mercedes 190 + M50b25 regbes

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

mercedes 190 + M50b25 regbes

Inlägg av svinarjeans »

hej, är det överhuvudtaget möjligt att regbesikta en 190 2.3 sportline med en M50b25 vanos??
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

Inlägg av svinarjeans »

hamnade kanske i fel avdelning nu :doh:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är knappast omöjligt. Men för att veta hur behöver man veta effekt och vridmoment på båda motorerna och årsmodell på bilen...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

Inlägg av svinarjeans »

therealpinto skrev:Det är knappast omöjligt. Men för att veta hur behöver man veta effekt och vridmoment på båda motorerna och årsmodell på bilen...

/Gustaf

effekten är väl runt 135hk på 190n och i M50 motorn är det runt 190 har jag för mig, vrid har jag dock ingen aning om.
är det att regga som ombyggt fordon som gäller då??

Mvh
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Är det för besvärligt att lägga 10s på att googla fram svaret?

M50TUB25 (med vanos) 193hk / 250Nm (gjutjärnsmotor med alutopp)
M52TUB25 170hk / 245Nm (helalu)

En intressant grej är att USA modellerna av M52 var gjutjärnsfodrade istället för nikasilbehandlade pga högre svavelinnehåll i bränslet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Då är det ju ombyggt fordon som gäller.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

Inlägg av svinarjeans »

okej, och då bilen väger strax över 1300 så får man ha runt 265hk då om man går efter 15kw/100kg tjänstevikt?

vart går gränsen för ombyggt fordon? räcker det om man byter motor eller måste man byta bromsar mm. också??
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du måste byta till exempel minst motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet.

15 kW/100 kg är den teoretiska maxeffekten, men beroende på vilka bromsar etc. du väljer så kan SFRO sätta ett lägre tak. Det blir en dialog med "din" besiktningsman.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

Inlägg av svinarjeans »

therealpinto skrev:Du måste byta till exempel minst motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet.

15 kW/100 kg är den teoretiska maxeffekten, men beroende på vilka bromsar etc. du väljer så kan SFRO sätta ett lägre tak. Det blir en dialog med "din" besiktningsman.

/Gustaf
okej, motor och låda är bytt till bmw redan, är tänkt att de ska dit ett megasquirt också, går de att regga med megasquirt om man etanolkonverterar på samma gång??

och hela bromssystemet är större skivor och värre OK då??

någon som kan mercedes bra och vet vilka bromsar och vilken bakaxel man ska ha??
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kör man e85 så kan man regga med annat sprut.

Byta bromsar innebär att man får byta skivor och ok runtom samt huvudbromscylinder.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

Inlägg av svinarjeans »

okej då verkar de ju kunna gå att regga med motorn som sitter i då! :)

finns de några riktlinjer som visar på ett ungefär hur stora bromsskivor mm. ska vara eller är de bara så stora som möjligt som gäller?? :?:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Minst så stora att de matchar vikt och effekt på bilen, men det är inte bara storlek utan också funktion det handlar om.

Ska man "maxa" 15kW/100kg krävs rejäla bromsar (vi snackar kanske 305-330 mm skivor fram) men också att man jobbar en hel del med att förstärka karossen och förbättra vägegenskaper etc.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

Inlägg av svinarjeans »

okej men hur förstärker man karrossen? svetsar man en massa skarvar som man gör med rallybilar då? eller är det fjäderbensstag och sånt? kan du ge något exempel på nåt som förstärker karrossen??
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Sömsvetsning, extra plåt, plåtvinklar ("gussets"), stag, det finns många varianter och det skiljer från bil till bil. Men det brukar handla om:
A: förstärka infästningar för motor, växellåda och bakaxel
B: göra infästningspunkterna för fram- och bakvagn styvare och kraftigare
C: göra hela karossen mer vridstyv

Exakt vad som kan göras i din bil måste du som byggare klura ut.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
svinarjeans
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
Ort: Östersund

Inlägg av svinarjeans »

okej känns som jag vet lite mer nu om vad som ska göras, får väl se hur de går för mig o bygga bilen


mvh
Skriv svar