ska vara orginal och så vidare
och vad de är för tryckplatta

eller så har du luft kvar i systemet med de borde du märka när du trycker på pedalen

Postat: lör sep 11, 2010 8:54 am
av bmwdiesel
ohh här var det snabba svar det uppskattas:) ja bilen ska vara på mellan 300-400,då förställningen och laddtrycket inte är riktigt innställt än då kopplingen gett mig problem:) tryckplattan verkar bygga ut lika mycket som org.och lamellen på sintern är nästan lika som org, kanske liite tjockare.sedan provade jag och förlänga tryckpinnen på slavcylindern med 1cm utan resultat. det är ungefär som att slavcylindern inte orkar pressa på, men det kanske är fel ja vet inte.

Postat: lör sep 11, 2010 9:33 am
av B_Christoffersson
be någon ligga under bilen medans du trampar på pedalen så borde du ju se ifall koplingcylindern rör på sig och i så fall hur mycket

om de nu går se den så de inte är som på merca tex jag kommer faktiskt inte ihåg

jag tycker de är konstigt om den inte skulle klara av att trycka även fast du har en hårdare tryckplatta
de ska inte vara nå problem så länge du inte har luft kvar i systemet

Postat: lör sep 11, 2010 9:37 am
av bmwdiesel
den går ju inte see slavcylinderns pinne trycka mot kopplingen med allt på platts.. men tar man bort slavcylindern och ber en polare hålla imot tryckstången, medan jag trampar på kopplingen så är det svårt att hålla ihop tryckstången ,men den går att hålla emot trycksatången med händerna, å de tycker jag kanske är lite klent?

Postat: mån sep 13, 2010 7:17 am
av Sleeper_86
Du har luft kvar. Brukar vara ett jäkla r*nk att lufta kopplingar (min egna erfarenhet).

Tips, tag en 0,5L petflaska, borra hål i korken, dra i en däcksventil, aplicera en slang på ventilen. Woalá nu kan du trycka upp vätska bakvägen och få med dig luften ut, mkt lättare.

Postat: mån sep 13, 2010 3:44 pm
av bmwdiesel
jo det finns kanke risk för det, men kopplingspedalen känns ju bra lr som vanligt. men det kanske är luft kvar endå rå, jag ska prova ditt tips imorgon så får vi see :wink:

Postat: tis sep 14, 2010 7:45 pm
av Mickexpress
Den har inte sånt där roligt tvådelat svänghjul med fjädrar? Bild

Hörde om en som hade problem med att det slirade mellan delarna i svänghjulet och inte i kopplingen när han laddade på mer än original.

Postat: fre sep 17, 2010 11:02 pm
av bmwdiesel
jo det är vell ett dubbelmassesvänghjul.men bilen ska koppla ur endå. har satt dit en ny slavcylinder nu utan resultat, kanske luft kvar i systemet endå?man hör att det trycker på kopplingen sammtidigt som man trycker på kopplingspedalen,men den känns lite svampig så man får väll prova och trycka oljan bakvägen kanske? vad kan det annars vara som gör att den inte kopplar ur tro? :doh: börjar på att bli måttligt less på det här irriterande problemet. :evil:

Postat: lör sep 18, 2010 8:37 am
av jonas landin
när jag luftar bromsar och dyl. så öppnar jag nippeln med släppt pedal, trampar ner och stänger nippeln(innan jag släpper upp pellen), och upprepar det till det inte kommer nån luft och pellen känns bra, sen kan man ju pumpa upp som vanligt om man vill(brukar sällan behövas).

på så vis får man lättare ut luften och slipper pumpa som en .....!

kan ju köpa en broms-luftare annars, men ja tycker dom funkar "sådär", bättre med "högflödespumpning"!

Postat: lör sep 18, 2010 9:48 am
av Mickexpress
bmwdiesel skrev:jo det är vell ett dubbelmassesvänghjul.men bilen ska koppla ur endå. har satt dit en ny slavcylinder nu utan resultat, kanske luft kvar i systemet endå?man hör att det trycker på kopplingen sammtidigt som man trycker på kopplingspedalen,men den känns lite svampig så man får väll prova och trycka oljan bakvägen kanske? vad kan det annars vara som gör att den inte kopplar ur tro? :doh: börjar på att bli måttligt less på det här irriterande problemet. :evil:

Tänkte mer på att originalet slirade. Om det var i svänghjulet det slirade och inte i kopplingen.

Postat: lör sep 18, 2010 6:59 pm
av bmwdiesel
har nu luftat kopplingen genom att trycka olja bakvägen och jag är 100% att det inte finns luft kvar.därimot när jag förlängde pinnen på slavcylindern som ligger mot kopplingen med 2cm så koppla han ur,men kopplingen ligger på istället och slirar när man gasar :evil: så jag skulle behöva en liknande slavcylinder med längre slag och tryckpinne :doh:
någon som vet om någon annan cylinder passar?

Postat: lör sep 18, 2010 7:01 pm
av bmwdiesel
lr kan man chimsa om kopplingen kanske? :roll:

Postat: tis sep 21, 2010 1:03 pm
av Mattias wikberg
är det rör eller slang mellan kopplingscylindrarna? Slangarna pallar inte trycket och sväller om man har en stadigare tryckplatta, och den kopplar inte ur ordentligt då. Detta kan hända, dock inte säkert att de är så för dig...

Postat: tis sep 21, 2010 6:47 pm
av Grusbusen
Har du mätt tjockleken på lamellen?
Sinterlamellerna kan ju ibland vara lite tjockare är original.
Skiljer det 1mm kan felet ligga där.
Bara en tanke...