Lynx 1260 trippel "the story"

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Jag tycker som Katy Perry om det här bygget, en njutning och se :thumbright:

Bild
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Tackar för allt beröm :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
och som det sades det är en återblick på ett bygge, förhoppningsvis blir det mer film i år.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

rotkkiv skrev:hur grov stinger har du?
Jag kör med ca 33mm stinger är ganska grovt men det bygger inte så mycket till mottryck att man behöver vara rädd jämt om det ska skära eller inte. Är ganska mycket värt att det håller för en lång pull i fjällen.

Kanske blir att testa mindre men vet ej om jag behöver det, den går bra som den gör.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Inlägg av Christer Söderman »

Dom flesta crankshop har en "muff" som stingerrören träs på och den funkar som den huvudsakliga "bromsen". Tex mina crankshop improvestock rör till rotax twin 800 har 26mm inv och 50mmlång... bygger värme som fan men bygger hp åxå.. Jag ser inte riktigt om du har "muffar" Jonas el har du 33mm hela vägen?

mvh Chrille
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Japp 33mm ca 50mm långt, resten är grövre genom dämparen och hela vägen ut.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Inlägg av Christer Söderman »

ok.
hur går det med veven i daxläget, får du den å hålla och hur isf löste du probl?
Chrille
ands
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor sep 30, 2010 10:01 am

Inlägg av ands »

Snacka om att ha hår på bröstet :twisted:
Men varför jobbar inte du på utvecklings-avdelningen i rovaneimi??
________Taaapppiinnaaavviiooo__________
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Chrille jag återkommer med doktors avhandlingen om veven.

Ands visst skulle det vara trevligt "men jag trivs bättre här där jag kan ha det lungt och skönt"
Det är roligare att utveckla åt en själv, då får man göra det som känns roligast för stunden. Kanske inte så skoj att sitta mitt i sommaren och fundera på skoter, då alla polarna är ute och börnar med bilarna

Bild
Egen tillverkad lackbox, biltema värme färg. Resultatet blev helt ok.

Bild
Det gör sig bra med svarta pipor i svart skoter
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
ands
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor sep 30, 2010 10:01 am

Inlägg av ands »

fint!
Har färgen hållt bra hela säsongen? pris?

"trivs bättre här då jag kan ha det lugnt och skönt med alla mina block, vevar och cylindrar, speciellt när jag kan ge tvillingarna en brorsa"
:thumbright:
Det är som du säger, man lär tänka bra långt utanför ramarna... :roll:
________Taaapppiinnaaavviiooo__________
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Färgen håller bra, ock priset 3 burkar a 60 spänn eller vad det nu var, Mot att skicka iväg dom på kromning 6000:- så det var värt ett försök.

Visst så här i efterhand kanske man skulle blästrat dom och skickat på kromning, men tankarna kommer alltid mitt i sesongen lika som när jag byggde dom, då var man mest sugen på att få höra soundet ! Inte ha dom på ytbehandling flera veckor.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
ands
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor sep 30, 2010 10:01 am

Inlägg av ands »

får man fråga hur det står till idag då? snön är väl här, så du kanske har provat den ?
________Taaapppiinnaaavviiooo__________
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Jonas N »

Har varit lite jul lat, men nu kommer det några fler bilder. 1260:n är provkörd för första gången i år och man fattar liksom inte vilken körglädje denna motor ger, kraften, registret, gas svaret, och även bränsle förbrukningen är helsjukt.

Bild
2 st TM40 förgasar-rack är det som förser skotern med all bränse. inte konstigt att den drar mycket med 4 gasare till 3 cylindrar, nä självklart så ska det "slajsas och dajsas"

Bild
Då endast en gasare med fästen för gaswire behövs så fick jag planfräsa bort lite onödiga fästen.

Bild
Mitten förgasaren fick på bägge sidorna nya försänkningar till distansrören som håller isär gasarna med rätt C-C avstånd.

Bild
Spjällaxeln till mitten förgasaren blir en kombo av dom 2 vanliga axlarna.

Bild
Svetsa dit fäste för synkning av mitten spjällaxel.

Bild
Långa gängstänger behövs när man ska bygga rekorderliga förgasar rack

Bild
En bild säger mer än.....

Bild
Så då var dom klara, snabbt va !!! även med fungerande Trottel possitions givare.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Julle »

Sjukt härlig lesak/donator du har.
Vet inte om jag missat, men vad har du för matta till detta monster????
El-start eller lever du på Powerbars så du orkar slita igång pjäsen??
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Jonas N »

Mattan är en 305 x 38 x 44 kammar, ripsaw lite mönster. Funderade ett tag på en förlängning, men då tappar man lite av övermotoriseringen så det la jag ner. Finns ingen elstart, den är barnsäker även fast tändningen är på. :lol:
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Julle »

Jonas N skrev:Mattan är en 305 x 38 x 44 kammar, ripsaw lite mönster. Funderade ett tag på en förlängning, men då tappar man lite av övermotoriseringen så det la jag ner. Finns ingen elstart, den är barnsäker även fast tändningen är på. :lol:

hahaha....jaa barnsäker måste ju bara vara förnamnet. Inte förlänga....men går det att få ditt mer kamhöjd?? :hey:
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Skriv svar