Sida 1 av 1

Trycksätta Stromberg: Oppskrift

Postat: tor sep 22, 2005 6:57 pm
av halvor
Her på forumet blir det ofte diskutert hva som skal til for å trykksette en Stromberger. Mange har forslått et klistret innlegg på dette, men det har ikke dukket opp noe enda. Derfor har jeg søkt her på forumet og lest en del innlegg, for så å ha laget en kort og konsis oppskrift!

Å trykksette en Strombergforgasser er relativt lett. Blir det gjort riktig kan den holde til ca 150-200hk. Man må imidlertid bruke en fresh forgasser uten for mye glipp i spjeldakselen. Det er ellers 4 viktige momenter ved anlegget:

1 CHOKE:
Denne må tettes for at choke-huset ikke skal lekke brensel ved ladetrykk. Det kan gjøres på flere måter:

A- Ta bort lokket på choke-huset, gjeng opp de tre hullene og skru inn 5mm skruer.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=24624

B- Tette hele choke-huset med stålplast ect.

C- Legg en skive med samme form som choke-hus-lokket + en pakning mellom loket og choke-huset (en løsning jeg skal prøve selv).

2 FORGASSERNÅL OG NÅLVENTIL:
Nålen bør slipes for at forgasseren skal lever nok brensel. Slip de nederste 12mm (ca.) av nålen spissere. Kanskje går det å sette nålen i en drill og slipe den som i en slags dreibenk..?

Nålventilen bør byttes med en større (2,5mm-3mm) ved høyere effekter.

3 FORGASSERINNGANG:
Her er problemet 3 stk. hull – hvilke skal trykksettes?
Bild
Etter å ha lest et par innlegg om dette ser det ut som at ALLE skal trykksettes (selv løste jeg dette ved å legge en 6mm aluplate med extra ”kanaler” mellom forgasseren og flensen på trykkrøret fra turbon).

4 BRENSELTRYKK:
For å få rett brenseltrykk på forgasseren kan for eksempel en innsprøytningspumpe (fra en eller annen bil) brukes. Pumpen må kunne levere et trykk tilsvarende turbotrykk + 0,3 bar. Trykket styres med en lineær brenseltrykkregulator type malpassi ect. Disse kan kjøpes på for eksempel misab, mc-express, gikk-turbo.

Når dette er fixet skal man ha en fint fungerende trykksatt Strombergforgasser.

Stoffet er samlet fra:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... E4ta+choke
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ryckt%E4ta

Kom gjerne med komentarer eller elementer som bør legges til! :D

Postat: tor sep 22, 2005 8:24 pm
av ergu
bra inlägg :)